UPM:n Jussi Pesonen jatkaa Keskuskauppakamarin hallituksen puheenjohtajana

Metsäyhtiö UPM:n toimitusjohtaja Jussi Pesonen jatkaa Keskuskauppakamarin hallituksen puheenjohtajana vuonna 2021. Varapuheenjohtajina jatkavat Oilon Groupin hallituksen puheenjohtaja Päivi Leiwo ja Finnarin toimitusjohtaja Topi Manner.

Keskuskauppakamarin hallitus valittiin valtuuskunnan syyskokouksessa 11.12. Uusina jäseninä hallitukseen tulivat Goforen hallituksen puheenjohtaja Timur Kärki, Indoor Groupin toimitusjohtaja Veronica Lindholm, Citymarket Iso Omenan toimitusjohtaja Toni Pokela ja Meyer Turun varatoimitusjohtaja Tapani Pulli.

Keskuskauppakamarin hallitus valitaan vuodeksi kerrallaan. Vuonna 2021 Keskuskauppakarin hallitukseen kuuluvat:

Puheenjohtaja: Toimitusjohtaja Jussi Pesonen, UPM-Kymmene Oyj

Varapuheenjohtaja: Hallituksen puheenjohtaja Päivi Leiwo, Oilon Group Oy

Varapuheenjohtaja: Toimitusjohtaja Topi Manner, Finnair Oyj

Jäsenet:

Kauppaneuvos Harri Broman, Broman Group Oy

Toimitusjohtaja Mikko Isotalo, Lujabetoni Oy

Chief Legal Officer Jussi Koskinen, Nordea Oyj

Hallituksen puheenjohtaja Timur Kärki, Gofore Oyj

Toimitusjohtaja Veronica Lindholm, Indoor Group Oy

Toimitusjohtaja Elisa Markula, Tikkurila Oyj

Hallituksen puheenjohtaja Toni Pokela, K-kauppiasliitto, Kesko

Varatoimitusjohtaja Tapani Pulli, Meyer Turku Oy

Toimitusjohtaja Jari Rautjärvi, Valtra Oy Ab

Pääjohtaja Timo Ritakallio, OP Ryhmä

Toimitusjohtaja Anni Vepsäläinen, Suomen Messut Osuuskunta

Toimitusjohtaja Janne Ylinen, Kokkolan Halpa-Halli Oy

Keskuskauppakamari on Suomen suurin elinkeinoelämän järjestö. Edustamme ainoana elinkeinoelämän järjestönä kaikkia liiketoiminnan ja teollisuuden sektoreita sekä vientisektoria. Kauppakamarien yli 20 000 jäsenyritystä työllistävät noin miljoona työntekijää.

Pakkanen voi tehdä hallaa putkille vanhoissa taloissa – vältä putkirikot tavarantarkastajan vinkeillä  14.1.2021 07:00:00 EETTiedote

Pakkaskeleillä on hyvä muistaa, että jo kymmenen asteen pakkaset voivat aiheuttaa ongelmia putkistoille vanhoissa taloissa ja pientaloissa. Jäätymiset alkavat kuitenkin useammin silloin, kun pakkasta on parikymmentä astetta. LVI-alaan erikoistunut, Keskuskauppakamarin hyväksymä tavarantarkastaja (HTT) Arto Krootila kertoo vinkit putkirikkojen ehkäisemiseen.

Keskuskauppakamari: Lopputulos ratkaisee, mikä maa selviää koronasta voittajana – rokotusjärjestys ei saa olla hidaste12.1.2021 07:00:00 EETTiedote

Vaikka Suomi on pärjännyt maailmanlaajuisesti tarkasteltuna covid-19:n kanssa hyvin, lopputulos eli yhteiskunnan avautuminen ja normaalin elämän jatkuminen on se, mikä lopulta ratkaisee. Jos Suomi tulee koronasta ulos muita maita myöhemmin, ei alun hyvällä menestyksellä koronan hoidossa ole mitään merkitystä, muistuttaa Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen.

Tavarantarkastuksia kysyttiin aiempaa enemmän koronavuonna 2020 - etenkin sisäremontit työllistivät tavarantarkastajia31.12.2020 08:50:00 EETTiedote

Noin kolmannes Keskuskauppakamarin kyselyyn vastanneista hyväksytyistä tavarantarkastajista (HTT) kertoo tarkastuskyselyiden lisääntyneen koronavuonna. Kuluneen vuoden aikana tarkastuksia tehtiin erityisesti kodissa tehtyihin remonttityösuorituksiin. Myös ajoneuvoissa ja koneissa olleita vikoja ja niiden aiheuttajia selviteltiin tavarantarkastajan avulla.

Kauppakamarien koronakyselyt: Koronavuosi kohteli toimialoja eri lailla – majoitus- ja ravitsemusalalla synkintä, teollisuus ja kauppa pärjäsivät keskimääräistä paremmin, rakentaminen vasta odottaa huonoimpia aikoja30.12.2020 07:00:00 EETTiedote

Koronavuosi kohteli yrityksiä ja toimialoja eri tavoin. Koronaepidemian takia hyvin iso osa yrityksistä on ollut vaikeuksissa, mutta toiset vielä suuremmissa vaikeuksissa kuin toiset. Kauppakamareiden maalis-joulukuun aikana jäsenyrityksille tekemistä laajoista kyselyistä selviää, että epidemia on kohdellut kaltoin erityisesti pieniä yrityksiä kaikilla toimialoilla. Toimialoista pahimpia kärsijöitä on ollut majoitus- ja ravitsemusala.