Ulkoministeriö / Utrikesministeriet

UM: Ulkoministeriö ja Hätäkeskuslaitos tekivät sopimuksen päivystystoimintojen siirrosta

Jaa
Ulkoministeriö ja Hätäkeskuslaitos ovat sopineet, että konsulipalvelulain mukaisia ulkoministeriön päivystystoimintoja siirretään Hätäkeskuslaitoksen hoidettavaksi Keravalle elokuusta 2018 lähtien. Sopimuksen mukaisesti tehtävät siirtyvät aluksi kahden vuoden määräajaksi.

Nyt siirrettävät päivystystoiminnot ovat avustavia asiakaspalvelutehtäviä. Ne liittyvät ulkomailla sattuneisiin tilanteisiin, joissa Suomen kansalainen tai Suomessa pysyvästi asuva ulkomaalainen on joutunut hätään sairauden, tapaturman, onnettomuuden, rikoksen kohteeksi joutumisen tai muun näihin rinnastettavan syyn vuoksi.

Ulkomailla sattuneisiin erilaisiin hätä- ja ongelmatilanteisiin yhteydenottoja tulee ulkoministeriöön vuodessa noin 7000 - 8000. Pääsääntöisesti yhteydenottajia avustetaan selviytymään tilanteesta antamalla neuvoja ja opastusta. Osassa tapauksissa tieto välitetään kyseisen alueen edustustoon, joka ottaa asian hoitaakseen.

Ulkoministeri Timo Soinin mukaan ulkoministeriön ja Hätäkeskuslaitoksen yhteistyöllä halutaan kehittää kansalaisille tarjottavaa päivystyspalvelua. ”Kansalaisille palvelun siirto ei käytännössä näy mitenkään. Päivystysnumerossa vastataan tutulla kielellä ja apua saa entiseen malliin”.

”Hätäkeskuslaitoksessa näemme sopimuksen tuovan synergiaa, sillä meillä on tarkoitus keskittää johtokeskukseemme myös muita kansainväliseen toimintaan liittyviä yhteydenottoja. Tämä vahvistaa myös yhteiskunnallista rooliamme turvallisuuden kentällä”, toteaa Hätäkeskuslaitoksen johtaja Martti Kunnasvuori tyytyväisenä.

Ulkoministeriö ja Hätäkeskuslaitos ovat tehneet jo vuosien ajan hyvää yhteistyötä ulkomailla hätä- ja ongelmatilanteisiin joutuneiden auttamiseksi. Hätäkeskuslaitoksen joulukuussa 2017 aloittaneen johtokeskuksen perustamisen jälkeen yhteistyössä nähtiin myös mahdollisuus toiminnan uudenlaiseen organisointiin ja synergiaetuun.

Ulkoministeriö ja Hätäkeskuslaitos tiedottavat kesän aikana tarkemmin muutoksen yksityiskohdista.

Lisätietoja:
Hätäkeskuspalveluiden johtaja Marko Nieminen, marko.nieminen(at)112.fi ja johtokeskuksen päällikkö Jyrki Heinonen, jyrki.heinonen(at)112.fi. Puh. 0295 480 112 (vaihde)
Konsuliasioiden yksikönpäällikkö Juha Savolainen, puh. 0295 351 508.

Ulkoministeriön sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@formin.fi.

Avainsanat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Ulkoministeriö / Utrikesministeriet
Ulkoministeriö / Utrikesministeriet
Laivastokatu 22, PL 176
00023 Valtioneuvosto

0295 16001http://um.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Ulkoministeriö / Utrikesministeriet

Utrikesministeriets enkätundersökning: ryssarna förhåller sig negativare till Finland, ungdomarna har positivare inställningar13.10.2023 09:00:00 EEST | Tiedote

Enligt den av Finlands ambassad i Moskva beställda enkätundersökningen förhåller sig en dryg tredjedel av de ryssar som svarade på enkäten positivt till Finland. För ett år sedan uppgav ungefär hälften att de är positiva till Finland. Enligt enkätundersökningen har Finlands rykte försämrats främst av att ryska medier har gett en felaktig och negativ bild av Finlands Natomedlemskap. Ungdomarnas inställningar till Finland är positivare.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye