UMOn pelastuskampanja huipentuu tukikonserttiin Finlandia-talolla

Finlandia-talon konserttisalissa vietetään maanantaina 29.10. ainutkertainen ilta, kun joukko tunnettuja solisteja nousee lavalle osoittaakseen tukensa UMOlle.

– Tukikonsertti haluttiin järjestää Finlandia-talolla, sillä se on monipuolinen konserttipaikka, joka sopii loistavasti näyttäviin tapahtumiin. Tunnelma on hieno, ja orkesteri sekä esiintyjät pääsevät loistamaan isossa salissa, toteaa tukikonserttia kokoava kapellimestari Ville Vannemaa.

Artistit talkoohengessä UMOn tukena

Solisteiksi on lupautunut joukko artisteja, joilla on yhteistä historiaa UMOn kanssa, muun muassa Anna Puu, Paleface, Jimi Tenor, Sami Pitkämö, Sami Saari, Aija Puurtinen, Jaakko Kuusisto ja Kerkko Koskinen.

– Illan aikana kuullaan jazzia, soulia ja pop-musiikkia. Kappaleet on valittu yhdessä solistien kanssa. Moni esittää kappaleen, joka on tuttu aiemmasta yhteistyöstä UMOn kanssa. Konsertissa on mahdollisuus kuulla myös vintage-UMOa, kun bigbandillinen entisiä umolaisia nousee lavalle, kuvailee Vannemaa.

Yksi illan solisteista on Anna Puu, joka on tehnyt UMOn kanssa yhteisen joulukiertueen ja Tribuutin Juicelle. Hän nousee Finlandia-talon lavalle nyt toista kertaa. Viimeksi Anna Puu esiintyi salissa yhdeksän vuotta sitten ensimmäisellä kiertueellaan, oman bändin ja puhaltimien kanssa.

– Konsertin paikka vaikuttaa paljon siihen, millaista settilistaa voi suunnitella. Konserttisaliin ihmiset tulevat keskittyneesti kuuntelemaan musiikkia. Finlandia-talon konserttisali sopii erityisesti UMOn kaltaisille, rytmimusiikkia soittaville orkestereille. Koska salissa ei ole kaikua, äänet eivät muhjuunnu. Kun olen itse istunut yleisössä, musiikin kuunteleminen on tuntunut nautinnolliselta, kertoo Anna Puu.

UMO haluaa edistää myös kotimaista sävellystyötä.  Siksi tukikonserttiin sävelletään kollektiivinen jazzbiisi, jonka tekoon ihmiset ovat voineet osallistua mesenaattikampanjan kautta.

Finlandia-talon tapahtumasyksy tiivistyy joulun alla

Finlandia-talossa on nähty tänä vuonna lukuisia maailmanluokan artisteja, kuten Björk ja Kraftwerk. Syksyn kotimaisista esiintyjistä voidaan UMOn lisäksi nostaa esille esimerkiksi Yö sekä Samuli Edelmanin ja Tapani Kansan juhlavuosien konsertit. Kansainvälisinä vierailijoina nähdään muun muassa St Petersburg Festival Ballet, Manhattan Transfer ja The Dire Straits Legacy. Joulukuussa järjestetään taas suosittuja Suomi nauraa -stand up -pikkujouluja ja Suuri joulukonsertti. Joulun alla Finlandia-talossa vierailee spektaakkelimainen Christmas Queens -drag-show. Uudenvuoden aattona Veranda-klubin show&dinner -illassa esiintyy Timo Lassy with Ricky-Tick Big Band Brass.

– Finlandia-talon konserttisali taipuu monenlaiseen tapahtumaan, baletista punkiin. Tämä näkyy esimerkiksi väliaikatarjoiluissa. Aina ei tarjota kuohuviiniä ja prinsessaleivoksia, vaan tarjoilut sovitetaan kyseiseen tapahtumaan. Keikan väliajalla voi olla tarjolla vaikkapa mallaspossuhodareita ja olutta, mainitsee Finlandia-talon toimitusjohtaja Johanna Tolonen.

Finlandia-talon kävijäprofiili on muuttunut lähivuosina nuorempaan suuntaan. Alle 35-vuotiaiden kävijöiden määrä on kasvanut merkittävästi viimeisen kolmen vuoden aikana.

– Erilaiset tapahtumajärjestäjät ovat ottaneet Finlandia-talon omakseen ja tuoneet taloon uudenlaisia esiintyjiä. He ovat puolestaan houkutelleet paikalle uudenlaista yleisöä. Monipuolinen ohjelmisto palvelee kaikenikäisiä kulttuurin ystäviä, iloitsee Tolonen.

