Uraguru opastaa työelämäasioissa

Uraguru on Akavan chattibotti, joka neuvoo nuoria aikuisia työelämässä askarruttavissa asioissa. Chattibotin tavoitteena on lisätä Akavan ja sen jäsenjärjestöjen sekä ammatillisen järjestäytymisen tunnettuutta 20-35 -vuotiaiden nuorten aikuisten joukossa.

– Uraguru on kuin mentori, vähän aikaa työelämässä ollut kaveri, joka neuvoo, ohjaa ja tsemppaa työhön liittyvissä asioissa, joissa nuoret kokevat olevansa epävarmoja, kertoo bottia kehittämässä ollut Akavan opiskelijoiden puheenjohtaja Henna Pursiainen.

Botin keskusteluteemoja ovat esimerkiksi palkka-asiat, työn hakeminen sekä jaksaminen ja työelämän paineet. Uraguru ohjaa ja neuvoo keskustelukumppaneitaan sekä kertoo liittojen tarjoamista ratkaisuista ja palveluista työelämän haasteisiin.

– Uraguru ei pelkää nostaa esille vaikeita teemoja, kuten työttömyys, jaksaminen ja oman osaamisen riittävyys. Ne pohdituttavat monia nuoria työelämän alkumetreillä, mutta niistä puhuminen voi tuntua vaikealta. Uragurun tavoitteena on kannustaa, auttaa löytämään sopivia ratkaisuja ja luoda myönteistä henkeä, toteaa Akavan palvelupäällikkö Jaana Ignatius.

Uraguru-botti syntyi Akavan jäsenjärjestöjen toiveesta kehittää uusia tapoja tavoittaa niitä nuoria, joille ammatillinen järjestäytyminen on vierasta tai kokonaan tuntematonta. Jotta botti tavoittaisi mahdollisimman suuren joukon nuorten aikuisten kohderyhmää, Akava tekee yhteistyötä sosiaalisen median vaikuttajien kanssa. Uragurua markkinoi esimerkiksi tubettaja Sonja Hämäläinen eli Soikkuu, jonka Youtube-kanavalla on yli 190 000 tilaajaa.

– Monilla nuorilla on varmasti paljon kysymyksiä liittyen työelämään ja koin Uragurun vinkit todella käteviksi, Sonja Hämäläinen iloitsee.

Uraguru-botti on osa laajempaa kehitystyötä, jossa Akava jäsenjärjestöineen kehittää digitaalisia jäsenpalveluitaan avointa kokeilukulttuuria hyödyntäen. Kesäkuussa 2018 kahdeksan Akavan jäsenjärjestöä julkaisi oman chattibotin palvelujen ja neuvonnan tueksi. Myös Uragurua kehitetään saadun palautteen ja käyttäjäkokemuksen perusteella.

Soikkuu: Poliisille töihin -video

Akavan Uraguru: www.akava.fi/uraguru

Lue lisää: Chattibotti neuvoo jäsenasioissa ja työelämäkysymyksissä