UMA coworking-tilan ihmiskokeessa tutkittiin työympäristön merkitystä hyvinvointiin

Parhaista osaajista käydään kovaa kilpailua, ja siksi yhä useampi työnantaja haluaa tarjota työntekijöilleen joustavan ja innostavan työympäristön. Technopolis vastaa kasvavaan kysyntään laajentamalla yhteisöllisten työtilojen verkostoaan, UMA Workspacea. Työympäristön vaikutusta työntekijöiden hyvinvointiin selvitettiin mittaamalla UMA Workspace -tiloissa työskentelevien henkilöiden stressi- ja palautumistasoja. Testihenkilöt kokivat vähemmän stressiä ja kokivat nukkuvansa paremmin työskenneltyään monipuolisessa työympäristössä.

UMA Workspacen markkinointipäällikkö Hanne-Mari Ahonen kertoo testiryhmälle koejakson taustoista.

Työajat ja -ympäristöt ovat muuttuneet digitalisaation myötä rajusti 2000-luvulla: työtä tehdään yhä useammin mobiilisti ja hyvin vaihtelevissa olosuhteissa. Samalla tarve erilaisille joustaville ja monipuolisille työtilaratkaisuille on kasvanut räjähdysmäisesti. UMA Workspacen työtilat on suunniteltu nykypäivän tietotyöntekijöiden tarpeisiin tehokkaan työnteon ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin näkökulmasta.

”Hyvä työympäristö koostuu vaihteleviin työtehtäviin sopivista muuntojoustavista ratkaisuista, oikeanlaisesta ergonomiasta, inspiroivasta sisustuksesta ja tietenkin avoimesta työyhteisöstä. Optimaalisesti suunniteltu tila tukee erilaisia työasentoja, kannustaa pitämään taukoja ja verkostoitumaan päivän aikana. Olemme halunneet luoda työympäristöjä, joissa on aidosti hyvä olla ja tehdä töitä. Tästä UMA Workspacessa on kyse”, kertoo UMA Workspacen työtilan suunnittelusta vastaava Technopoliksen konseptipäällikkö Tiia Rauhamäki.

”Halusimme selvittää monipuolisen työympäristömme vaikutusta jäsentemme kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, joten teimme ajatuksia herättelevän ihmiskokeen. Osallistujien palaute oli erittäin positiivista.”

UMA Workspace keräsi helmikuussa 2019 ryhmän UMA Teurastamon jäseniä, jotka tallensivat digitaalisen anturin avulla oman työtapansa kuormitusta ja palautumisensa tehokkuutta. Mittausmenetelmänä käytettiin suomalaista Firstbeat-hyvinvointianalyysia, joka analysoi kehon stressiä ja palautumista mittaamalla sydämen sykeväliä. Mittausjakson aikana koehenkilöt pitivät päiväkirjaa mm. uni- ja työajoistaan, jolloin saatiin myös tieto siitä, mitkä tekijät vaikuttivat kehon toimintoihin. Mittaukset tehtiin kahdessa kolmen vuorokauden jaksossa.

Ensimmäisellä mittausjaksolla kukin koeryhmästä työskenteli normaaliolosuhteissa, eli kotona, kahviloissa ja toimistolla, eivätkä kiinnittäneet huomiota työhyvinvointiinsa aiempaa enempää. Toisella mittausjaksolla koehenkilöt työskentelivät UMA Teurastamolla ja kokeilivat työn ohessa erilaisia tapoja tehostaa palautumista ja rytmittää työpäivää vähemmän kuormittavaksi. UMA Teurastamon tarjoamat ergonomiset ja monipuoliset työpisteet, työhyvinvointia tukevat apuvälineet ja Neurosonicin palautumista edistävä divaani otettiin myös käyttöön. Lisäksi Fazer tarjosi koeryhmälle tietoa ja maistiaisia aivoja hellivistä ruoista.

