Ulkomaiset joulun soitetuimpien kärjessä

Soitetuimpien joululaulujen top 20:ssa on 14 ulkomaista ja kuusi kotimaista joululaulua.

Ulkomaiset kappaleet hallitsivat viime joulun soitetumpien listaa. Ykkösenä oli Wham!-yhtyeen Last Christmas. Soitetuin kotimainen oli listan neljänneksi sijoittunut Haloo Helsingin Joulun kanssas jaan.

Nämä tiedot ilmenevät Tekijänoikeusjärjestö Gramexin selvityksestä, jossa perinteiseen tapaan kerrotaan, mitkä joululaulut soivat viime jouluna yksityisissä radioissa.

Joulun 2018 soitetuin joululaulu oli edellisten vuosien tapaan Wham!-yhtyeen kappale Last Christmas (904 soittokertaa). Joulun toiseksi soitetuin kappale oli Mariah Careyn All I Want For Christmast Is You (730 soittokertaa). Kolmannella sijalla oli 577 soittokerralla John Lennon & Yoko Ono kappaleella Happy Xmas (War Is Over).

Neljäntenä ja ensimmäisenä kotimaisena kappaleena oli Haloo Helsinki!-yhtyeen Joulun kanssas jaan (555 soittokertaa) ja viidentenä oli Katri Helenan kappale Joulumaa (554 soittokertaa).

Haloo Helsingin ja Katri Helenan lisäksi kahdenkymmenen kärkeen mahtui neljä kotimaista kappaletta. Kotimaisen listan kolmantena oli Leevi & The Leavings'in Jossain on kai vielä joulu (8.), neljäntenä Suvi Teräsniskan Hei Mummo (14.), viidentenä Vesa-Matti Loirin Sydämeeni joulun teen (15.) ja kuudentena Laura Voutilaisen Kun joulupukki suukon sai (19.).

Tilaston on tehnyt tekijänoikeusjärjestö Gramex radioilta saamiensa soittotietojen perusteella. Tekijänoikeusjärjestö Gramex edustaa esittäviä taiteilijoita sekä äänitteiden tuottajia.

Tilasto: Yksityisten radioiden soitetuimmat joululaulut 2018, Tekijänoikeusjärjestö Gramex/Kari Niemelä

Esittäjä -  Kappale  - Soittokertamäärä

18. Triad Tänd Ett Ljus - 283
19. Laura Voutilainen - Kun joulupukki suukon sai - 280
20. Queen - Thank God It's Christmas - 275

Tekijänoikeusjärjestö Gramex edustaa esittäviä taiteilijoita ja äänitetuottajia. Gramexilla on yli 54 000 asiakassopimusta oikeudenhaltijoiden kanssa sekä Gramexilla noin 31 000 korvauksia maksavaa asiakasta. Gramexilta saa lupia äänitemusiikin ja musiikki-videoiden käyttöön. Koska musiikki tekee hyvää, me tahdomme tehdä musiikin käytön helpoksi. PUH: (09) 42827488.

Gramex jakoi ennätykselliset 22 miljoonaa euroa korvauksia27.2.2019 13:02:05 EETUutinen

Gramex jakoi viime vuonna korvauksia ennätykselliset 22 miljoonaa euroa. Tästä 10,3 miljoonaa meni taiteilijoille ja 11,7 miljoonaa tuottajille. Summa oli ennätyksellisen suuri osin siksi, että Gramex pääsi nyt ensimmäisen kerran jakamaan saman vuoden aikana kerättyjä korvauksia. Mittava tilitysjärjestelmän uudistus mahdollisti sen, että joulukuun tilityksessä voitiin jakaa noin 6,2 miljoonan verran alkuvuonna 2018 kerättyjä korvauksia. 13,9 miljoonaa euroa oli kerätty vuonna 2017 ja loput vuosina 2013-2016. Suurimmat kertymät tulivat seuraavista lähteistä: 10,2 miljoonaa euroa oli kertynyt mediakäytöstä, 8,5 miljoonaa euroa taustamusiikista, 1,3 miljoonaa hyvitysmaksuja ja 0,9 miljoonaa ulkomailta. Gramex on esittävien taiteilijoiden ja äänitetuottajien tekijänoikeusjärjestö, joka myöntää käyttölupia ja kerää korvauksia äänitteiden ja musiikkivideoiden käytöstä. Gramexilla on yhteensä 54 000 asiakassopimusta muusikoiden ja tuottajien kanssa ja sillä on noin 31 000 musiikkia käyttävää