Finlandia-talo on saanut Laatukeskuksen suorittamasta kansainvälisestä Recognised for Excellence –arvioinnista erinomaisen 4 tähden arvion.6.6.2019 14:38:46 EESTTiedote

Suomen tunnetuin konsertti- ja kongressitalo Finlandia-talo on saanut Laatukeskuksen suorittamasta kansainvälisestä Recognised for Excellence –arvioinnista erinomaisen 4 tähden arvion. Ulkoisen arviointiryhmän mukaan Finlandia-talo on toteuttanut menestyksekkään muutoksen perinteisestä virastosta asiakaskeskeiseksi kansainväliseksi tapahtumataloksi.

Finlandia-talo vahvistaa johtoryhmäänsä ja varautuu perusparannukseen2.4.2019 11:11:35 EESTTiedote

Resursseja lisätään uusien palvelukonseptien kehittämiseen ja digiloikkaan. Finlandia-talon johtoryhmä kasvaa huhtikuun alussa. Finlandia-talon myynti- ja markkinointijohtaja Minna Sauramaa aloittaa uudessa tehtävässä markkinointi- ja asiakaskokemusjohtajana. Hän vastaa perusparannushankkeessa toteutettavista uusista palvelukokonaisuuksista, joilla vahvistetaan Finlandia-talon elämyksellisyyttä ja vetovoimaisuutta. Sauramaan tilalle myyntijohtajaksi on nimitetty talon sisältä myyntipäällikkö Johanna Vappula, jolla on monipuolinen kokemus kansainvälisestä myynnistä. Nimityksillä vahvistetaan Finlandia-talon myyntiä ja panostetaan talon tulevaisuuden kannalta strategisiin kehityshankkeisiin. Uudistuksen mahdollistaa myynnin loistava kehitys: kuuden vuoden aikana liikevaihto on tuplaantunut ja liiketulosta on syntynyt 3,2 miljoonaa euroa. Vuonna 2019 liikevaihdon ennustetaan kasvavan yli 20 miljoonan euron huippulukemiin.

Finlandia-talossa ennätyskevät edeltää EU-kokouksia13.3.2019 09:45:00 EETTiedote

Kuluvan vuoden liikevaihto kohoaa huippulukemiin. Finlandia-talo elää ennätysvilkasta vuotta. Kuluvan vuoden liikevaihto kasvaa yli 20 miljoonaan, kun mukaan lasketaan ravintolapuolen liikevaihto. Muutos edellisvuodesta on huomattava. Jo keväällä järjestetään runsaasti kansainvälisiä kongresseja, yhtiökokouksia ja juhlia. Heinäkuun alussa alkaa Suomen EU-puheenjohtajuuskausi, joka tuo taloon noin 70 virkamies- ja ministerikokousta. Syksyllä talo pysyy avoinna myös muille asiakkaille muutamaa poikkeuspäivää lukuun ottamatta. Ulkomaisten kongressijärjestäjien kiinnostus Finlandia-taloa kohtaan on kasvanut Trump-Putin-huippukokouksen herättämän mediahuomion ja Bea World Festival -voiton myötä.

Töölönlahdelle lisää palveluita Finlandia-talon perusparannuksen aikana4.2.2019 09:04:00 EETTiedote

Pikku-Finlandia säilyttää Helsingin aseman kansainvälisillä kongressimarkkinoilla. Pian 50 vuotta täyttävä Finlandia-talo on perusteellisen peruskorjauksen tarpeessa. Helsingin kaupungin hankesuunnitelman mukaan perusparannus alkaa keväällä 2022. Finlandia-talon kongressi- ja tapahtumatoiminta jatkuu keskeytyksettä koko sen keston ajan. Vain suuria konsertteja ei pystytä järjestämään. Töölönlahdelle Karamzininrannan asfaltoidulle alueelle sijoitetaan paviljonkimainen väistötila Pikku-Finlandia. Tilaan suunnitellaan yhdistettäviä kokoussaleja sekä kahvila- ja ravintolatoimintaa, joka palvelee myös kaupunkilaisia. Yhtenä vaihtoehtona tutkitaan mahdollisuutta siirtää Hakaniemen kauppahallin väistötilan osia uusiokäyttöön Töölönlahdelle. Finlandia-talon kongressisiiven peruskorjaus valmistuu vuodessa, jolloin uusitut tilat avataan asiakkaiden käyttöön. Muiden tilojen korjaustöiden odotetaan kestävän reilu kaksi vuotta.