Unohda marmori – energiatehokas taloyhtiö on nykyajan luksusta

30 % taloyhtiösi energiasta voi olla hukkaenergiaa

Miten taloyhtiön hukkaenergia päihitetään – Tuulimyllyntie 3

As.oy Tuulimyllyntie 3 on vuonna 1965 rakennettu taloyhtiö Helsingin Myllypurossa. Taloyhtiössä on meneillään laaja energiaremontti, joka alkoi keväällä 2020. Pääasialliset keinot energiahukan päihittämiseen ovat: lisäeristäminen, ikkunoiden vaihtaminen, maalämpö ja aurinkolämpö. Lisäksi toteutetaan myös maajäähdytys. Tavoitteena on saada yhtiön vuotuiset energiakulut laskemaan 117 000 eurosta noin neljännekseen. Samalla asumisolosuhteet paranevat merkittävästi.

Aito suositus energiaeksperttikurssista

As.oy Tuulimyllyntie 3:n hallituksen puheenjohtaja Sakari Kuvaja osallistui HSY:n Ilmastoinfon energiaeksperttikurssille syksyllä 2018. Energiaeksperttikurssin opit tulivatkin heti käyttöön, sillä taloyhtiössä laadittiin ensimmäistä taloyhtiöstrategiaa. Tiedossa oli, että kaupungin omistaman tontin vuokra tulee nousemaan vuonna 2025, ja strategiassa pyrittiin toimiin, jotta vastike ei vuokrannoususta huolimatta nousisi. Tämä ei ollut ainut syy energiatehokkuustavoitteille. Taloyhtiön hallituksessa haluttiin osallistua ilmastotalkoisiin.

- Kurssilla maallikko alkaa ymmärtää paremmin energia-asioita, ja se antaa varmuutta keskusteluihin palvelutarjoajien kanssa, Sakari Kuvaja kehuu.

Asumisviihtyvyys nostaa asuntojen arvoa

Taloyhtiössä on käyty hyvin tyypillistä taistelua vaihtelevien asuinlämpötilojen kanssa: kesällä on ollut kuumaa ja talvella kylmää. Jatkossa lämpötiloja voidaan säätää asuntokohtaisesti. Korvausilma on aiemmin tullut asuntoihin suodattamattomana ulkoa. Uudessa järjestelmässä tuloilma tuodaan asuntoihin suodatettuna, puhtaana ja lämmitettynä. Myös taloturvallisuus parani asuntokohtaisten savunilmaisimien myötä. Sakari Kuvaja toteaa energiaremontin mukanaan tuoman asumismukavuuden lisääntymisen näkyvän asuntojen arvossa: ”Unohda marmori. Energiantehokas kiinteistö, puhdas sisäilma ja tasainen lämpötila ympäri vuoden on nykyajan luksusta!”

Energiaeksperttikurssista energiaremonttiin

Tiedätkö, kuinka paljon teidän taloyhtiössänne energiaa menee hukkaan ja mitkä energiatehokkuustoimenpiteet toisivat parhaimmat säästöt? Tähän ei ole vippaskonsteja, vaan asia vaatii tietoa, selvittämistä ja työtä. Se kuitenkin kannattaa. Ota ensimmäinen askel ja suorita HSY:n taloyhtiön energiaeksperttikurssi. Se auttaa sinua päihittämään taloyhtiönne energiahukan. Kurssin voit suoritta helposti verkossa Koutsi -palvelussa (koutsi.hsy.fi).

Jenni Venäläinen
Projektipäällikkö Ilmastoviisaat taloyhtiöt -hanke
jenni.venalainen@hsy.fi

30 % taloyhtiösi energiasta voi olla hukkaenergiaa

HSY:n Ilmastoinfo opastaa ja kannustaa kaupunkilaisia ilmastoystävälliseen elämään ja taloyhtiöitä sekä pk-yrityksiä ilmastoystävällisiin ratkaisuihin. Toimintamme pohjana on neljä pääteemaa: asuminen ja energia, liikkuminen, ruoka ja kuluttaminen. Tuomme teemoja esiin erilaisissa tapahtumissa, tilaisuuksissa ja kampanjoissa eri puolilla pääkaupunkiseutua. Teemme kokeiluja, tarjoamme uusia ratkaisuja ja viemme ne sinne, missä hiilijalanjälkeen vaikuttavia valintoja tehdään. Toimimme yhdessä Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupunkien kanssa.

Proteiinin liikasyönti rehevöittää Itämerta – tavallinen perusruoka sisältää riittävästi proteiinia18.5.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset syövät liikaa proteiinia, mikä rasittaa jätevedenpuhdistusta ja Itämerta. Ylimääräinen proteiini, jota elimistö ei tarvitse, poistuu muun muassa typpenä virtsan mukana jäteveteen. Vaikka jätevedenpuhdistamot poistavat typpeä jätevesistä erittäin tehokkaasti, typpeä joutuu silti Itämereen ja aiheuttaa rehevöitymistä. Tavallisen perusruoan syöminen vähentää turhaa typpikuormaa ja auttaa ympäristöä.

#lähdinkäveleen - mikä saa sut lähtemään kävelemään?29.4.2021 14:08:01 EEST | Tiedote

Taloyhtiöklubeista joukkovoimaa energiatehokkuuden parantamiseen14.10.2020 08:00:00 EEST | Tiedote

KORJAUS TIEDOTTEESEEN: PUUTTUVA NIMI LISÄTTY Suosittu taloyhtiöiden energiaeksperttikurssi nyt myös verkkokoulutuksena17.2.2020 10:01:44 EET | Tiedote

Suosittu taloyhtiöiden energiaeksperttikurssi nyt myös verkkokoulutuksena17.2.2020 08:00:00 EET | Tiedote