Unelmaympäristö vai -työ? - Entä, jos voisitkin saada molemmat?

Lapin puheenvuoro -podcastin toinen tuotantokausi rohkaisee elämäntapamuutokseen ja avaa Lappia pintaa syvemmältä
Inari Fernándezin Lapin puheenvuoro -sarja näyttää Lapista monta uutta puolta ja tuo esiin vahvojen naisten ja miesten näkökulmia elämästä pohjoisessa. Kuva: Miika Hämäläinen

Korona-aika on saanut monet pysähtymään perimmäisten asioiden äärelle ja kyseenalaistamaan arvomaailmaansa sekä valintojaan. Lapin puheenvuoro -podcastin toinen tuotantokausi tarttuu ajankohtaiseen aiheeseen: se kokoaa yhteen kiinnostavia tarinoita rohkeista hypyistä ja elämäntavan muutoksista, joissa tiet ovat tavalla tai toisella päätyneet Lappiin.

Maikkarin entinen uutisankkuri Aino Huilaja jätti Helsingin mediaelämän ja muutti miehensä sekä koiransa kanssa pakettiautoon. Koronan suljettua Euroopan, pakumatkan määränpääksi tuli Ainon synnyinseutu, Lappi. Hyvinvointivalmentaja Eveliina Tistelgren löysi rauhan Lapin seesteisyydestä ja osti lopulta lauttasaarelaisyksiön sijaan rivitalon puolikkaan Leviltä. Kauppiaan rouva Minttu Kaulanen puolestaan vannoi, ettei koskaan muuttaisi Lappiin. Toisin kävi.

Mikä Lapissa vetää puoleensa ja miltä tuntuu, kun kaikki tuttu ja turvallinen jää taakse?

Muun muassa näihin teemoihin podcastissaan tarttuu  Helsingistä Lappiin muuttanut Äidin Puheenvuoro -somekanavista tuttu tarinankertoja-tuottaja Inari Fernández (40).

Storytelin tuottaman (Storytel Original 2021) podcastin vieraita tällä kaudella ovat Kauppiaan rouva Minttu Kaulanen, hyvinvointivaikuttaja “Eevsku” Eveliina Tistelgren, Pakumatkalla-kirjan vastikään julkaissut toimittaja Aino Huilaja, muun muassa Uraanilamppu-teoksesta tunnettu tanssitaiteilija Auri Ahola, Rovaniemeltä Lappiin muuttanut vakuutusmyyjä ja kiinteistöalan ammattilainen Petri Kokkonen,  kuuluttaja Jarkko Ylläsjärvi, ivalolaiset ensihoitajat Jari Sarre ja Piia Kaukovalta sekä podcastin edelliseltä tuotantokaudelta tuttu poroemäntä Jenni Kaaretkoski

Unelmien ympäristö ja hyvä työ - joko tai vai molemmat?

Lapin puheenvuoro -podcast jatkaa ensimmäiseltä tuotantokaudelta tuttua syväsukellusta vahvojen lappilaisten persoonien ajatusmaailmoihin.

“Kaikki podcastin vieraat elävät unelmiensa elämää, unelmiensa ympäristössä, mutta  ilman, että ovat joutuneet luopumaan elinkeinostaan. Vaikka podcastin kaikkia vieraita yhdistävä tekijä on Lappi, kaikissa keskusteluissa mennään hyvin syvälle ja lopulta sen asian äärelle, mistä onnellisessa elämässä on oikeastaan kyse”, Inari Fernández summaa.

Fernández käy dialogia vieraidensa kanssa lämminhenkisesti, rehellisellä otteella ja omaan kokemustaustaansa peilaten.

“Syvimmin ravistelleen keskustelun kävin tanssitaiteilija Auri Aholan kanssa. Se sai minut kyseenalaistamaan etelästä kotoisin olevien Lappi-käsitykset ja oikeastaan koko podcastini nimen. Ahola nosti esiin näkökulman, jonka mukaan Lappia ei ole edes olemassa, vaan se on Suomen siirtomaa”, Fernández toteaa.

Lapin puheenvuoro -podcastin 2. tuotantokauden jaksoista julkaistaan kaksi viikossa,  6.–29.7. välisenä aikana.

Lue tarkemmat jaksokuvaukset täältä

Haastattelupyynnöt ja lisätiedot: