“Upcycling”-kirja johdattaa pelastamaan maailmaa vaate kerrallaan!

Paula Malleuksen “Upcycling”-kirja haastaa ymmärtämään tekstiili- ja muotialaa kokonaisuutena ja tuo esiin mahdollisuuksia uusiotuotannon näkökulmasta. Malleus kutsuu mukaan kaikki tekstiili-ja muotialan oppilaitokset ja toimijat upcycling-vallankumoukseen!

“Upcycling – Vaatteiden toinen elämä” (Basam Books 2022), kannen kuva: ​Kanerva Mantila

Olemme globaalisti matkalla kohden uudenlaista tuotantomekanismia, jonka sivuvirtana ei enää synny luonnonvaroja ehdyttävää jätemassaa, vaan kaikki sivuvirrat nähdään rahanarvoisina hyödykkeinä. Näiden sivuvirtojen edelleen työstäminen on upcyclingia eli uusiotuottamista, johon tarvittavat työmenetelmät ja tekijät vielä puuttuvat.

Paula Malleus johdattaa Upcycling-kirjassaan ymmärtämään tekstiili- ja muotialaa kokonaisuutena, minkä lisäksi hän tuo esiin siinä ilmeneviä ongelmia ja ennen kaikkea mahdollisuuksia uusiotuotannon näkökulmasta.

Kirjan tavoitteena on innostaa alan harrastajia, ohjata tulevia ammattilaisia sekä perehdyttää alalla jo toimivia upcyclingin mahdollisuuksiin. Malleus haastaakin kirjansa myötä kaikki tekstiili-ja muotialan oppilaitokset ja toimijat upcycling-vallankumoukseen!

”Parasta upcyclingissa on oppia havaitsemaan se potentiaali, joka piilee näennäisesti arvottoman takana. Jonkun hylkäämä voi olla toisen aarre.”

Upcycling-kirjan- julkistamistilaisuutta vietetään STUDIO NOGO:n tiloissa torstaina 7.4. klo 16 alkaen, tervetuloa!

Aika: 7.4.2022 klo 16:00–18:00

Paikka: STUDIO NOGO Unioninkatu 25, Helsinki. Katutaso.

Ompelija- ja mallimestari Paula Malleus on uusiotuotannon pioneeri, jonka kirja on ensimmäisiä laatuaan myös globaalisti. Pitkä ura tekstiili- ja muotialalla sekä alan pitkän linjan yrittäjyys takaavat sen, että kirjan sisältö käsittelee asiaa kattavasti mutta napakasti.

Lisätietoja:
Paula Malleus