Universiteten förbereder sig på att öppna campus på hösten – ”En växande gemenskap är av yttersta vikt”

Planeringen av undervisningsarrangemangen för hösten 2021 pågår. Det kommer att erbjudas mer närundervisning samt möjligheter för studerande i inledningsskedet av sina studier att studera på campus.

Universitetens målsättning är att återgå till närundervisning i så stor utsträckning som möjligt under hösten, med beaktande av den rådande coronavirussituationen och myndighetsanvisningarna. Närundervisning erbjuds särskilt till första och andra årets studerande, som har gått miste om campusupplevelsen på grund av coronapandemin.

– Universiteten inleder höstterminens undervisning med en hybridmodell och är redo att specificera sina riktlinjer om coronavirussituationen eller myndighetsbestämmelserna kräver det, berättar Tanja Risikko, direktör för Finlands universitetsrektorers råd Unifi.

Målsättningen är att exempelvis laboratoriekurser, konstnärlig undervisning och andra studier som kräver närvaro ordnas på campusen. Däremot genomförs föreläsningar för större studerandegrupper under hösten ännu huvudsakligen på distans.

– I campusundervisningen iakttar universiteten noggranna säkerhetsarrangemang. Detta innebär till exempel begränsning av mängden människor i utrymmena, upprätthållande av säkerhetsavstånd och användning av ansiktsmasker, berättar Risikko.

Tyngdpunkten ligger i förstärkningen av välfärden

I planeringen av hösten fäster man särskild uppmärksamhet vid stödjandet av studerandenas och personalens välmående. Universiteten startar nya projekt för att främja välmående, erbjuder stödtjänster för att orka bättre och utnyttjar praxis som utvecklats under coronatiden i distansundervisningen.

Enligt enkäterna har undantagstiden orsakat polarisering: distansundervisningen lämpar sig utmärkt för en del av studerandena, men kan orsaka utmattning hos andra.

– En växande gemenskap är av yttersta vikt, såväl från studerandenas som universitetspersonalens synpunkt. Målsättningen är att campus så småningom ska kunna öppnas när pandemin lättar och att man kan träffa mer människor ansikte mot ansikte i vardagen.

Varje universitet informerar om sina planer inför hösten via sina egna kanaler.

Följ Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry

Senaste pressmeddelandena från Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry

Opetus- ja kulttuuriministeriö leikkaamassa tiederahoitusta – yliopistot tyrmistyneitä TKI-tavoitteiden perustan murentamisesta4.5.2021 14:05:58 EEST | Tiedote

Opetus- ja kulttuuriministeriö kaavailee leikkauksia TKI-toiminnan ytimessä olevaan tutkimusrahoitukseen. Tämä on ristiriidassa sen kanssa, että Suomen poliittiset päättäjät, elinkeinoelämä, yliopistot ja tutkimuslaitokset jakavat laajasti tavoitteen nostaa TKI-panostukset neljään prosenttiin bruttokansantuotteesta. Tavoite on ollut yksi tärkeimpiä kasvun ja uudistumisen tavoitteita niin hallitusohjelmassa kuin viime viikolla päättyneessä kehysriihessä.