Toisen jakson palautteen perusteella koehenkilöt kokivat itse olleensa vähemmän stressaantuneita ja nukkuivat yönsä paremmin. Myös henkilöillä, jotka saivat rytmitettyä kiireisen päivänsä paremmin ja alkoivat pitää palauttavia hetkiä hyödyntäen taukojumppaa sekä lepopaikkoja, saivat toisella mittausjaksolla paremmat pisteet stressin ja palautumisen tasapainosta.

”Huomasimme testituloksista, että arjen pienillä valinnoilla ja teoilla on todella suuri merkitys palautumisen ja stressinhallinnan kannalta. Olemme todella iloisia, että testin mukaan monipuolisella työympäristöllä on oikeasti vaikutusta hyvinvointiin ja jaksamiseen. Tulosten avulla voimme parantaa työtilojamme ja tarjoamiamme palveluja entisestään”, Rauhamäki jatkaa.

Testi toteutettiin yhteistyössä Firstbeatin, Neurosonicin ja Fazerin kanssa.

UMA Workspace

UMA Workspace on Technopoliksen coworking-tilojen verkosto. UMA tarjoaa coworking-tiloja ja niihin liittyviä palveluita niin pienten kuin suurtenkin yritysten tarpeisiin liikekeskustoissa Pohjoismaissa ja Itämeren alueella. Asiakkaat voivat työskennellä tehokkaasti ja joustavasti joko omissa pientoimistoissaan tai osana avointa työyhteisöä. Technopoliksella on yhteensä 15 UMA-tilaa. Helsingin, Tukholman, Oslon ja Kööpenhaminan lisäksi muut UMAt sijaitsevat Technopoliksen kampuksilla Suomessa, Norjassa, Virossa, Venäjällä ja Liettuassa. Asiakkaat voivat hyödyntää yhdellä jäsensopimuksella kaikkia verkoston tiloja.

Firstbeat

Firstbeat on kansainvälinen hyvinvoinnin, huippu-urheilun ja kuluttajatuotteiden parissa toimiva yritys, jonka kehittämä sydämen sykevälianalyysi auttaa parantamaan suorituskykyä ja hyvinvointia. Monitieteiseen tutkimukseen perustuva analyysi tuottaa henkilökohtaista tietoa stressistä, palautumisesta ja liikunnan vaikutuksista. Tuotteisiimme luottavat sadat huippu-urheilijat ja joukkueet, hyvinvoinnin ammattilaiset ja miljoonat kuluttajat globaalisti.

Neurosonic

Neurosonic on kehitetty kehollisen stressitilan, kivun ja uniongelmien hoitoon. Menetelmä perustuu matalataajuisen värähtelyn kokonaisvaltaisiin vaikutuksiin aineenvaihdunnassa ja hermostossa. Kun unettomuus ja stressitila virittävät hermostomme äärimmilleen, Neurosonic auttaa rauhoittamalla hermostoa. Tuotteisiimme integroitua rentoutusmenetelmää ohjataan sovelluksen avulla. Hoidot kestävät 10-41 minuuttia riippuen siitä, mihin hoidoilla halutaan vaikuttaa: uneen, vireystilaan tai kipuun.

Fazer Brainhow

Me Fazerilla uskomme, että hyvinvointi muodostuu valinnoista, jotka ovat hyväksi meille, muille ihmisille ja ympäröivälle maailmalle. Fazer Brainhow® -tutkimusohjelmassa rakennamme tieteeseen perustuvaa ymmärrystä siitä, kuinka ravinto, uni ja liikunta vaikuttavat kognitioon, aivoihin ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Tutkimustiedon perusteella Fazerilla kehitetään aivoystävällisiä Fazer Brainhow -aterioita, välipaloja ja palveluita, jotka auttavat voimaan paremmin ja pysymään pirteinä joka päivä, niin töissä kuin töiden jälkeen.

Tiia Rauhamäki
Konseptipäällikkö, työympäristöratkaisut
Technopolis/UMA Workspace
tiia.rauhamaki@technopolis.fi

Laura Salonen, PR- ja viestintätoimisto Wolfcom Oy
+358 44 8966 399, laura.kyntola@wolfcom.fi

UMAn järjestämään mittaukseen osallistui kaksikymmentä vapaaehtoista.
Yksi koeryhmään osallistunut on porilainen paino-alan yrittäjä Tommi Laaksonen.
UMAn hyvinvointimittauksen tavoite on muistuttaa ihmisiä työn tauottamisen, ravinnon, palautumisen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tärkeydestä.
Testiryhmän tulosten julkistuksessa tarjoiltiin Fazer Brainhow -aamiainen.

Hampurilaismestarit tänä viikonloppuna Helsingissä11.6.2019 12:07:38 EESTTiedote

Burger Lovers -festivaali kokoaa 14.-16. kesäkuuta Helsinkiin Suomen parhaita ja arvostetuimpia hampurilaisravintoloita ja burgereihin erikoistuneita keittiömestareita. Kampin Narinkkatorilla järjestettävän ruokatapahtuman kipinä syttyi intohimoisten burgerinystävien halusta vahvistaa Suomen hampurilaiskulttuuria ja antaa kaikille mahdollisuus tutustua hampurilaisten monipuolisuuteen ruokavaliosta riippumatta.

ISS Palvelut modernisoi ravintolapalveluidensa omavalvonnan Fredmanin kanssa11.6.2019 07:50:00 EESTTiedote

Suomen suurimpiin yksityisiin työnantajin kuuluva ISS Palvelut on valinnut kotimaisen Fredman Food Tech -palvelukokonaisuuden varmistamaan ravintolapalveluidensa omavalvonnan ja keittiön johtamisprosessit. Palvelusopimuksen myötä yli sadan ravintolan omavalvontamenetelmät digitalisoidaan ruokaturvallisuuden takaamiseksi ja henkilökunnan työn helpottamiseksi. Fredmanin palvelun asennus ja henkilökunnan valmennus niiden käyttöön tullaan saattamaan valmiiksi vuoden 2019 loppuun mennessä.

Marttiini teki Sastalle 50-vuotisjuhlapuukon21.5.2019 09:50:00 EESTTiedote

Luonnonystäviä jo 50 vuoden ajan pukenut suomalainen erävaatemerkki Sasta esittelee juhlavuotenaan viisi muiden kotimaisten laatumerkkien kanssa suunniteltua ja valmistettua yhteistuotetta. Juhlamalliston tavoitteena on muistuttaa kuluttajia kotimaisen suunnittelun ja tuoteosaamisen jatkuvuuden tärkeydestä sekä tukea vastuullisia suomalaisia toimijoita. Ensimmäinen yhteistyö oli Coston kanssa tehty sarkalippis ja kesän kynnyksellä juhlavuoden valikoima täydentyy Marttiinin Sasta-juhlapuukolla.

Ylioppilaslakillakin voi erottautua24.4.2019 12:12:43 EESTTiedote

Noin 30 000 suomalaisnuorta painaa kesäkuun ensimmäisenä lauantaina päähänsä perinteisen ylioppilaslakin merkkinä ylioppilastutkinnon suorittamisesta. Suomessa valkolakkiperinteen lasketaan alkaneen vuonna 1865, jolloin muutama helsinkiläinen ylioppilas valmistutti itselleen ensin Tanskassa ja sittemmin Ruotsissa jo suosioon nousseen mallin mukaisesti samettisen ylioppilaslakin. Pohjoismaiden suurin ylioppilaslakkien ja valmistujaistuotteiden valmistaja C.L. Seifert on ulottanut räätälöidyn hattupalvelunsa myös suomalaisille ylioppilaille, jotka voivat verkkopalvelun avulla suunnitella ja tilata itselleen personoidun ja käsintehdyn laadukkaan, kaikki vaput ryhdikkäänä kestävän ylioppilaslakkinsa.