Universiteten förbereder sig för att ordna urvalsprov på campus

De sökande får senast 16.3 information om hur urvalsproven genomförs.

Universiteten har fortsatt beredningen av antagningen av studerande 2021 med beaktande av den rådande coronavirussituationen. Målet är att vårens och sommarens urvalsprov ordnas på campus eller i andra fysiska lokaler. Proven är övervakade och noggranna säkerhetsarrangemang gäller.

Universiteten har också fastställt att inga ändringar görs i urvalskriterierna. Detta innebär att oberoende av hur coronaläget utvecklas hålls kvoterna för de studerande som väljs på basen av betyg och via urvalsprov oförändrade.

Även om man strävar efter att ordna urvalsproven på campus och i andra fysiska lokaler förbereder sig universiteten också för att coronaläget skulle kunna förvärras väsentligt och att myndighetsbestämmelser i så fall skulle hindra anordnandet av provtillfällen som kräver fysisk närvaro.

De sökande får information om hur proven genomförs innan ansökningstiden börjar, senast 16.3.2021.

- De sökande kan vara lugna och lita på att de senast i mitten av mars får all väsentlig information inför ansökningsprocessen; hur studerande väljs till olika ansökningsmål och hur pandemisituationen eventuellt påverkar ordnandet av urvalsproven. Vid beredningen beaktas noggrant säkerheten vid antagningen av studerande och de sökandes rättsskydd, konstaterar ordföranden för Unifis vicerektorer (undervisning) Petri Suomala.

Mer information:
Petri Suomala
Ordförande för vicerektorsmötet (undervisning)
Finlands universitetsrektorers råd UNIFI rf
tfn +358 40 591 8044

Följ Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry

Senaste pressmeddelandena från Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry

Opetus- ja kulttuuriministeriö leikkaamassa tiederahoitusta – yliopistot tyrmistyneitä TKI-tavoitteiden perustan murentamisesta4.5.2021 14:05:58 EEST | Tiedote

Opetus- ja kulttuuriministeriö kaavailee leikkauksia TKI-toiminnan ytimessä olevaan tutkimusrahoitukseen. Tämä on ristiriidassa sen kanssa, että Suomen poliittiset päättäjät, elinkeinoelämä, yliopistot ja tutkimuslaitokset jakavat laajasti tavoitteen nostaa TKI-panostukset neljään prosenttiin bruttokansantuotteesta. Tavoite on ollut yksi tärkeimpiä kasvun ja uudistumisen tavoitteita niin hallitusohjelmassa kuin viime viikolla päättyneessä kehysriihessä.