UMA coworking-tilan ihmiskokeessa tutkittiin työympäristön merkitystä hyvinvointiin

Parhaista osaajista käydään kovaa kilpailua, ja siksi yhä useampi työnantaja haluaa tarjota työntekijöilleen joustavan ja innostavan työympäristön. Technopolis vastaa kasvavaan kysyntään laajentamalla yhteisöllisten työtilojen verkostoaan, UMA Workspacea. Työympäristön vaikutusta työntekijöiden hyvinvointiin selvitettiin mittaamalla UMA Workspace -tiloissa työskentelevien henkilöiden stressi- ja palautumistasoja. Testihenkilöt kokivat vähemmän stressiä ja kokivat nukkuvansa paremmin työskenneltyään monipuolisessa työympäristössä.

UMA Workspacen markkinointipäällikkö Hanne-Mari Ahonen kertoo testiryhmälle koejakson taustoista.

Työajat ja -ympäristöt ovat muuttuneet digitalisaation myötä rajusti 2000-luvulla: työtä tehdään yhä useammin mobiilisti ja hyvin vaihtelevissa olosuhteissa. Samalla tarve erilaisille joustaville ja monipuolisille työtilaratkaisuille on kasvanut räjähdysmäisesti. UMA Workspacen työtilat on suunniteltu nykypäivän tietotyöntekijöiden tarpeisiin tehokkaan työnteon ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin näkökulmasta.

”Hyvä työympäristö koostuu vaihteleviin työtehtäviin sopivista muuntojoustavista ratkaisuista, oikeanlaisesta ergonomiasta, inspiroivasta sisustuksesta ja tietenkin avoimesta työyhteisöstä. Optimaalisesti suunniteltu tila tukee erilaisia työasentoja, kannustaa pitämään taukoja ja verkostoitumaan päivän aikana. Olemme halunneet luoda työympäristöjä, joissa on aidosti hyvä olla ja tehdä töitä. Tästä UMA Workspacessa on kyse”, kertoo UMA Workspacen työtilan suunnittelusta vastaava Technopoliksen konseptipäällikkö Tiia Rauhamäki.

”Halusimme selvittää monipuolisen työympäristömme vaikutusta jäsentemme kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, joten teimme ajatuksia herättelevän ihmiskokeen. Osallistujien palaute oli erittäin positiivista.”

UMA Workspace keräsi helmikuussa 2019 ryhmän UMA Teurastamon jäseniä, jotka tallensivat digitaalisen anturin avulla oman työtapansa kuormitusta ja palautumisensa tehokkuutta. Mittausmenetelmänä käytettiin suomalaista Firstbeat-hyvinvointianalyysia, joka analysoi kehon stressiä ja palautumista mittaamalla sydämen sykeväliä. Mittausjakson aikana koehenkilöt pitivät päiväkirjaa mm. uni- ja työajoistaan, jolloin saatiin myös tieto siitä, mitkä tekijät vaikuttivat kehon toimintoihin. Mittaukset tehtiin kahdessa kolmen vuorokauden jaksossa.

Ensimmäisellä mittausjaksolla kukin koeryhmästä työskenteli normaaliolosuhteissa, eli kotona, kahviloissa ja toimistolla, eivätkä kiinnittäneet huomiota työhyvinvointiinsa aiempaa enempää. Toisella mittausjaksolla koehenkilöt työskentelivät UMA Teurastamolla ja kokeilivat työn ohessa erilaisia tapoja tehostaa palautumista ja rytmittää työpäivää vähemmän kuormittavaksi. UMA Teurastamon tarjoamat ergonomiset ja monipuoliset työpisteet, työhyvinvointia tukevat apuvälineet ja Neurosonicin palautumista edistävä divaani otettiin myös käyttöön. Lisäksi Fazer tarjosi koeryhmälle tietoa ja maistiaisia aivoja hellivistä ruoista.

Toisen jakson palautteen perusteella koehenkilöt kokivat itse olleensa vähemmän stressaantuneita ja nukkuivat yönsä paremmin. Myös henkilöillä, jotka saivat rytmitettyä kiireisen päivänsä paremmin ja alkoivat pitää palauttavia hetkiä hyödyntäen taukojumppaa sekä lepopaikkoja, saivat toisella mittausjaksolla paremmat pisteet stressin ja palautumisen tasapainosta.

”Huomasimme testituloksista, että arjen pienillä valinnoilla ja teoilla on todella suuri merkitys palautumisen ja stressinhallinnan kannalta. Olemme todella iloisia, että testin mukaan monipuolisella työympäristöllä on oikeasti vaikutusta hyvinvointiin ja jaksamiseen. Tulosten avulla voimme parantaa työtilojamme ja tarjoamiamme palveluja entisestään”, Rauhamäki jatkaa.

