Ungdomsarbete: Förmånligare att förebygga än att återintegrera

För samhället blir det betydligt förmånligare att förebygga utslagning, än att återintegrera ungdomar som redan är utslagna. Med hjälp av analysverktyget Social Inclusion Support Tracking, förkortat SIST, kan man mäta hur mycket stöd en individ behöver för att integreras och för att komma förbi utmanande övergångsskeden i livet.

Resurscentret Föregångarna i Vasa använder SIST för att analysera sin uppsökande
ungdomsverksamhet. Resurscentret kommer nu att göra en analys av reparativt kontra
förebyggande ungdomsarbete och samtidigt utvärdera analysverktyget. Inom nätverket för ungdomsverkstäder implementeras denna arbetsmetod som bäst.

- Vår målsättning är att uppdatera och korrigera brister i analysverktyget som finns i
nuläget samt översätta själva metoden och analysen till finska och engelska. Vi
hoppas kunna sprida resultaten i Norden och i Europa, säger projektledare Rainer
Lytz.

Resurscentret Föregångarna vill fokusera på ett proaktivt grepp istället för enbart ett
reparativt.

- Vi har valt att utveckla och jobba med ett verktyg som i sin tur skall spara både
samhällsresurser och minska på individuella svårigheter, säger Daniel Åkermark,
verksamhetsledare för Resurscentret. Det här kommer självklart att synas också i
vårt arbete regionalt och i samarbete med kommunerna.

Undervisnings- och kulturministeriet har beviljat Resurscentret Föregångarna 250 000 € för projektet (SIST).

- Vi är naturligtvis jätteglada för att Undervisnings- och kulturministeriet valt att stöda
projektet. Det här betyder både ett erkännande för de arbetsmetoder vi använder
oss av, och ett stöd för våra planer framåt, säger Rainer Lytz.

Mera information:

Daniel Åkermark, verksamhetsledare
E-post: daniel.akermark@foregangarna.fi
Tfn 050 913 1133

Rainer Lytz, projektledare
E-post: rainer.lytz@foregangarna.fi
Tfn 050 313 604

Georg Henrik Wrede ny vd för Samfundet Folkhälsan7.3.2018 09:10Tiedote

Samfundet Folkhälsans styrelse har vid sitt möte 6.3.2018 valt pol.mag. Georg Henrik Wrede till ny verkställande direktör för organisationen. Georg Henrik Wrede känner Folkhälsans verksamhet väl och han har en bred erfarenhet av arbete inom social- och hälsovårdsområdet och medborgarverksamhet, säger Samfundet Folkhälsans styrelseordförande Mats Brommels. Wrede har också lett krävande förändringsarbeten och som programdirektör åren 2007-2011 ansvarat för regeringens politikprogram för barns, ungas och familjers välfärd. Hans engagemang i dagens sociala utmaningar är genuint och svarar mot Folkhälsans värdegrund. Georg Henrik Wrede är en god organisatör och han har presenterat en välgrundad och fokuserad strategi för Folkhälsans fortsatta arbete. Georg Henrik Wrede verkar i dag som direktör för ungdomsarbete och ungdomspolitik vid undervisnings- och kulturministeriet och efterträder Samfundets nuvarande vd Stefan Mutanen som går i pension 1.8.2018. Georg Henrik Wrede är 53 år och har bl