Ulkomaankaupan asiakirjojen määrä nousussa

Viennin piristyminen näkyy myös Turun kauppakamarin myöntämien ja vahvistamien ulkomaankaupan asiakirjojen määrässä. Asiakirjojen määrä on noussut noin 20 prosenttia vuoden takaisesta. Erityisesti Venäjälle myönnettyjen asiakirjojen määrä on kääntynyt selkeään kasvuun. Kauppakamarin vahvistamia asiakirjoja tarvitaan Euroopan Unionin ulkopuolelle menevään vientiin.

Turun kauppakamarin vahvistamien asiakirjojen määrän kasvu kääntyi nousuun vuoden 2016 lokakuussa. Käänne korreloi koko maan tavaraviennin kasvun sekä yleisen taloustilanteen paranemisen kanssa.

”Turun kauppakamarin tilastoissa näkyy alueen positiivinen vire. Talouden piristyminen erottuu myös viennin kasvuna. Lisäksi olemme saaneet asiakirja-asiakkaiksi uusia vientiyrityksiä, mikä kertoo uusista vientiavauksista maailmalle”, sanoo johtaja Paula Virri Turun kauppakamarista.

Eniten asiakirjoja myönnetään ja vahvistetaan Venäjälle. Seuraavaksi tilastoissa tulevat Ukraina ja Kazakstan.

Kauppakamarit myöntävät erilaisia ulkomaankaupan asiakirjoja kuten Euroopan yhteisön yleisiä alkuperätodistuksia ja ATA carnet-tulliasiakirjoja. Yleisimpiä vahvistettavia asiakirjoja ovat muun muassa kauppalaskut, pakkausluettelot, hinnastot ja erilaiset todistukset.

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917 ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

Liikennekäytävävaltuuskunta toivoo nopeaa etenemistä Helsinki–Turku-raideyhteyden kehittämisessä2.10.2018 12:00Tiedote

Liikennekäytävävaltuuskunta muistuttaa, että hyvin alkuun päässyttä Helsinki–Turku-yhteysvälin kehittämishanketta on vietävä määrätietoisesti eteenpäin, ja sen toteutuminen on varmistettava mahdollisimman nopeassa aikataulussa. Valtuuskunta edellyttää, että Espoon ja Salon välisen oikoradan ratasuunnitelman tekeminen aloitettaisiin mahdollisimman pian ja Helsinki–Turku-yhteysvälin kehittämiseen tarvittavat investointipäätökset tehtäisiin seuraavan hallituskauden aikana.