Jyväskylän yliopisto

UNESCO-professorit Heikki Lyytinen ja Pekka Neittaanmäki yhdistivät voimansa

Jaa

UNESCO-professorit Heikki Lyytinen ja Pekka Neittaanmäki muodostavat uuden yhteisen tutkimusympäristön ”Collaborating UNESCO Chairs”.

UNESCO-professorit: Heikki Lyytinen vasemmalla ja Pekka Neittaanmäki oikealla. Kuvaaja Petteri Kivimäki.
UNESCO-professorit: Heikki Lyytinen vasemmalla ja Pekka Neittaanmäki oikealla. Kuvaaja Petteri Kivimäki.

Kehitysneuropsykologian UNESCO-professori Heikki Lyytinen ja tietotekniikan UNESCO-professori Pekka Neittaanmäki tiivistävät yhteistyötään uudella tutkimusympäristöllä. Tutkimusympäristö muodostetaan Agoraan, joka sijaitsee Jyväskylän yliopiston Mattilanniemen kampuksella. Asia julkistettiin kansainvälisen ”Advanced Learning Sciences” -konferenssin yhteydessä.

Heikki Lyytisen päätehtävä on edistää tutkitusti tehokasta lukutaidon opetusta maailmanlaajuisesti internetiä ja mobiiliteknologiaa hyödyntämällä. UNESCO-oppituolin teema on "Lukutaito kuuluu kaikille".

– Hankkeen painopiste on kehittää lukutaidon oppimisympäristöjä eri kieliympäristöihin yhdessä professori Ulla Richardsonin kanssa. Tukea tarjotaan erityisesti maissa, joissa lapsilla on ongelmia saavuttaa lukutaito esimerkiksi opetuksen tai sosiaalisen tuen riittämättömyyden takia, Lyytinen toteaa.

Pekka Neittaanmäen tavoitteena on selvittää digitaalisten palvelualustojen soveltuvuutta kehittyvien maiden ympäristöihin. Sovellusalueita ovat mm. suomalainen koulutusjärjestelmä, terveydenhuoltojärjestelmä ja muut julkiset palvelut. UNESCO-oppituolin teema on ”Digitaaliset palvelualustat kehittyvissä talouksissa”.

– Professori Heikki Lyytisellä on valmiina yli 30 maahan ulottuva kansainvälinen verkosto, josta on merkittävä hyöty myös omassa UNESCO-hankkeessani. Pyrimme yhteisellä hankkeella muodostamaan kokonaisuuden, jossa on tieteellisiä synergiaetuja. Toivomme myös, että voimien yhdistäminen auttaa näkyvyyden lisäämisessä, kun haemme kansainvälistä rahoitusta. Keskeisenä yhdistävänä tekijänä on tekoälyn hyödyntäminen, Neittaanmäki kertoo.

Yhdistämällä hankkeensa Lyytinen ja Neittaanmäki luovat verkostot yli 50 maahan ja yli 100 yliopistoon. Näin he pystyvät muodostamaan kontaktit erilaisiin tutkimusrahoittajiin ympäri maailman.

– Tavoitteena on jatkaa aktiivista tutkimustoimintaa myös Jyväskylän yliopistossa. Järjestämme muun muassa vuosittain 1–2 tieteellistä konferenssia, Neittaanmäki lisää.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Heikki Lyytinen
UNESCO-professori
heikki.j.lyytinen@jyu.fi
puh. 050 552 4892

Pekka Neittaanmäki
UNESCO-professori
pekka.neittaanmaki@jyu.fi
puh. 040 550 7005

Kuvat

UNESCO-professorit: Heikki Lyytinen vasemmalla ja Pekka Neittaanmäki oikealla. Kuvaaja Petteri Kivimäki.
UNESCO-professorit: Heikki Lyytinen vasemmalla ja Pekka Neittaanmäki oikealla. Kuvaaja Petteri Kivimäki.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Väitös 25.10.: Opettajien osaaminen näkyviin teknologian suunnittelussa (Kenttälä)17.10.2019 15:00:00 EESTTiedote

FM Veera Kenttälä tarkasteli väitöskirjassaan oppimisteknologian käytettävyyssuunnittelua sekä teknologian opetus- ja oppimiskäyttöä kouluissa. – Oppimisteknologian suunnittelu on monialaista tietotaitoa vaativaa työtä, jossa yhdistetään teknistä, pedagogista, sisällöllistä ja käyttökontekstiin liittyvää osaamista, Kenttälä taustoittaa. Kenttälän tutkimus- ja kehittämistyön taustalla vaikuttivat havaitut haasteet oppimisteknologioiden sekä opetuksen ja oppimisen käytännön tarpeiden yhteensovittamisessa. – Teknologian käyttö kouluissa on haaste sekä yksilön että koko systeemin tasolla. Yksittäiset opettajat käyttävät jo nyt luovasti ja laaja-alaisesti teknologiaa, mutta kaikilla tähän ei ole mahdollisuutta, Kenttälä kertoo. Huomiota tulisikin kiinnittää tekijöihin, kuten käytön joustavuuteen ja aineistojen muokattavuuteen, jotka mahdollistavat teknologian käytön kaikille opettajille heidän oman opetuksensa ja oppilaiden oppimisen kannalta merkityksellisellä tavalla. Opettajille tarjotta

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme