Ukrainan konfliktin osapuolet syyllistyvät kidutukseen sekä mielivaltaisiin pidätyksiin

Ukrainan konfliktin molemmat osapuolet syyllistyvät kidutukseen sekä mielivaltaisiin ja pitkittyneisiin pidätyksiin. Ihmisoikeusjärjestöjen Amnesty Internationalin ja Human Rights Watchin tuore yhteisraportti käsittelee salaisia pidätyskeskuksia, tahdonvastaisia katoamisia ja kidutusta Ukrainassa.

Ukrainan viranomaiset sekä Kiovan hallintoa tukevat aseelliset ryhmät ovat pidättäneet siviilejä, joita he ovat epäilleet yhteyksistä tai tuesta Venäjän tukemille separatisteille. Myös Itä-Ukrainan separatistit ovat ottaneet kiinni siviilejä, joita he ovat syyttäneet tuesta tai vakoilusta Ukrainan hallinnon hyväksi.

Raporttia varten haastateltiin 40 ihmistä, joiden joukossa oli uhreja, heidän perheenjäseniään, silminnäkijöitä ja asianajajia. Suurin osa 18 tutkitusta tapauksesta tapahtui vuoden 2015 tai vuoden 2016 alkupuoliskon aikana.

”Itä-Ukrainassa konfliktin osapuolten salaa kiinniottamat ihmiset ovat vangitsijoidensa armoilla”, Human Rights Watchin vanhempi tutkija Tanya Lokshina sanoo. ”Ihmisten sieppaaminen kadulta ja pahoinpiteleminen ei ole missään olosuhteissa oikeutettua. Yhteydenpidon estäminen perheenjäseniin ja asianajajaan on laitonta.”

”Molemmat osapuolet syyllistyvät Ukrainassa kidutuksiin ja kyseenalaisiin pidätyksiin. Konfliktin eri osapuolia tukevat maat tietävät tämän, eivätkä ne voi sulkea silmiään näiltä kauhistuttavilta ihmisoikeusloukkauksilta”, Amnestyn Suomen osaston ihmisoikeustyön johtaja Pia Puu Oksanen sanoo.

Ukrainalaismies joutui molempien osapuolten pidättämäksi ja kiduttamaksi

Yhdessä tutkituista tapauksista 39-vuotias “Vadim” joutui molempien osapuolten pidättämäksi ja kiduttamaksi. Aseistautuneet miehet ottivat hänet kiinni huhtikuussa 2015 Ukrainan joukkojen miehittämällä tarkastuspisteellä. Vadimin pään ylle vedettiin säkki ja häntä kuulusteltiin väitetyistä yhteyksistä Venäjän tukemille separatisteille.

Hän oli yli kuusi viikkoa tiloissa, joita ylläpitivät ilmeisesti Ukrainan tiedustelupalvelun SBU:n jäsenet. Kuulustelijat kiduttivat Vadimia antamalla hänelle sähköshokkeja, polttamalla häntä tupakoilla ja hakkaamalla. Vadimia vaadittiin tunnustamaan, että hän on tehnyt yhteistyötä separatistien kanssa.

Kun Vadim viimein vapautui, hän palasi Donetskiin, jossa paikalliset separatistihallinnon viranomaiset pidättivät hänet. He epäilivät Ukrainan tiedustelupalvelun värvänneen Vadimin pidätyksen aikana. Vadim oli kaksi kuukautta pidätettynä epävirallisessa vankilassa Donetskin keskustassa. Hän ei saanut pitää yhteyttä kehenkään. Vangitsijat pahoinpitelivät ja kohtelivat häntä muilla tavoilla epäinhimillisesti.

Ihmisoikeusjärjestöt Amnesty International ja Human Rights Watch muistuttavat, että pidätettyjen kiduttaminen on aina rikos. Ukrainan konfliktin molempien osapuolten on varmistettava, että niiden alaisuudessa toimivat joukot tietävät sen. Osapuolten on tehtävä selväksi, etteivät ne hyväksy pidätettyjen epäinhimillistä kohtelua.

Osassa tutkituista tapauksista pidätykset olivat tahdonvastaisia katoamisia eli viranomaiset eivät suostuneet kertomaan omaisille, että heidän läheisensä oli pidätetty tai missä pidätettyä pidetään. Suurin osa tahdonvastaisen katoamisen uhreista oli joutunut kidutetuksi tai muunlaisen epäinhimillisen kohtelun uhreiksi.

Konfliktin osapuolet keskustelivat lähes kaikissa tutkituissa tapauksissa pidätettyjen vapauttamismahdollisuuksista vanginvaihtojen yhteydessä. Tämä herättää huolen siitä, että molemmat osapuolet ottavat mielivaltaisesti siviilejä kiinni, jotta niillä olisi vaihdettavaa vanginvaihdoissa. Tällaiset pidätykset panttivankien ottamiseksi täyttäisivät sotarikoksen tunnusmerkistön.

Ukrainan tiedustelupalvelulla salaisia pidätyskeskuksia, separatistialueella laillisuustyhjiö

Amnestyn ja HRW:n tutkivat tahdonvastaisia katoamisia alueella. Kolmessa tapauksessa Ukrainan tiedustelupalvelun pidättämät ihmiset olivat joutuneet salaisiin pidätyskeskuksiin. Pidätykset kestivät kuudesta viikosta 15 kuukauteen. Ihmisoikeusjärjestöjen tietojen mukaan laittomia pidätyksiä salaisissa pidätyskeskuksissa on tapahtunut SBU:n tiloissa Harkovassa, Kramatorsksissa, Izymissä ja Mariupolissa.

Hiljattain vapautuneilta kerättyjen tietojen mukaan SBU:n Harkovan tiloissa sijaitsevassa salaisessa pidätyskeskuksessa pidetään tällä hetkellä ainakin 16 ihmistä. Amnestylle ja HRW:lle antamassaan vastauksessa SBU kiisti salaisten pidätyskeskusten olemassaolon tai että se olisi syyllistynyt muihin pahoinpitelyihin.

Separatistien omat turvallisuuspalvelut toimivat täysin ilman valvontaa tai vastuuta. Niiden tiedetään syyllistyneen siviilien mielivaltaisiin pidätyksiin ja joissakin tapauksissa kidutukseen. Kansantasavalloiksi julistautuneiden separatistien turvallisuusministeriöt herättävät pelkoa alueen asukkaissa. Donetskin ja Luhanskin asukkaat kuvailevat näitä organisaatioita kaikkein vaikutusvaltaisimmiksi ja pelätyimmiksi koko alueella. Separatistialueiden laillisuustyhjiön vuoksi pidätetyiltä on viety heidän oikeutensa.

Amnesty ja Human Rights Watch muistuttavat, että ihmisoikeuksien ja kansainvälisen humanitaarisen oikeuden pitäisi suojella Ukrainan konfliktin osapuolten pidättämiä ihmisiä. Kansainvälinen oikeus kieltää yksiselitteisesti mielivaltaiset pidätykset, kiduttamisen ja muunlaisen epäinhimillisen kohtelun. Kansainvälisten velvoitteiden mukaan syytökset kidutuksesta tai muusta epäinhimillisestä kohtelusta on tutkittava tehokkaasti. Jos todisteita rikoksista on, epäiltyjä vastaan pitää nostaa syytteet. Pidätettyjen on saatava riittävästi ruokaa, vettä, vaatteita suojaa sekä hoitoa.

Pia Puu Oksanen
Ihmisoikeustyön johtaja