Unohda marmori – energiatehokas taloyhtiö on nykyajan luksusta

30 % taloyhtiösi energiasta voi olla hukkaenergiaa

Miten taloyhtiön hukkaenergia päihitetään – Tuulimyllyntie 3

As.oy Tuulimyllyntie 3 on vuonna 1965 rakennettu taloyhtiö Helsingin Myllypurossa. Taloyhtiössä on meneillään laaja energiaremontti, joka alkoi keväällä 2020. Pääasialliset keinot energiahukan päihittämiseen ovat: lisäeristäminen, ikkunoiden vaihtaminen, maalämpö ja aurinkolämpö. Lisäksi toteutetaan myös maajäähdytys. Tavoitteena on saada yhtiön vuotuiset energiakulut laskemaan 117 000 eurosta noin neljännekseen. Samalla asumisolosuhteet paranevat merkittävästi.

Aito suositus energiaeksperttikurssista

As.oy Tuulimyllyntie 3:n hallituksen puheenjohtaja Sakari Kuvaja osallistui HSY:n Ilmastoinfon energiaeksperttikurssille syksyllä 2018. Energiaeksperttikurssin opit tulivatkin heti käyttöön, sillä taloyhtiössä laadittiin ensimmäistä taloyhtiöstrategiaa. Tiedossa oli, että kaupungin omistaman tontin vuokra tulee nousemaan vuonna 2025, ja strategiassa pyrittiin toimiin, jotta vastike ei vuokrannoususta huolimatta nousisi. Tämä ei ollut ainut syy energiatehokkuustavoitteille. Taloyhtiön hallituksessa haluttiin osallistua ilmastotalkoisiin.

- Kurssilla maallikko alkaa ymmärtää paremmin energia-asioita, ja se antaa varmuutta keskusteluihin palvelutarjoajien kanssa, Sakari Kuvaja kehuu.

Asumisviihtyvyys nostaa asuntojen arvoa

Taloyhtiössä on käyty hyvin tyypillistä taistelua vaihtelevien asuinlämpötilojen kanssa: kesällä on ollut kuumaa ja talvella kylmää. Jatkossa lämpötiloja voidaan säätää asuntokohtaisesti. Korvausilma on aiemmin tullut asuntoihin suodattamattomana ulkoa. Uudessa järjestelmässä tuloilma tuodaan asuntoihin suodatettuna, puhtaana ja lämmitettynä. Myös taloturvallisuus parani asuntokohtaisten savunilmaisimien myötä. Sakari Kuvaja toteaa energiaremontin mukanaan tuoman asumismukavuuden lisääntymisen näkyvän asuntojen arvossa: ”Unohda marmori. Energiantehokas kiinteistö, puhdas sisäilma ja tasainen lämpötila ympäri vuoden on nykyajan luksusta!”

Energiaeksperttikurssista energiaremonttiin

Tiedätkö, kuinka paljon teidän taloyhtiössänne energiaa menee hukkaan ja mitkä energiatehokkuustoimenpiteet toisivat parhaimmat säästöt? Tähän ei ole vippaskonsteja, vaan asia vaatii tietoa, selvittämistä ja työtä. Se kuitenkin kannattaa. Ota ensimmäinen askel ja suorita HSY:n taloyhtiön energiaeksperttikurssi. Se auttaa sinua päihittämään taloyhtiönne energiahukan. Kurssin voit suoritta helposti verkossa Koutsi -palvelussa (koutsi.hsy.fi).

Jenni Venäläinen
Projektipäällikkö Ilmastoviisaat taloyhtiöt -hanke
jenni.venalainen@hsy.fi

30 % taloyhtiösi energiasta voi olla hukkaenergiaa

Ilmastoinfo auttaa kaupunkilaisia pienentämään hiilijalanjälkeään. Ilmastoinfo on osa HSY:tä ja taustatahoina ovat Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungit.

Taloyhtiöklubeista joukkovoimaa energiatehokkuuden parantamiseen14.10.2020 08:00:00 EESTTiedote

KORJAUS TIEDOTTEESEEN: PUUTTUVA NIMI LISÄTTY Suosittu taloyhtiöiden energiaeksperttikurssi nyt myös verkkokoulutuksena17.2.2020 10:01:44 EETTiedote

Suosittu taloyhtiöiden energiaeksperttikurssi nyt myös verkkokoulutuksena17.2.2020 08:00:00 EETTiedote

Proteiinin liikasyönti kasvattaa typen määrää jätevedenpuhdistamoilla   28.1.2020 07:30:00 EETTiedote

Jätevedenpuhdistamoihin tuleva typpikuorma pk-seudulla on noussut tasaisesti vuosikymmenten ajan. Vuodesta 1999 vuoteen 2019 kasvua on ollut 50 %. Vuonna 2019 kasvu jatkui edelleen ja on suurin vuoden 1999 jälkeen. Yhtenä syynä typpikuorman kasvuun on proteiinin syönnin lisääntyminen. Ylimääräinen proteiini, jota keho ei tarvitse, poistuu kehosta muun muassa typpenä virtsan mukana jäteveteen. Pk-seudulla Viikinmäen jätevedenpuhdistamo puhdistaa typestä lähes 90 %, mutta silti typpeä päätyy Itämereen aiheuttaen rehevöitymistä.

Virtaa fillariin -kampanja etsii osallistujia talvisähköpyöräily-ihmiskokeeseen21.1.2020 12:04:25 EETTiedote

HSY:n Ilmastoinfo etsii autoilijoita Virtaa fillariin -kampanjan ihmiskokeeseen: kokeilemaan kuukauden ajan sähköpyörää helmi-maaliskuussa esimerkiksi kakkosauton sijaan. Ihmiskokeen oletuksenaon, että auton pystyy kohtalaisen vaivattomasti korvaamaan sähköpyörällä myös talvella. Sähköpyöräily on paitsi hauskaa myös hyödyllistä ajan- ja rahansäästön, kunnon kohentumisen sekä ympäristön kannalta. Ihmiskokeeseen osallistuneiden kesken arvotaan pyörien huoltopaketti.