Uraguru opastaa työelämäasioissa

Uraguru on Akavan chattibotti, joka neuvoo nuoria aikuisia työelämässä askarruttavissa asioissa. Chattibotin tavoitteena on lisätä Akavan ja sen jäsenjärjestöjen sekä ammatillisen järjestäytymisen tunnettuutta 20-35 -vuotiaiden nuorten aikuisten joukossa.

– Uraguru on kuin mentori, vähän aikaa työelämässä ollut kaveri, joka neuvoo, ohjaa ja tsemppaa työhön liittyvissä asioissa, joissa nuoret kokevat olevansa epävarmoja, kertoo bottia kehittämässä ollut Akavan opiskelijoiden puheenjohtaja Henna Pursiainen.

Botin keskusteluteemoja ovat esimerkiksi palkka-asiat, työn hakeminen sekä jaksaminen ja työelämän paineet. Uraguru ohjaa ja neuvoo keskustelukumppaneitaan sekä kertoo liittojen tarjoamista ratkaisuista ja palveluista työelämän haasteisiin.

– Uraguru ei pelkää nostaa esille vaikeita teemoja, kuten työttömyys, jaksaminen ja oman osaamisen riittävyys. Ne pohdituttavat monia nuoria työelämän alkumetreillä, mutta niistä puhuminen voi tuntua vaikealta. Uragurun tavoitteena on kannustaa, auttaa löytämään sopivia ratkaisuja ja luoda myönteistä henkeä, toteaa Akavan palvelupäällikkö Jaana Ignatius.

Uraguru-botti syntyi Akavan jäsenjärjestöjen toiveesta kehittää uusia tapoja tavoittaa niitä nuoria, joille ammatillinen järjestäytyminen on vierasta tai kokonaan tuntematonta. Jotta botti tavoittaisi mahdollisimman suuren joukon nuorten aikuisten kohderyhmää, Akava tekee yhteistyötä sosiaalisen median vaikuttajien kanssa. Uragurua markkinoi esimerkiksi tubettaja Sonja Hämäläinen eli Soikkuu, jonka Youtube-kanavalla on yli 190 000 tilaajaa.

– Monilla nuorilla on varmasti paljon kysymyksiä liittyen työelämään ja koin Uragurun vinkit todella käteviksi, Sonja Hämäläinen iloitsee.

Uraguru-botti on osa laajempaa kehitystyötä, jossa Akava jäsenjärjestöineen kehittää digitaalisia jäsenpalveluitaan avointa kokeilukulttuuria hyödyntäen. Kesäkuussa 2018 kahdeksan Akavan jäsenjärjestöä julkaisi oman chattibotin palvelujen ja neuvonnan tueksi. Myös Uragurua kehitetään saadun palautteen ja käyttäjäkokemuksen perusteella.

Soikkuu: Poliisille töihin -video

Akavan Uraguru: www.akava.fi/uraguru

Lue lisää: Chattibotti neuvoo jäsenasioissa ja työelämäkysymyksissä

Korkeakoulutetut aikovat sijoittaa myös vuonna 2019 - Danske Bankin ja Akavan yhteistyö avaa sadoille tuhansille edullisemmat sijoituspalvelut15.1.2019 08:10Tiedote

Danske Bank laajentaa yhteistyötä akavalaisten liittojen kanssa sijoituspalveluihin. Yhteistyö avaa sadoille tuhansille suomalaisille helpon ja edullisen tavan sijoittaa riippumatta siitä minkä pankin asiakkaita he ovat. Korkeakoulutetuista sijoittaa suurempi osa kuin kaikista suomalaisista. Aktiivisuus jatkuu myös vuonna 2019, kertoo tuore kyselytutkimus.

Palkansaajakeskusjärjestöt: Katowicessa sovitut ilmastonmuutoksen hillinnän ja sopeutumisen pelisäännöt rakentavat oikeudenmukaista siirtymää17.12.2018 12:01Tiedote

Palkansaajakeskusjärjestöt pitävät hyvänä YK:n ilmastokokouksessa Katowicessa saavutettua sopua Pariisin sopimuksen pelisäännöiksi, vaikka päästövähennysten kirittämiseen on vielä tämänkin sopimuksen jälkeen palattava. Kokouksessa sovittiin Pariisin ilmastosopimuksen sääntökirjasta, jossa määritellään pelisäännöt kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiselle ja sen seurannalle sekä raportoinnille.

Akava: Työttömänä opiskelu helpottuu – työttömyysturvalain muutos tervetullut10.12.2018 10:07Tiedote

Akava on erittäin tyytyväinen eduskunnan hyväksymään lainmuutokseen, jolla helpotetaan työttömänä opiskelua. Työttömyysturvalain muutoksen jälkeen työtön voi opiskella lyhytkestoisia opintoja nykyistä vapaammin. Näiden enintään kuuden kuukauden mittaisten opintojen on oltava ammatillisia valmiuksia tai yrittäjyyden edellytyksiä parantavia. Opiskelu ei kuitenkaan siirrä työnhakijaa syrjään työmarkkinoilta, vaan hänen on opintojen ohessa haettava töitä ja otettava vastaan työtä normaaliin tapaan. Hänellä on kuitenkin enemmän valinnanvapautta opintojen suhteen.