Avis Finland

Urheilijaystävällinen työpaikka on monen huippulupauksen uran pelastus

Kolme Avis-autovuokraamossa työskentelevää urheilijaa kertoo, miten työnantajalla on urheilijan tukemisessa iso rooli, sillä perinteinen osa-aikatyö ei ole urheilijalle hyvä vaihtoehto.

Matkalla olympialaisiin ja Freestyle-hiihdon kuninkaaksi - välillä autoja kuljettaen

Kumparelaskussa ja parikumpareissa kilpaileva Jussi Penttala osallistuu talvella toisiin olympialaisiinsa. Urheilu-uransa ohella hän työskentelee autonkuljettajana Avis-autovuokraamossa, johon hän löysi tiensä Pääkaupungin Urheiluakatemian kautta.

Akatemia on koonnut verkoston niin kutsutuista urheilijaystävällisistä työpaikoista, jotka antavat poikkeuksellisen joustavan mahdollisuuden työntekoon urheilu-uran aikana. Tämä mahdollistaa ammattimaisen urheilun ja sen, että urheilija ei joudu elämään kädestä suuhun.

Penttala kertoo, että urheilun kustannukset ovat huomattavan suuria: “Iso osa siitä mitä tienaan menee suoraan urheiluun. Siitä voi päätellä, kuinka tärkeää urheilijan on päästä mukaan työelämään. Säännölliset tulot tuovat elämään vakautta. Sponsoreita on hyvin vaikea saada ilman, että on arvokisamitalisti tai muuten tunnettu julkisuuden henkilö. Itse teen kesäisin ja alkusyksystä enemmän töitä ja kauden lähestyessä vähennän pikkuhiljaa siihen pisteeseen, että talvella minua ei näy töissä useampaan kuukauteen”.

SM-voittoja kahminut pikajuoksija palvelee päivät asiakaspalvelutehtävien parissa

Avisin Helsingin toimipisteissä asiakaspalvelutehtävissä työskentelevä pikajuoksija Jasmin Showlah on saavuttanut urheilijauransa aikana lukuisia aikuisten SM-mitaleja niin ulko- ja sisäradoilta kuin myös viestijuoksusta. “Urheilijaystävällinen työpaikka tasapainottaa elämää, antaa muuta ajateltavaa, mutta ei vie liikaa huomiota urheilulta. Työnteko vähentää taloudellisia paineita ja tarjoaa mahdollisuuksia tulevaisuuden urahaaveita ajatellen. Harva työpaikka vain on valmis tekemään kaikki työvuorolistat urheilijan aikataulujen mukaan”, Showlah kertoo.

Mitä tapahtuu urheilu-uran jälkeen, jos työkokemusta ja -osaamista ei ole?

Junioreiden EM-kultaa moukarinheitossa vuonna 2007 voittanut Arno Laitinen lopetti urheilu-uransa viime kesänä. Laitiselle ei kuitenkaan käynyt niin kuin monelle urheilijalle, joka jää uransa loputtua taloudellisesti täysin tyhjän päälle. Hän siirtyi moukarinheitosta luopumisen jälkeen osa-aikaisesta työntekijästä täysipäiväiseksi Avisin logistiikkakoordinaattoriksi. Hän myös huolehtii myös kumparelaskija Jussi Pelttalan työvuoroista ja siitä, että ne sopivat hänen harjoitteluaikatauluihinsa.

“Urheilijaystävällinen työpaikka mahdollistaa sen, että työpaikka sopii työvuorot urheilijan aikataulun mukaan eikä päinvastoin. Urheiluleirit, keskellä päivää tehtävät harjoitukset tai vaikkapa pitkälle harjoittelujaksolle jääminen onnistuu, eikä urheilijan tarvitse tuntea asiasta omantunnontuskia tai suorittaa korvaavia tunteja työnantajalle ”, Laitinen kiteyttää.

Avis Finland
Lautamiehentie 3

Meillä on Suomen laajin vuokraamoverkosto, joka kattaa muun muassa kaikki suurimmat lentoasemat ja kaupungit. Autokalustostamme löytyvät autot kaikkiin tarpeisiin henkilöautoista minibusseihin. Kaikki automme ovat uusia ja huollettuja.

Tänä päivänä Avis on johtava autonvuokrausyritys, jolla on yritystoimintaa yli 160 maassa sekä yli 5000 vuokrauspisteessä.

Varaa auto osoitteesta www.avis.fi tai kysy autonvuokraukseen liittyvistä asioista sähköpostitse: reservations(at)avisbudget.fi tai soittamalla numeroon: 010 436 2200.

Yhteystiedot:

Myyntitiimin päällikkö Satu Hyvärinen, puh: 044 737 6106.

Markkinointivastaava Maria Soini, puh: 044 214 3451.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Avis Finland