Testi toteutettiin yhteistyössä Firstbeatin, Neurosonicin ja Fazerin kanssa.

UMA Workspace

UMA Workspace on Technopoliksen coworking-tilojen verkosto. UMA tarjoaa coworking-tiloja ja niihin liittyviä palveluita niin pienten kuin suurtenkin yritysten tarpeisiin liikekeskustoissa Pohjoismaissa ja Itämeren alueella. Asiakkaat voivat työskennellä tehokkaasti ja joustavasti joko omissa pientoimistoissaan tai osana avointa työyhteisöä. Technopoliksella on yhteensä 15 UMA-tilaa. Helsingin, Tukholman, Oslon ja Kööpenhaminan lisäksi muut UMAt sijaitsevat Technopoliksen kampuksilla Suomessa, Norjassa, Virossa, Venäjällä ja Liettuassa. Asiakkaat voivat hyödyntää yhdellä jäsensopimuksella kaikkia verkoston tiloja.

Firstbeat

Firstbeat on kansainvälinen hyvinvoinnin, huippu-urheilun ja kuluttajatuotteiden parissa toimiva yritys, jonka kehittämä sydämen sykevälianalyysi auttaa parantamaan suorituskykyä ja hyvinvointia. Monitieteiseen tutkimukseen perustuva analyysi tuottaa henkilökohtaista tietoa stressistä, palautumisesta ja liikunnan vaikutuksista. Tuotteisiimme luottavat sadat huippu-urheilijat ja joukkueet, hyvinvoinnin ammattilaiset ja miljoonat kuluttajat globaalisti.

Neurosonic

Neurosonic on kehitetty kehollisen stressitilan, kivun ja uniongelmien hoitoon. Menetelmä perustuu matalataajuisen värähtelyn kokonaisvaltaisiin vaikutuksiin aineenvaihdunnassa ja hermostossa. Kun unettomuus ja stressitila virittävät hermostomme äärimmilleen, Neurosonic auttaa rauhoittamalla hermostoa. Tuotteisiimme integroitua rentoutusmenetelmää ohjataan sovelluksen avulla. Hoidot kestävät 10-41 minuuttia riippuen siitä, mihin hoidoilla halutaan vaikuttaa: uneen, vireystilaan tai kipuun.

Fazer Brainhow

Me Fazerilla uskomme, että hyvinvointi muodostuu valinnoista, jotka ovat hyväksi meille, muille ihmisille ja ympäröivälle maailmalle. Fazer Brainhow® -tutkimusohjelmassa rakennamme tieteeseen perustuvaa ymmärrystä siitä, kuinka ravinto, uni ja liikunta vaikuttavat kognitioon, aivoihin ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Tutkimustiedon perusteella Fazerilla kehitetään aivoystävällisiä Fazer Brainhow -aterioita, välipaloja ja palveluita, jotka auttavat voimaan paremmin ja pysymään pirteinä joka päivä, niin töissä kuin töiden jälkeen.

Tiia Rauhamäki
Konseptipäällikkö, työympäristöratkaisut
Technopolis/UMA Workspace
tiia.rauhamaki@technopolis.fi

Laura Salonen, PR- ja viestintätoimisto Wolfcom Oy
+358 44 8966 399, laura.kyntola@wolfcom.fi

UMAn järjestämään mittaukseen osallistui kaksikymmentä vapaaehtoista.
Yksi koeryhmään osallistunut on porilainen paino-alan yrittäjä Tommi Laaksonen.
UMAn hyvinvointimittauksen tavoite on muistuttaa ihmisiä työn tauottamisen, ravinnon, palautumisen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tärkeydestä.
Testiryhmän tulosten julkistuksessa tarjoiltiin Fazer Brainhow -aamiainen.

Tuottajalle kiitos -stipendihaku avautui viljelijöille1.6.2020 11:35:23 EESTTiedote

Vaasan, K-ryhmä ja ProAgria käynnistävät toisen kerran Tuottajalle kiitos -stipendihaun maanviljelijöille. Stipendeillä kannustetaan viljelijöitä kehittämään suomalaista maanviljelyä ja jakamaan uutta tietoa keskenään. Kehittämistyön tuloksista tulee pitkällä aikavälillä hyötymään stipendin saajien lisäksi koko alkutuottajaporras. Stipendin rahoitus tulee K-ryhmän ja Vaasanin Tuottajalle kiitos -leipätuotteiden 15 sentin hyvitysosuuksista. Vaasan, K-ryhmän ja ProAgrian yhteistyön tavoitteena on antaa tuottajalle aito kiitos laadukkaan viljan tuottamisesta sekä vastuullisuudesta koko ketjussa.

Suomessa jalostettu silli on harventunut superruokalaji6.5.2020 11:18:38 EESTTiedote

Suomi on kansainvälisesti tunnettu sillimaa. Vaikka kaikille tuttu kalalaji elää ja kasvaa ainoastaan Atlantin valtameren pohjoisosassa, on Suomessa vuosisataiset silliperinteet. Suomalaiset olivat 1900-luvulla myös itse ahkeria sillinkalastajia usemmalla laivastolla. Runsaasti terveellisiä rasvahappoja ja D-vitamiinia omaavasta kalasta löytyy suomalaiseen makuun juurtuneita perinnereseptejä ja käyttötapoja. Nykyään kotimaista sillinvalmistusperinnettä pitää yllä vain yksi perheyhtiö, uusikaupunkilainen Suomen Sillikonttori. Se valmistaa perinteisillä resepteillä sekä omaa nimeänsä kantavat, että tutun Jalostaja-merkin sillit.

Kotimaiset vaatealan toimijat keksivät ystävämyynnin uudelleen4.5.2020 15:13:51 EESTTiedote

Suomalaiset tekstiili- ja vaatetusalan toimijat ovat koronakriisin myötä haastavassa tilanteessa. Asiakkaiden pysytellessä kotioloissa on myös vaatekauppa pysähtynyt. Tilanteen piristämiseksi kotimainen erävaatettaja Sasta ideoi yhdessä kenkiin erikoistuneen Saint Vacantin ja miestenvaatettajan Frennin kanssa ystävämyyntitempauksen, jolla kannustetaan kuluttajia ostoksille lisäarvoa tuottamalla. Tempauksen pohjana on Sastan viimevuotinen 50-vuotisjuhla, jossa korostettiin kotimaista designia ja suomalaisia laadukkaita toimijoita.

Hans Välimäen 50-vuotisyllätys: avaa toukokuussa suoran yhteyden kotikeittiöönsä23.4.2020 07:58:00 EESTTiedote

Tänään syntymäpäiväänsä viettävä keittiömestari Hans Välimäki aloittaa 50-vuotisjuhlansa kunniaksi päivittäisen suoran kotikeittiölähetyksen, jossa hän näyttää omia versioitaan suomalaisten suosikkiresepteistä. Jokaisena arkipäivänä vappuaatosta toukokuun loppuun saakka Hansin omasta keittiöstä lähetettävässä kokkauslivessä kokataan ja keskustellaan ruoasta ja sen kokkaamisesta, raaka-aineista ja historiallisen poikkeuksellisesta keväästä. Lieden äärelle saapuu ajoittain myös tuttuja vieraita valmistamaan Hansin avulla omia suosikkiruokiaan. Yleisön on mahdollista osallistua Hansin kotona -verkkolähetykseen ruokatoiveiden ja kotikokkausta koskevien kysymysten muodossa.

Etäopetuksen parhaat käytännöt ja luovat vinkit opettajille8.4.2020 12:19:01 EESTTiedote

Koronakriisin aiheuttama koulujen sulkeminen pakotti opettajat ja oppilaat siirtymään pikahälytyksellä etäopetukseen. Sähköisten oppimateriaalien kehittäjä ja ylioppilas- sekä pääsykoevalmentaja MAFY Oy kokosi suomalaisille opettajille käytännön etäopetusvinkkejä päivittäiseen opettamiseen ja kokeiden järjestämiseen. Parhaiden ja käytännössä toimivimpien opetustapojen löytäminen ja kehittäminen on tärkeää opetussuunnitelman jatkuvuuden varmistamiseksi.

Akseli Herlevi avasi Naughty Munchies virtuaaliravintolan31.3.2020 08:50:00 EESTTiedote

Keittiömestari Akseli Herlevi perusti Naughty BRGR -ravintolan oheen ilman asiakaspaikkoja toimivan, vain asiakkaalle kuljetettaviin annoksiin erikoistuneen Naughty Munchies-ravintolan. Suomen ensimmäinen Top Chef -voittaja ja sittemmin tunnetuksi burgerimieheksi noussut Herlevi palaa Munchiesissa juurilleen ja kokkaa asiakkailleen jälleen muutakin kuin hampurilaisia. Cloud kitchen -virtuaaliravintolan ruokalistalta löytyy Herlevin ohella myös japanilais- ja libanonilaiskeittiöiden konkareiden Kimmo Jylhän ja Maggie Lindholmin sekä Hans Välimäen annoksia.