Ulkopuoliset hallituksen jäsenet tukevat PK-yritysten toimintaa – hallituspalkkiot maltillisia

PK-yrityksistä lähes puolet tarvitsee hallitustyöskentelyyn lisäosaamista tulevaisuuden haasteiden, kuten kasvun, kansainvälistymisen ja teknologisen murroksen vuoksi. ”Hämeessä tarvitaan hallitusammattilaisia erityisesti PK-yritysten strategioiden kehittämiseksi. Muun muassa yrityskaupat, kansainvälistyminen tai sukupolvenvaihdokset ovat tilanteita, joissa ulkopuolisten hallitusjäsenten roolit korostuvat”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen (Kuva Tarmo Valmela/Photodance Valmela)

Yli 40 prosentilla PK-yrityksistä on hallituksessa vähintään yksi ulkopuolinen jäsen, ja heihin ollaan varsin tyytyväisiä.

Jos 50-249 työntekijän yrityksen hallituksessa on mukana ulkopuolisia jäseniä, on hallituksen puheenjohtajan vuosipalkkio keskimäärin 17 000 ja jäsenen 6 500 euroa. Hallituspalkkion tasoon vaikuttaa merkittävästi yrityksen koko; suuremmissa yrityksissä palkkiot ovat keskimäärin suurempia kuin pienemmissä.

Keskuskappakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa kannustaa PK-yrityksiä kartoittamaan hallitustensa osaamistarpeita tulevaisuuden menestystekijänä, varsinkin kun hallituspalkkiot ovat Suomessa hyvin maltillisia.

“Hallituspalkkiot ovat Suomessa varsin maltillisia niin pörssiyhtiöissä kuin listaamattomissa yrityksissä. PK-hallitusbarometristä ilmenevät keskimääräiset palkkiotiedot osoittavat, että palkkiotaso ei yleensä voi olla este ulkopuolisen osaamisen hankkimiseksi hallitukseen”, sanoo Linnainmaa.

Vähintään 250 työntekijän yrityksissä hallituksen puheenjohtajan vuosipalkkio on keskimäärin runsaat 33 000 ja jäsenen 13 000 euroa. Sen sijaan 10-49 työntekijän yrityksissä puheenjohtajan keskimääräinen vuosipalkkio jää 9 300 ja jäsenen 3 100 euroon.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen suosittelee kiinteää hallituspalkkiota kokouspalkkion sijaan. ”On hyvä muistaa, että hallituksen jäsenet ovat juridisessa vastuussa hallituksen toiminnasta ja hallitustyöskentelyyn käytetty aika ei rajoitu vain hallituksen kokouksiin. Arvioni mukaan noin 70 prosenttia hallitusjäsenen työstä koostuu kokousten ulkopuolelta”, hän muistuttaa.

PK-yritykset kyllä panostavat hallitustyöhön ja ovat löytäneet myös ulkopuolisia hallituksen jäseniä, sillä yli 40 prosentilla on vähintään yksi ulkopuolinen hallituksen jäsen. Ulkopuolisiin jäseniin ollaan myös varsin tyytyväisiä, heidän saamansa keskimääräinen arvosana on 4,1 (asteikko 1-5).

“Kasvuhakuisen PK-yrityksen on hyvä kartoittaa jäsenkandidaatteja hallitukseensa. Osaajia löytyy esimerkiksi Hämeen kauppakamarin HHJ (Hyväksytty Hallituksen Jäsen) -tutkinnon suorittaneista ja Hämeen Hallituspartnereista”, suosittelee Eerikäinen.

Tiedot perustuvat kauppakamareiden PK-hallitusbarometriin, johon vastasi helmikuussa 1100 yritystä eri puolilta Suomea. Kauppakamareiden PK-hallitusbarometri toteutetaan kahden vuoden välein.

Keskuskappakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa, p. 050 356 1183

Hämäläisyritykset laajentaisivat paikallista sopimista3.6.2020 10:20:24 EESTTiedote

Hämeen kauppakamarin alueen yritysten mielestä päästäkseen takaisin kasvu-uralle Suomen kilpailukykyyn vaikuttaisi myönteisesti paikallisen sopimisen laajempi mahdollisuus, työvoimakustannusten alentaminen ja investointeihin kannustava veromalli. Tieto selviää kauppakamareiden uusimmasta koronakyselystä. ”Alueemme yrityksistä yli 90 prosenttia kannatti paikallisen sopimisen laajentamista ja työvoimakustannusten alentamista ansioverotuksen ja / tai palkkamaltin avulla. Lisäksi yritykset pitivät tärkeänä investointeihin kannustavaa veromallia, esimerkiksi ns. Viron mallia tai investointivarausta”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamari myönsi stipendejä valmistuville opiskelijoille30.5.2020 10:00:00 EESTTiedote

Koronaviruksen aiheuttamasta poikkeustilanteesta huolimatta Hämeen kauppakamari myönsi stipendejä 30.5.2020 toiminta-alueellaan valmistuville opiskelijoille. ”Hämeen kauppakamarin hallitus on päättänyt viiden vuoden ajan myöntää stipendejä alueemme lukioiden ja toisen asteen ammatillisten oppilaitosten päättäville opiskelijoille. Stipendi myönnetään opiskelijalle, joka on opintojensa aikana osoittanut tuloksellista suuntautumista liike-elämään”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeessä yritykset elvyttäisivät kotitalousvähennyksiä kasvattamalla20.5.2020 00:05:00 EESTTiedote

Hämeen kauppakamarin alueen yritykset mainitsevat tärkeimmiksi elvyttämistoimenpiteiksi kotitalousvähennyksen suurentamisen ja omavastuuosuuden puolittamisen. Tieto selviää kauppakamareiden koronakyselystä. ”Alueemme yrityksistä 85 prosenttia suhtautui erittäin myönteisesti tai myönteisesti kotitalousvähennyksen kasvattamiseen ja omavastuuosuuden puolittamiseen. Lisäksi 80 prosenttia yrityksistä piti ravintolaruuan ja anniskelun arvonlisäveron alentamista väliaikaisesti 10 prosenttiin hyvänä elvytystoimenpiteenä”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Kesätyöpaikat katosivat koronatilanteen takia12.5.2020 10:15:50 EESTTiedote

Hämeen kauppakamarin alueelta vastanneista yrityksistä 64 prosenttia suunnitteli palkkaavansa kesätyöntekijöitä ennen koronaviruksen aiheuttamaa poikkeustilaa, selviää kauppakamarin toukokuussa tekemästä kesätyökyselystä. ”Poikkeustilanne on vaikuttanut niin, että nyt alueeltamme vain 27 prosenttia kertoo rekrytoivansa suunnitellun määrän kesätyöntekijöitä ja suurin osa palkkaa alle viisi kesätyöntekijää. Yritykset eivät ole heränneet etätyön mahdollisuuteen kesätöissä”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hallitus on turhaan pantannut suoria yritystukia6.5.2020 00:01:00 EESTTiedote

Hämeen kauppakamarin alueelta vastanneista yrityksistä 56 prosenttia arvioi, että henkilöstön määrä on pysynyt ennallaan tai kasvanut koronaviruksen aiheuttamasta poikkeustilanteesta huolimatta, selviää tuoreimmasta maanantaina tehdystä kauppakamarien kyselystä. ”Edelleen hämäläisyrityksissä on havaittavissa lievää optimismia ja kokonaiskuva on selkeytynyt. Alueemme yritykset kuitenkin kokevat hallituksen hoitaneen talouskriisiä kaikkein huonoimmin verrattuna muualla Suomessa toimivien yritysten vastauksiin”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.