Ulkomaankaupan asiakirjojen määrä nousussa

Viennin piristyminen näkyy myös Turun kauppakamarin myöntämien ja vahvistamien ulkomaankaupan asiakirjojen määrässä. Asiakirjojen määrä on noussut noin 20 prosenttia vuoden takaisesta. Erityisesti Venäjälle myönnettyjen asiakirjojen määrä on kääntynyt selkeään kasvuun. Kauppakamarin vahvistamia asiakirjoja tarvitaan Euroopan Unionin ulkopuolelle menevään vientiin.

Turun kauppakamarin vahvistamien asiakirjojen määrän kasvu kääntyi nousuun vuoden 2016 lokakuussa. Käänne korreloi koko maan tavaraviennin kasvun sekä yleisen taloustilanteen paranemisen kanssa.

”Turun kauppakamarin tilastoissa näkyy alueen positiivinen vire. Talouden piristyminen erottuu myös viennin kasvuna. Lisäksi olemme saaneet asiakirja-asiakkaiksi uusia vientiyrityksiä, mikä kertoo uusista vientiavauksista maailmalle”, sanoo johtaja Paula Virri Turun kauppakamarista.

Eniten asiakirjoja myönnetään ja vahvistetaan Venäjälle. Seuraavaksi tilastoissa tulevat Ukraina ja Kazakstan.

Kauppakamarit myöntävät erilaisia ulkomaankaupan asiakirjoja kuten Euroopan yhteisön yleisiä alkuperätodistuksia ja ATA carnet-tulliasiakirjoja. Yleisimpiä vahvistettavia asiakirjoja ovat muun muassa kauppalaskut, pakkausluettelot, hinnastot ja erilaiset todistukset.

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917 ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

Loimaan seutu tarvitsee luonnontieteellistä osaamista8.6.2018 12:46Tiedote

Loimaan kauppakamariosasto pitää luonnontiedelukion erityisluvan hakemista Loimaalle perusteltuna ja merkittävänä asiana seutukaupungin yrityksille ja elinkeinoelämälle. Kauppakamariosasto lausui toukokuussa puoltavasti Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymän hakeman luonnontiedelukion koulutustehtävän puolesta. Osasto toteaa lausunnossaan, että alueen yritykset ja elinkeinoelämä tarvitsevat tulevaisuudessa yhä enemmän vahvaa luonnontieteellistä osaamista ja työvoimaa. Erityisesti Loimaan seudun kansainväliset korkean teknologian teollisuusyritykset vaativat toiminnan jatkuvan kehittymisen turvaamiseksi tulevaisuudessa vieläkin vankempaa erityisosaamista luonnontieteiden saralla. Osaston asiamies Niina Nurmi muistuttaa Loimaan merkittävästä sijainnista Turun, Tampereen ja Helsingin muodostaman kasvukolmion keskiössä. Alueellisen osaamisen kehittäminen luo yhä vahvempaa yhteyttä ja sidoksia kasvukolmion kärkiin ja koko yhteiskuntaan. Kasvunäkymät ovat myös hyvät. ”Varsinais-Suomen positiivi