Urpo Lahtisen autoharvinaisuus esillä Kangasalla

Kimmo Pyykkö -taidemuseon kesänäyttely esittelee lehtikustantaja Urpo Lahtisen taidekokoelmaa. Kangasalla Mobiliassa pääsee näkemään myös autourheilua harrastaneen Lahtisen Mercedes-Benz Waxenbergerin, jota voidaan pitää maailmanluokan harvinaisuutena.

Urpo Lahtisen Waxenberger on esillä Mobiliassa. kuva Petra Kotro

Lehtikustantaja Urpo Lahtinen harrasti moottoriurheilua 1960-luvulla. Hän kilpaili ensimmäisen kerran 1963 Jyväskylän suurajoissa. Lahtinen osallistui muun muassa Ahveniston, Eläintarhan ja Keimolan ajoihin sekä jäärata-ajoihin ja sai useita voittojakin.

Ainutlaatuisin Lahtisen hankkimista autoista vuosimallin 1969 Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 Waxenberger, joka sai lisänimensä valmistajan kehitysinsinööri Erich Waxenbergeriltä.

Aikansa nopeimmasta neliovisesta automallista kehitetyn kilpa-auton huippunopeuden on sanottu olleen 285 km/h. Tehdas ei kuitenkaan osallistunut kilpailutoimintaan, jolloin yksi kolmesta autosta myytiin lehtikustantaja Urpo Lahtiselle.

Lahtinen hankki auton suoraan tehtaalta vuonna 1970. Moottorin teho oli nostettu viritysosilla 320 hevosvoimaan ja vaihteisto oli muokattu nelivaihteinen automaatti.

Lahtinen kilpaili Waxenbergerillä Suomessa muutaman vuoden, jonka jälkeen auto rekisteröitiin tieliikennekäyttöön. Lahtisen itsensä lisäksi myös Lahtisen Lehtimiehet Oy:n työntekijät pääsivät välillä testaamaan autoa.

Nykyään auto on Urpon pojan Jeppe Lahtisen omistuksessa ja esillä Kangasalla Mobilian Klassikot -näyttelyssä.

Kimmo Pyykkö -taidemuseon pääsymaksukuitilla sisäänpääsy Mobilian näyttelyihin puoleen hintaan 9.9.2018 saakka.

Mobilian pääsymaksukuitilla sisäänpääsy Kimmo Pyykkö -taidemuseon näyttelyihin 3 eurolla 9.9.2018 saakka.

Picassosta Pyykköön – Lahtiset keräilijöinä
Kimmo Pyykkö -taidemuseossa 16.6.–9.9.2018

Urpo Lahtisen Waxenberger esillä Mobilian Klassikot -näyttelyssä.

Kuvia Urpo Lahtisen Waxenbergeristä:

Picassosta Pyykköön – Lahtiset keräilijöinä -näyttelyn mediakuvia:

Riikka Herrala
Kangasala-talo
riikka.herrala (at) kangasala-talo.fi

Avoinna ti–ke 11–17, to 11–19, pe–la 11–17, su 11–15 (heinäkuussa su 11–17)
Sisäänpääsy 6/4 € tai Museokortti, Alle 18-vuotiaat maksutta.

Urpo Lahtisen Waxenberger on esillä Mobiliassa. kuva Petra Kotro

Vuoden 2015 alussa avattu Kimmo Pyykkö -taidemuseo sijaitsee arkkitehtuuriltaan palkitussa Kangasala-talossa, 20 minuuttia Tampereelta. Taidemuseon vaihtuvat näyttelyt esittelevät korkeatasoista kotimaista kuvataidetta ympäri vuoden kahdessa kerroksessa. Pysyvä näyttely Pitkän matkan ateljee kolmannessa kerroksessa avaa kuvanveistäjä Kimmo Pyykön elämän ja uran vaiheita. Arkkitehtuuritoimisto Heikkinen-Komosen suunnittelemalle Kangasala-talolle myönnettiin Vuoden betonirakenne 2015 -palkinto ja Betonijulkisivu 2015 -arkkitehtuuripalkinto. Rakennus oli ehdolla vuoden 2015 Arkkitehtuurin Finlandia -palkinnon saajaksi.

Pekka Luukkolan valokuvissa hehkuvat sininen iltahämy ja mystiset valoilmiöt21.9.2018 14:02Tiedote

Valokuvaaja Pekka Luukkola tuo töissään esille uusia tapoja kuvata suomalaista maisemaa. Kimmo Pyykkö -taidemuseossa 29.9.2018 avautuva näyttely esittelee Luukkolalta yli 20 kookasta teosta, joissa liikutaan meren ja järvien rannoilla Ulkosaaristosta Lappiin. Syksyn toisena vaihtuvana näyttelynä nähdään kuvanveistäjä Kimmo Pyykön pronssiveistoksia. Näyttelyt ovat esillä 6.1.2019 saakka.