Universal Music vahvisti asemaansa Suomen suurimpana musiikkialan yhtiönä
Universal Music valitsi musiikkialan suuren murroksen kynnyksellä strategiakseen olla pelkästään musiikkiin keskittyvä digitaalisen ajan hittivetoinen yhtiö, joka panostaa musiikinjulkaisun ohella yleisön kuuntelutottumuksien ymmärrykseen ja analysointiin. Suoratoistopalvelujen suosion tasainen kasvu vahvistaa vuonna 2012 aloitetun strategian onnistuneen, sillä streamingin suosio on vetänyt pitkään hiipuneen musiikkialan takaisin voimakkaan kasvun tielle. Universal Musicin markkinaosuus 36,7 MEUR:sta 39,5 MEUR:iin kasvaneesta musiikin kokonaismyynnistä Suomessa kasvoi 32,88 %:iin. Suomen digitaalisen musiikin markkinaosuus Universal Musicilla oli sitäkin suurempi, 34,80 %.* Kasvuaan yhtiö perustelee päätöksellään keskittyä kuluttajien palveluun.
”Digitaalisen murroksen myötä musiikkiala on muuttunut luovasta tuotantokeskeisestä teollisuudesta palveluliiketoiminnaksi, jossa kuluttaja päättää, mitä hän kuuntelee. Aiemmin uskoimme kuluttajan haluavan jotain, mitä sitten tuotettiin ja jaeltiin. Nyt, digitaalisuuden myötä, meillä on mahdollisuus tuntea kuluttajat ja tietää, mitä he haluavat kuunnella – ja sitä tarjoilla perinteistä kuuntelua paljon laajemman käyttäjäkokemuksen kera. Tiedon avulla trendienkin ennustaminen helpottuu. Pystymme ennakoimaan, mikä musiikki on missäkin kohderyhmässä pian in”, taustoittaa Universal Musicin toimitusjohtaja Kimmo Valtanen datan mahdollistamaa muutosta ja jatkaa:
”Myös musiikin arvonmuodostusprosessi on muuttunut. Äänitteiden ostamisen ja omistamisen sijaan musiikkia kulutetaan nyt rajattomasti, paikasta ja ajasta riippumatta. Arvo luodaan fanin ja artistin välisessä yhteydessä, minkä toimiessa myös musiikkia kulutetaan enemmän. Meidän tehtävämme on auttaa tämän kiinnostuksen ylläpidossa sekä luoda uusia ilmiöitä ja uutta kysyntää. Hittivetoisessa kulttuurissa artistit näkevät muutoksen siinä, että jokainen biisi on yhtä suuri mahdollisuus valloittaa maailma. Digitaalinen yhteiskunta on myös houkutellut starat luolistaan ja lasitorneistaan fanien pariin ja arkeen, mikä elävöittää musiikin synnyttämää kokemusta entisestään.”
Musiikkia kulutetaan digitaalisesti - ja paljon
Yli miljoona kuluttajaa Suomessa käyttää jo suoratoistopalveluita, kuunnellen päivittäin yli 20 musiikkikappaletta, eli enemmän kuin yhden perinteisen pitkäsoiton verran. Vuositasolla Suomessa striimattiinkin viime vuonna 7,5 miljardia kappaletta, joiden kuuntelu ei perinteisen levynkuuntelumallin tapaan keskity enää tietyille artisteille, vaan jakautuu Valtasen mukaan ennätyksellisen laajasti. Laadukkaan sisällön kysyntä ja tarjonta kasvaa eksponentiaalisesti ja alalle syttyy uusia tähtiä lähes päivittäin.
”Musiikkialan murros kesti Suomessa huolestuttavan kauan, mutta nyt voi sanoa, että se on ohi ja ala vuosikymmenen jälkeen normalisoitunut kasvun tielle. Vallankumouksen tekijänä on jälleen kerran nuoriso, joka on ottanut suoratoistopalvelut omakseen. Meillä on kuitenkin paljon kasvupotentiaalia päästäksemme pohjoismaiselle tasolle. Siihen verrattuna Suomessa on asukaslukuun suhteutettuna alle puolet vähemmän musiikinkuuntelustaan maksavia kuluttajia, eli streamingpalveluiden premium-versioiden käyttäjiä. Suurten ikäluokkien löytäessä maksullisten musiikkipalveluiden ylivertaisen käytettävyyden, on edessämme moninkertainen kasvu myös laadukkaiden sisältöjen tueksi tehtävissä investoinneissa”, ennustaa Kimmo Valtanen.
Hip hop on pop
Universal Musicin menestystä Valtanen perustelee digitaalisuuden ohella kotimaisen musiikin suosiolla: ”Päätöksemme investoida uuteen musiikkiin, uusiin kotimaisiin artisteihin ja uusiin kanaviin myös laihempina vuosina tuottavat nyt tulosta. Puolet tälläkin hetkellä Suomen 10 kuunnelluimmasta äänitteestä ovat edustamiamme kotimaisia artisteja. Koko ala voi olla ylpeä siitä, miten vahvasti kotimainen musiikki soi listoilla ja miten monipuolisia ja hienoja artisteja Suomessa on. Hitit synnyttävät positiivisen kierteen koko musiikkialalle ja niiden eteen tekemäämme määrätietoista työtä on jatkettava. Vain siten voimakas kasvu varmistetaan myös lähivuosina.”
Universal Music odottaa omien artistiensa kanssa vuodesta 2018 vielä edellistäkin menestyksekkäämpää. Kimmo Valtanen kertoo, että Universalin tämän vuoden kotimaisia huippumenestyjiä tulevat olemaan ainakin Pyhimys, Nikke Ankara, Mikael Gabriel, Kasmir, Evelina, Gasellit, Adi L Hasla ja Paperi T: ”Hiphopista on tullut uusi pop ja se valloittaa vauvasta vaariin yhä uusia sydämiä puolelleen.”
* Lähde: Musiikkituottajat – IFPI Finland ry, Äänitemusiikin kulutus Suomessa vuonna 2017.
Universal Music Group
Universal Music Group on maailman johtava musiikkialan yhtiö, jonka pääliiketoimintaa ovat äänitteiden tuotanto ja musiikin kustannustoiminta. Universalin kansainvälisesti tunnetuimpia artisteja ovat muun muassa Avicii, Lady Gaga, Rihanna, Katy Perry, Beck, Kanye West, Eminem, Madonna, U2 ja Metallica. Myös Suomen johtavaksi levy-yhtiöksi nousseen Universal Musicin kotimaisiin artisteihin kuuluvat mm. Pyhimys, Kasmir, Mikael Gabriel, Paperi T, Evelina, Gasellit ja Olavi Uusivirta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kimmo Valtanen, Universal Music Finland Oy, 040 551 8064, kimmo.valtanen@umusic.com
Musiikkituottajat – IFPI Finland ry, Antti Kotilainen, 040 548 1781, antti.kotilainen@ifpi.fi
Samuel Sorainen, Wolfcom Oy, 0400 579 653, samuel.sorainen@wolfcom.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Wolfcom PR Boutique, Helsinki, Finland
Korkeavuorenkatu 1 B 11, 00140 Helsinki
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Wolfcom
Tapio Lehtisen Galiana WithSecure maaliin odoteltuaan loppusuoran tuulia ankkurissa25.4.2024 14:57:37 EEST | Tiedote
Tapio Lehtisen kipparoima Galiana WithSecure purjehti Ocean Globe Race -maailmanympäripurjehduksen maaliin Isle of Wightin Cowesiin myöhään keskiviikkoiltana. Kilpailun loppuosa oli suomalaisvenekunnalle erittäin vaikea, mutta perille saapui hymyilevä, onnellinen sekä silminnähden kaikkensa antanut joukkue.
Näyttelijä Peter Franzénille uusi rooli juoma-alalla25.4.2024 12:22:27 EEST | Tiedote
Vuosi sitten esitelty suomalainen Lingoncello-käsityölikööri panostaa kansainvälistymiseen näyttelijätähti Peter Franzénin avulla. Lingoncello kuuluu kansainvälisessä kasvussa olevaan cello-juomien kategoriaan, jonka tunnetuin edustaja on italialainen limoncello. Suomessa keksitty ja kotimaisista puolukoista valmistettu likööri haastaa markkinaa pohjoisen tyylikkyydellä, laadulla ja ainutlaatuisella maulla. Suomen kansainvälisesti menestyneimpiin kuuluva näyttelijä Peter Franzén tulee vauhdittamaan Lingoncellon koti- ja kansainvälistä kasvua liittymällä juoman innovoineen Mother’s Milk Beveragesin osakkaaksi. Yhtiö on kehittänyt myös kulttimainetta nauttivan Puolustuslaitos-juomaperheen.
Minor Hotels yhtenäistää yritysilmeensä, NH Hotel Groupin uudeksi nimeksi Minor Hotels Europe & Americas23.4.2024 09:00:41 EEST | Tiedote
Globaaliin Minor Hotels -konserniin kuuluva NH Hotel Groupin vuosikokous päätti, että yhtiö toimii jatkossa nimellä Minor Hotels Europe & Americas.
Keväisiä elämyksiä Virossa10.4.2024 13:00:41 EEST | Tiedote
Keväällä luonto herää eloon ja ensimmäiset auringonsäteet kutsuvat ulkoilmaan pitkän ja pimeän talven jälkeen. Muuttolinnut palaavat pohjoiseen etsimään kumppania ja pesäpaikkaa tositarkoituksella. Keväisin myös viherpeukaloa syyhyttää päästä työntämään sormensa multaan ja seuraamaan uuden kasvun ihmettä. Mutta ennen varsinaisen kevään tuloa Viron alavat suomaat käyvät läpi niin kutsutun viidennen vuodenajan, joka on täynnä luonnonihmeitä. Kokosimme vinkkejä ainutlaatuisiin luontoelämyksiin keväisessä Virossa.
Menevä sähköisti Tampereen taksimarkkinan Tesloilla ja 5€ kyydeillä4.4.2024 10:00:12 EEST | Tiedote
Kotimainen Menevä taksipalvelu aloitti toiminnan Tampereella ja toi kaupungin katukuvaan sähköautoista koostuvan taksilaivueen. 12 Teslan voimin Tampereella huhtikuun 4. aloittanut Suomen suurin taksialan yhtiö on uusi vaihtoehto vähäpäästöistä ja laadukasta kyytiä arvostavalle matkustajalle. Menevän voi helpoiten tilata sovelluksella, jossa Tampereen kyytien kiinteät hinnat alkavat viidestä eurosta ja ovat kiireisimpäänkin aikaan kaupungin keskustan alueen taksitolppia edullisempi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme