Under Suomiveneilee.fi-testdagarna kan man provköra båtar på Drumsö i Helsingfors 4.–5.6.

För alla som är intresserade av båtlivet och av att röra sig till sjöss öppnar sig i början av juni en möjlighet att på havet prova olika båtar. Under Suomiveneilee.fi-testdagarna kommer drygt 20 olika båtar att finnas för provkörning, från små aktersnurror till segelbåtar. Provkörningarna är gratis för deltagarna och i båtarna finns alltid en kunnig professionell skeppare.

Aktörerna inom den finländska båtbranschen anordnar de gemensamma testdagarna i Helsingfors vid stranden av Båtbyggarvägen (Båtbyggarvägen 1-5, 00210 Helsingfors) på Drumsö fredag och lördag 4–5.6. Provkörningarna börjar båda dagarna klockan 10 och fortsätter till kvällningen klockan sex.

Vid planeringen av evenemanget beaktar man speciellt hygienen och myndigheternas detaljerade instruktioner. På strandområdena hos företagen på Båtbyggarvägen kan man göra klara avgränsningar och gångrutter, så att människorna kan röra sig smidigt på området utan rusningar och köbildningar. Största delen av publiken befinner sig trots allt ute på havet för att provköra båtarna, så på de två områden som är reserverade för evenemanget förväntas ingen rusning och företagens personal samt ordningspersonerna försäkrar sig om att det inte uppstår anhopningar.

”Vi sköter om att evenemanget är så tryggt som möjligt även i coronakrisens tider. Vi rekommenderar att provkörningarna görs familjevis eller i den egna coronabubblan” säger Båtbranschens Centralförbund Finnboats verkställande direktör Jarkko Pajusalo.

Coronan har ökat stuglivets och turismens popularitet på ett aldrig tidigare skådat sätt

Senast nu lönar det sig att prova på båtlivet. Finnboat uppskattar, att den inhemska turismens betydelse har ökat under coronakrisen och tack vare detta har både båtförsäljningen och tjänster relaterade till båtlivet fått ett oöverträffat lyft. Senaste år ökade antalet första registreringar av båtar med 19 % och samma exceptionella tillväxt har fortsatt under början av året – under de första fyra månaderna registrerades 19 % flera vattenfarkoster jämfört med samma period senaste år. Motorbåtarna bildar i Finland den största båtkategorin och registreringen av dem ökade med hela 21 %. I år startade försäljningssäsongen lite senare än vanligt, vilket accentuerar vårens leveransanhopningar. Samtidigt har man även haft betydande globala störningar i logistikkedjorna av utrustning och komponenter, varför båtproducenterna och handlarna får arbeta extra mycket för att klara av båtleveranserna.

”Båt- och stuglivet har visat sig vara finländarnas bästa sätt att tillbringa sommaren coronasäkert, vilket avspeglar sig i tvåsiffriga tillväxtsiffror”, säger Pajusalo.

Uiva Flytande

Helsingfors Flytande båtutställning, som arrangeras 19–22.8.2021, befinner sig också i ett utmärkt lyft och över 90 % av platserna reserverades redan i maj. Båtlivet och inledandet av detsamma intresserar fortfarande exceptionellt många och även om det redan är mycket svårt att få en ny båt till denna sommar lönar det sig att bekanta sig med alternativen, så att valet av en båt som bäst lämpar sig för en själv träffar rätt även i fortsättningen.

Båtlivets ABC utdelas under testdagarna

Under Suomiveneilee.fi-testdagarna utdelas också det senaste år förnyade verket Båtlivets ABC, som i en kompakt form samlar de centrala sakerna som alla som rör sig till sjöss skall veta. I den omfattande, kostnadsfria guiden går man igenom till exempel de saker som berör båtens registrering samt förtöjning, navigering och grunderna för båtlivssäkerheten.

Branschföretagen deltar i evenemanget

Utöver branschorganisationen Finnboat och Helsingfors Båtmässa deltar talrika finländska båttillverkare och –importörer i arrangerandet av evenemanget.

Det lönar sig också i övrigt att styra kosan mot Båtbyggarvägen, ty de lokala företagen arrangerar samtidigt sina traditionella öppningar av sommarsäsongen. Drumsö Båtbyggarväg har den största båtbranschkoncentrationen i Finland, där det finns ett stort urval branschtjänster, allt från reparationsvarv till båttillbehörsbutiker.

En noggrann förteckning över de båtar som finns till provkörning publiceras i början av juni.

Suomiveneilee.fi testing days open the boating summer in Lauttasaari, Helsinki14.4.2022 10:00:00 EEST | Press release

In May, everyone interested in boating will have the opportunity to try different boats at sea. More than 20 different boats, from small outboard motorboats to sailboats, will be available for try-outs during the Suomiveneilee.fi boat testing days. The tests are free of charge for the participants and the boats always have a skilled professional skipper. The exact list of boats to be tested will be published in May.

Suomiveneilee.fi-provkörningsdagarna öppnar båtsäsongen på Drumsö i Helsingfors14.4.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Alla som är intresserade av båtliv och av att röra sig till sjöss har igen i maj möjligheten att prova olika båtar på havet. Under suomiveneilee.fi-provkörningsdagarna finns drygt 20 olika båtar att testa, från små utombordsmotorbåtar till segelbåtar. Provkörningarna är gratis för deltagarna och båtarna har alltid en kunnig skeppare. En fullständig förteckning över testbåtarna publiceras i maj.

Suomiveneilee.fi -koeajopäivät avaavat veneilykesän Helsingin Lauttasaaressa14.4.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Kaikille veneilystä ja vesillä liikkumisesta kiinnostuneille avautuu jälleen toukokuussa mahdollisuus päästä kokeilemaan merellä erilaisia veneitä. Suomiveneilee.fi -koeajopäiville tulee testattavaksi yli 20 erilaista venettä pienistä perämoottoriveneistä purjeveneisiin. Koeajot ovat osallistujille maksuttomia ja veneissä on aina osaava ammattilainen kipparina. Koeajettavien veneiden tarkka lista julkistetaan toukokuussa.