Espoon kaupunki - Esbo stad

Uppfyllelse av vård- och servicegaranti i Esbo, augusti 2017

Jaa

Väntetider till icke-brådskande vård var i snitt 25 dygn i augusti. På fyra hälsostationer var väntetiden kortare än 10 dygn. Väntetiden till vårdboende var 33 dygn. Handläggningstiden för ansökningar om kompletterande och förebyggande utkomststöd var 2 vardagar.

Tillgång till vård på hälsostationer och inom munhälsovården

Kontakttid

Lagen kräver återuppringning samma dag

Hälsostationerna och munhälsovården använder återuppringning. I augusti besvarades 99 procent av telefonsamtal till hälsostationer samma dag och den genomsnittliga återuppringningstiden var 31 minuter.

I munhälsovården besvarades 99 procent av telefonsamtal samma dag i augusti. Vid akut tandvård besvarades samtal som väntade på linjen inom en minut i snitt. Vid icke-brådskande tandvård blev klienter som bett om återuppringning kontaktade inom 43 minuter i snitt.

Bedömning av vårdbehovet

Lagen kräver att vårdbehovet bedöms inom tre dygn

Vårdbehovet bedöms huvudsakligen per telefon samma dag. Om detta inte är möjligt, görs bedömningen på sjukskötar- eller läkarmottagning inom tre dygn.

Tillgång till vård på hälsostationerna

Lagen kräver att väntetiden är under tre månader

Mätaren för väntetider till icke-brådskande vård hos en hälsocentralläkare är "den tredje lediga tiden". I augusti var väntetiden i snitt 25 dygn. På fyra hälsostationer var väntetiden kortare än 10 dygn. Uppgifter per hälsostation

Tillgång till vård inom munhälsovården

Lagen kräver att väntetiden är under sex månader  

I augusti var väntetiden till tandläkarmottagning i snitt 95 dygn (cirka 3 månader) och till en munhygienist i snitt 18 dygn. Kunden kan fritt välja tandklinik i hela Esbo.

Tillgång till vård inom den specialiserade sjukvården

Esbo köper specialiserad sjukvård av Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt HNS som själv informerar om sina köer (på finska).

Väntetider till habiliteringstjänster för barn

Rehabiliteringstjänster för barn

I augusti var väntetiden till talerapin 3 månader, till ergoterapin en månad, till barnpsykologer 3 månader och till yrkesövergripande tjänster 1½ månader.

Familjerådgivning

Väntetiden till det första besöket var till finska familjerådgivningen cirka 5 veckor, till svenska familjerådgivningen cirka en vecka och till terapi för spädbarnsfamiljer cirka 5 veckor.

Barnpsykiatrisk öppenvård

Väntetiden till det första besöket var i augusti cirka en månad och till en icke-brådskande besök 7 månader. Konsultativ hjälp får man inom ett dygn och startteamet som arbetar på fältet betjänar inom en vecka. Barnpsykiatrisk jour besvaras av HUCS.

Väntetiderna till socialtjänster för äldre

Bedömning av servicebehovet hos personer som fyllt 75 år

Lagen kräver att en bedömning görs senast den sjunde vardagen efter att klienten tagit kontakt.

I maj–augusti gjordes en bedömning av behovet av hemvårdstjänster inom 2,6 vardagar i snitt.

Stöd för närståendevård för personer som fyllt 50 år

Lagen kräver att väntetiden från att brukaren lämnat in ansökan tills staden beslutar om tjänsten är under 90 dygn.

I maj–augusti fattades ett beslut om stöd för närståendevård inom 18,7 vardagar i snitt.

Regelbunden hemvård

Lagen kräver att väntetiden från beslutet om en tjänst till tjänstens början är under 90 dygn.

Klienter får hemvårdstjänster så fort ett beslut fattats.

Vårdboende

Lagen kräver att väntetiden från beslutet om en tjänst till tjänstens början är under 90 dygn.

I maj–augusti var väntetiden till vårdboende i genomsnitt 33 dygn.

Handläggningstiden för ansökningar om kompletterande och förebyggande utkomststöd

Lagen kräver att handläggningstiden är högst sju vardagar.

Den sista veckan i augusti var den genomsnittliga handläggningstiden för ansökningar om kompletterande och förebyggande utkomststöd cirka 2 vardagar. Totalt 99,9 procent av ansökningarna behandlades inom sju vardagar. Statistik

Ansökningar om grundläggande utkomststöd handläggs av FPA som själv informerar om handläggningstiden.

Ytterligare upplysningar
Statistik: www.esbo.fi/vardgaranti 
Tillfredsställelse med hälsostationernas tjänster 
Tillfredsställelse med tandklinikernas tjänster 
Hälsostationer: tf överläkare Eila Erola, tfn 043 825 3958
Munhälsovården: ledande övertandläkare Heli Yli-Knuuttila, tfn 046 877 2627
Habiliteringstjänster för barn: överläkare Anitta Rauvala, tfn 050 395 2187
Serviceboende: socialarbetare Auri Lempinen, tfn 043 825 1939
Övriga socialtjänster för äldre: servicechef Hannele Vepsäläinen, tfn 09 816 27364
Utkomststöd: chef för vuxensocialarbeteTapio Nieminen, tfn 050 328 6764

Avainsanat

Tietoja julkaisijasta

Espoon kaupunki - Esbo stad
Espoon kaupunki - Esbo stad
PL 1 / PB 1
02070 ESPOON KAUPUNKI / ESBO STAD

+358 9 816 21http://www.espoo.fi

Esbo är en ansvarsfull och human föregångare med fem stadscentrum och nätverksstruktur, där det är bra att bo, lära, arbeta och företaga för alla och där invånaren kan påverka på riktigt.

Facebook

Twitter

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme tältä julkaisijalta, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Espoon kaupunki - Esbo stad

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme