Universiteten förbereder sig för att ordna urvalsprov på campus

De sökande får senast 16.3 information om hur urvalsproven genomförs.

Universiteten har fortsatt beredningen av antagningen av studerande 2021 med beaktande av den rådande coronavirussituationen. Målet är att vårens och sommarens urvalsprov ordnas på campus eller i andra fysiska lokaler. Proven är övervakade och noggranna säkerhetsarrangemang gäller.

Universiteten har också fastställt att inga ändringar görs i urvalskriterierna. Detta innebär att oberoende av hur coronaläget utvecklas hålls kvoterna för de studerande som väljs på basen av betyg och via urvalsprov oförändrade.

Även om man strävar efter att ordna urvalsproven på campus och i andra fysiska lokaler förbereder sig universiteten också för att coronaläget skulle kunna förvärras väsentligt och att myndighetsbestämmelser i så fall skulle hindra anordnandet av provtillfällen som kräver fysisk närvaro.

De sökande får information om hur proven genomförs innan ansökningstiden börjar, senast 16.3.2021.

- De sökande kan vara lugna och lita på att de senast i mitten av mars får all väsentlig information inför ansökningsprocessen; hur studerande väljs till olika ansökningsmål och hur pandemisituationen eventuellt påverkar ordnandet av urvalsproven. Vid beredningen beaktas noggrant säkerheten vid antagningen av studerande och de sökandes rättsskydd, konstaterar ordföranden för Unifis vicerektorer (undervisning) Petri Suomala.

Mer information:
Petri Suomala
Ordförande för vicerektorsmötet (undervisning)
Finlands universitetsrektorers råd UNIFI rf
tfn +358 40 591 8044

Följ Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry

Senaste pressmeddelandena från Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry

Yliopistot ottavat tarkistetut IB-arvosanat huomioon opiskelijavalinnoissaan – ”Pidimme tärkeänä, että asia ratkaistaan hakijoiden kannalta parhain päin”21.8.2020 14:30:08 EESTTiedote

IB-organisaatio on tarkistanut kesällä 2020 IB Diploma Programmesta valmistuneiden lopullisia arvosanoja elokuussa 2020 (uutinen aiheesta IB-organisaation sivuilla). Yliopistot ottavat tarkistetut arvosanat huomioon opiskelijavalinnoissaan. Kenenkään hakijan opiskelupaikkaa ei peruta IB-tutkinnon muuttuneiden arvosanojen vuoksi. Todistuspisteet lasketaan uudelleen kesällä 2020 International Baccalaureate -tutkinnon suorittaneilta hakijoilta, joiden tiedot yliopistot saavat IB-organisaation tulospalvelusta (IBIS) tai jotka ovat toimittaneet korjatut arvosanansa yliopistoille. Uudelleen lasketut pisteet korjataan Opintopolkuun ja hakijalle tarjotaan opiskelupaikkoja, joihin hänen todistuspisteensä riittävät. Yliopistojen opetusvararehtorit ovat käsitelleet asiaa kokouksessaan 19.8. – Pidimme tärkeänä, että asia ratkaistaan hakijoiden kannalta parhain päin. IB-tutkinnon suorittanut hakija voi nyt saada opiskelupaikan sellaisesta hakukohteesta, johon korjatut arvosanat riittävät. Näin varm