Ulkoministeriö/Utrikesministeriet

UM: Utrikesministeriet undersöker hur nöjda användarna är med de konsulära tjänsterna och resetjänsterna

Jaa

UTRIKESMINISTERIET
http://formin.finland.fi/svenska

Pressmeddelande 127/2017
5.7.2017

Utrikesministeriet undersöker hur nöjda användarna är med de konsulära tjänsterna och resetjänsterna

Utrikeministeriet undersöker hur nöjda användarna är med de konsulära tjänster och de resetjänster som utrikesministeriet erbjuder. Avsikten med användarenkäten är att ge användarna en möjlighet att bedöma den kundbetjäning som de fått vid ministeriet eller någon av beskickningarna i utlandet och undersöka i vilken utsträckning folk känner till de tjänster som utrikesministeriet erbjuder när det gäller resesäkerhet. Samtidigt ska enkäten mäta hur väl resesäkerhetskommunikationen fungerar och kartlägga utvecklingsmål.

Till de konsulära tjänsterna hör bland annat att bistå vid anhållande eller häktning, att hjälpa personer som har råkat ut för ett brott eller en allvarlig olycka samt att bevilja provisoriska resehandlingar.

Vid Finlands ambassader och konsulat registrerades kring 55 000 konsulära tjänster 2016.

Den vanligaste orsaken till hjälpbehov är i likhet med tidigare år att man tappat sitt pass eller har något annat problem med sina resedokument.

Det har gått nästan tio år sedan den senaste kundenkäten. Under dessa tio år har uppgiftsfältet för de konsulära tjänsterna och kristjänsterna märkbart utökats och blivit mångsidigare. Finländarna gör årligen tio miljoner utlandsresor. I takt med att resandet ökar har också utrikeministeriets kundkontakter ökat i antal och ärendena är mera invecklade än tidigare.

Åren 2015 och 2016 flyttades jourerna från alla beskickningar utomlands till ett jourcenter som inrättats i Helsingfors. Utrikesministeriets jourcentral tar emot samtal under alla tider av dygnet och den kontaktades under fjolåret flera tusen gånger. När man har fått mer erfarenhet av jourcenterverksamheten finns det också behov av att utvärdera kundbetjäningen vid jourcentret.

Ytterligare information:  Juha Savolainen, enhetschef, tfn +358 295 351 508 och Antti Putkonen, teamledare (kris- och undsättningssituationer), tfn +358 295 350 126.

Utrikesministeriets e-postadresser har formen fornamn.efternamn@formin.fi.

Avainsanat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Ulkoministeriö/Utrikesministeriet
Ulkoministeriö/Utrikesministeriet
Kanavakatu 3 C, PL 481
00023 Valtioneuvosto

0295 350 000http://um.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme tältä julkaisijalta, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Ulkoministeriö/Utrikesministeriet

MFA: Minister for Foreign Trade and Development Anne-Mari Virolainen to EU development ministers' meeting19.2.2018 11:35Tiedote

An Informal meeting of EU development ministers will be organised in Brussels on 20 February 2018. Finland's representative at the meeting will be Minister for Foreign Trade and Development Anne-Mari Virolainen. The ministers will discuss, among other things, EU's financial instruments for external action after 2020, on which decisions will be made in the forthcoming negotiations concerning the EU's Multiannual Financial Framework (MFF).

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme