Ulkomaankaupan asiakirjojen määrä nousussa

Viennin piristyminen näkyy myös Turun kauppakamarin myöntämien ja vahvistamien ulkomaankaupan asiakirjojen määrässä. Asiakirjojen määrä on noussut noin 20 prosenttia vuoden takaisesta. Erityisesti Venäjälle myönnettyjen asiakirjojen määrä on kääntynyt selkeään kasvuun. Kauppakamarin vahvistamia asiakirjoja tarvitaan Euroopan Unionin ulkopuolelle menevään vientiin.

Turun kauppakamarin vahvistamien asiakirjojen määrän kasvu kääntyi nousuun vuoden 2016 lokakuussa. Käänne korreloi koko maan tavaraviennin kasvun sekä yleisen taloustilanteen paranemisen kanssa.

”Turun kauppakamarin tilastoissa näkyy alueen positiivinen vire. Talouden piristyminen erottuu myös viennin kasvuna. Lisäksi olemme saaneet asiakirja-asiakkaiksi uusia vientiyrityksiä, mikä kertoo uusista vientiavauksista maailmalle”, sanoo johtaja Paula Virri Turun kauppakamarista.

Eniten asiakirjoja myönnetään ja vahvistetaan Venäjälle. Seuraavaksi tilastoissa tulevat Ukraina ja Kazakstan.

Kauppakamarit myöntävät erilaisia ulkomaankaupan asiakirjoja kuten Euroopan yhteisön yleisiä alkuperätodistuksia ja ATA carnet-tulliasiakirjoja. Yleisimpiä vahvistettavia asiakirjoja ovat muun muassa kauppalaskut, pakkausluettelot, hinnastot ja erilaiset todistukset.

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917 ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

Kauppakamarilta 40 000 euron lahjoitus Turun ammattikorkeakoululle13.11.2017 13:26Tiedote

Turun kauppakamari lahjoittaa Turun ammattikorkeakoululle 40 000 euroa. Lahjoitus tehdään ammattikorkeakoulun varainhankintaan. Kauppakamari tekee myös 10 000 euron sijoituksen Turun KY:n omistamaan kehitys- ja sijoitusyhtiö Monttu Ventures Oy:öön, jonka päätehtävänä on tukea Turun korkeakouluista ponnistavia kasvuyrityksiä. Lahjoituspäätökset tehtiin Turun kauppakamarin syyskokouksessa viime perjantaina. Turun kauppakamari teki aiemmin tänä vuonna 50 000 euron lahjoituksen Turun yliopistolle. Kauppakamarin mielestä Suomen on tärkeää pitää huolta korkeasta koulutus- ja tutkimustasosta ja haluaa olla mukana tukemassa sitä. Yrityksille on ratkaisevaa turvata tutkimusinfra, joka mahdollistaa menestyksen. Kauppakamarilla on pitkä historia koulutuksen tukijana. Kauppakamarin edustajat olivat muun muassa vaikuttamassa jo 1950-luvulla Turun kauppakorkeakoulun perustamiseen ja osaavan työvoiman merkitystä elinkeinoelämälle on aina pidetty erittäin tärkeänä. Matti Rihko jatkaa Turun kauppakamar

Kaisa Leiwo Turun kauppakamarin vt. toimitusjohtajaksi27.10.2017 12:09Tiedote

Turun kauppakamarin hallitus on valinnut kauppakamarin edunvalvonnan johtajan, kauppatieteiden lisensiaatti Kaisa Leiwon vt. toimitusjohtajaksi 13.11.2017 alkaen. Uuden toimitusjohtajan valintaprosessi aloitetaan, kun juhlavuoden ohjelma ja juhlallisuudet on viety päätökseen. ”Halusimme ratkaista tilanteen kauppakamarin kannalta mahdollisimman jouhevasti, koska nykyinen toimitusjohtaja Minna Arve siirtyy Turun kaupunginjohtajaksi nopealla aikataululla. Kaisa Leiwo tuntee edunvalvonnan kokonaisuuden ja on vakuuttanut hallituksen kyvyillään hahmottaa vaikuttamisen prosesseja ja viedä asioita eteenpäin”, toteaa kauppakamarin hallituksen puheenjohtaja Matti Rihko.

Turun kauppakamarin toimitusjohtaja vaihtuu – Minna Arve Turun kaupunginjohtajaksi16.10.2017 23:10Tiedote

Turun kauppakamarin hallituksen puheenjohtaja Matti Rihko onnittelee Minna Arvetta uuden tehtävän johdosta. "Turun kauppakamari onnittelee Minnaa valinnasta. Turku saa hyvän kaupunginjohtajan, ja se on kauppakamarin kannaltakin hieno asia", Rihko toteaa. Kauppakamarin hallitus käsitteli Minna Arven ehdokkuutta hänen asetuttuaan ehdolle ja suhtautui asiaan myönteisesti. Seuraavaksi hallitus lähtee kauppakamarin osalta hoitamaan seuraajakysymystä, josta tiedotetaan lisää myöhemmin.

Maan tärkeimmät liikennehankkeet listattu – Varsinais-Suomen alueelta viisi hanketta7.9.2017 00:00Tiedote

Kauppakamarit ovat laatineet listan Suomen liikenneverkon tärkeimmistä korjaus- ja kehittämiskohteista. Varsinais-Suomen alueelta mukana ovat Turun kehätien, Valtatie 8:n ja Valtatien 9 Turku–Tampere-välin parantaminen, Kirjalansalmen sillan korjaaminen sekä Turku–Uusikaupunki-radan kunnostus. Liikenneväylien kunnolla ja sujuvuudella on suora vaikutus yritysten kilpailukykyyn ja investointipäätöksiin.

Selvityshenkilö Esko Ahon raportissa useita hyviä toimintamalleja25.8.2017 08:50Tiedote

Työ- ja elinkeinoministeriön asettama selvityshenkilö Esko Aho esittää raportissaan useita hyviä toimintamalleja ja käytännön ratkaisuja Lounaisen Suomen teollisuuden hyvän kasvun tuomiin haasteisiin. Haasteita on erityisesti työvoiman saatavuudessa ja saavutettavuudessa, työvoiman osaamisessa ja koulutuksessa, kriittisen osaamispääoman rakentamisessa tutkimus- ja kehitystyön kautta sekä alueen tunnettuuden ja oikean informaation saannin alueilla. Turun kauppakamari kannattaa siltasopimusmallin nopeaa valmistelua Yllä mainittujen haasteiden – erityisesti työvoimapulan – nopeaan ratkaisemiseen Aho esittää siltasopimusmallia. Valtio ja alueen toimijat sopisivat yhdessä toimista, joilla yllä mainittuihin haasteisiin voidaan tarttua. Turun kappakamari pitää esitystä erittäin hyvänä ja toivoo, että Ahon esittämä valmistelutyöryhmä asetetaan välittömästi. Turun kauppakamari on tarvittaessa valmis osallistumaan valmistelutyöryhmän työskentelyyn. Kauppakamari esittää harkittavaksi, että sopimu