Ulkomaankaupan asiakirjojen määrä nousussa

Viennin piristyminen näkyy myös Turun kauppakamarin myöntämien ja vahvistamien ulkomaankaupan asiakirjojen määrässä. Asiakirjojen määrä on noussut noin 20 prosenttia vuoden takaisesta. Erityisesti Venäjälle myönnettyjen asiakirjojen määrä on kääntynyt selkeään kasvuun. Kauppakamarin vahvistamia asiakirjoja tarvitaan Euroopan Unionin ulkopuolelle menevään vientiin.

Turun kauppakamarin vahvistamien asiakirjojen määrän kasvu kääntyi nousuun vuoden 2016 lokakuussa. Käänne korreloi koko maan tavaraviennin kasvun sekä yleisen taloustilanteen paranemisen kanssa.

”Turun kauppakamarin tilastoissa näkyy alueen positiivinen vire. Talouden piristyminen erottuu myös viennin kasvuna. Lisäksi olemme saaneet asiakirja-asiakkaiksi uusia vientiyrityksiä, mikä kertoo uusista vientiavauksista maailmalle”, sanoo johtaja Paula Virri Turun kauppakamarista.

Eniten asiakirjoja myönnetään ja vahvistetaan Venäjälle. Seuraavaksi tilastoissa tulevat Ukraina ja Kazakstan.

Kauppakamarit myöntävät erilaisia ulkomaankaupan asiakirjoja kuten Euroopan yhteisön yleisiä alkuperätodistuksia ja ATA carnet-tulliasiakirjoja. Yleisimpiä vahvistettavia asiakirjoja ovat muun muassa kauppalaskut, pakkausluettelot, hinnastot ja erilaiset todistukset.

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917 ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

Turun kauppakamarin toimitusjohtajaksi Kaisa Leiwo7.2.2018 15:21Tiedote

Turun kauppakamarin vt. toimitusjohtajana viime marraskuusta alkaen toiminut kauppatieteiden lisensiaatti Kaisa Leiwo jatkaa tästä eteenpäin Turun kauppakamarin toimitusjohtajana. Kauppakamarin hallituksen puheenjohtaja Matti Rihkon mukaan päätös oli selkeä. ”Hallitus on ollut tyytyväinen Leiwon toimintaan vt. toimitusjohtajana ja halusi näin vakinaistaa hänet”, Rihko kertoo. Kaisa Leiwo aloitti marraskuussa vt. toimitusjohtajana kauppakamarin entisen toimitusjohtajan Minna Arven siirryttyä Turun kaupunginjohtajan tehtäviin. Leiwo on iloinen saamastaan luottamuksesta. ”Olen tehnyt työtäni vt. toimitusjohtajana täydellä innolla, ja on hienoa jatkaa työtä koko alueen elinkeinoelämän menestyksen eteen Turun kauppakamarin toimitusjohtajana”, hän sanoo. Leiwo on aikaisemmin työskennellyt muun muassa Isännöintiliitossa, Kiinteistöliitossa ja Turun kauppakorkeakoulussa.