Useita siltoja korjataan Itä-Suomessa tänäkin vuonna (Etelä-Savo, Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala)

Vuonna 2021 Itä-Suomessa peruskorjataan tai uusitaan 26 kpl siltoja. Suurempien siltakohteiden lisäksi kesän kuluessa uusitaan muita teräsputkisiltoja ja tehdään myös pienempiä siltojen rakenneosien korjauksia sekä erilaisia siltoihin liittyviä ylläpitotöitä. Alueen siltojen korjauksiin käytetään vuonna 2021 noin 9 miljoonaa euroa.

Sillankorjaustyö. Kuva Tomi Vänninen/ELY-keskus

Pohjois-Savon ELY-keskuksen alueella on 2249 Siltaa, joista 541 on teräsputkisiltoja ja 149 puurakenteisia. Silloista 98 kpl on huonokuntoisia ja alueella on 51 painorajoitettua siltaa.

Suurimmat siltojen uusimis- ja korjaushankkeet vuonna 2021

- Metsäkartanon silta maantiellä 5864 Rautavaaralla uusitaan
- Kaikonpuron silta maantiellä 595 Kiuruvedellä uusitaan

Vuodelta 2020 jatkuu

- Komminselän silta maantiellä 16367 Varkaudessa peruskorjataan vuosina 2020-2021

Pohjois-Karjala

- Matkusjoen silta maantiellä 5285 Nurmeksessa peruskorjataan
- Kuurnan voimalaitoksen tulva-aukot maantiellä 15717 Kontiolahdella peruskorjataan
- Hammaslahden ylikulkusilta maantiellä 484 Joensuussa peruskorjataan
- Porttilan silta maantiellä 15802 Juuassa peruskorjataan

Liitetiedostossa on esitetty sillanrakennuskohteet kartalla.

Hankkeiden aikatauluista ja liikennejärjestelyistä tiedotetaan tarkemmin urakoiden ratkettua.

Pohjois-Savon ELY-keskus
Siltainsinööri Tomi Vänninen
p. 0295 029 318, tomi.vanninen(at)ely-keskus.fi

Sillankorjaustyö. Kuva Tomi Vänninen/ELY-keskus

NTM-centralerna behandlar fiskeriområdenas nyttjande- och vårdplaner27.1.2022 11:18:30 EET | Tiedote

Enligt lagen om fiske (379/2015) ska varje fiskeriområde utarbeta och ta i bruk en plan för nyttjande och vård för sitt område. Planen ska trygga en uthållig och mångsidig avkastning och ett hållbart och mångsidigt nyttjande av områdets fiskresurser samt fiskresursernas biologiska mångfald. Med nyttjande- och vårdplanen främjas också fritidsfiskets och det kommersiella fiskets verksamhetsbetingelser. Planerna godkänns av NTM-centralerna.

ELY-keskukset käsittelevät kalatalousalueiden käyttö- ja hoitosuunnitelmia27.1.2022 11:17:10 EET | Tiedote

Kalastuslain (379/2015) mukaan kalatalousalueen on laadittava ja otettava käyttöön aluettaan koskeva käyttö- ja hoitosuunnitelma. Suunnitelman tarkoituksena on turvata alueen kalavarojen kestävä ja monipuolinen tuotto ja käyttö sekä biologinen monimuotoisuus. Käyttö- ja hoitosuunnitelmalla edistetään myös vapaa-ajan sekä kaupallisen kalastuksen toimintaedellytyksiä. Suunnitelmat hyväksyy ELY-keskukset.

Pohjois-Suomessa jälleen ennätysvuosi yritysrahoituksen myönnöissä - ELY-keskus rahoitti yritysten hankkeita ja toimintaympäristön kehittämistä 64 miljoonalla eurolla vuonna 2021 (Kainuu, Lappi, Pohjois-Pohjanmaa)25.1.2022 12:59:07 EET | Tiedote

Pohjois-Suomessa käynnistyi vuoden 2021 aikana erittäin merkittäviä teollisuuden investointihankkeita, jotka kasvattivat huomattavasti ELY-keskuksen myöntämän yritysrahoituksen kysyntää EU-ohjelmakauden 2014–2020 aiempiin vuosiin nähden. Erityisesti saha- ja puutuoteteollisuuden investoinnit nostivat myönnetyn rahoituksen määrää, joka on rahoituskauden selkeästi suurin vuosikohtainen summa. Avustuksia on myönnetty Pohjois-Suomessa vuosittain keskimäärin noin 40 miljoonaa euroa. Vuonna 2021 summa kohosi 64 miljoonaan euroon.

Man har tagit itu med utmaningarna med vattenskyddet inom jordbruket (Egentliga Finland, Satakunta)20.1.2022 10:14:07 EET | Tiedote

NTM-centralen i Egentliga Finland har utrett utmaningarna med vattenskyddet inom jordbruket som en del av Skärgårdshavets hot spot-vägkartprojekt. Utmaningarna har sammanställts i rapporten Maatalouden vesiensuojelun pullonkaulat som publicerades i slutet av 2021. I utredningen av utmaningarna med anknytning till vattenskyddet inom jordbruket deltog områdets jordbrukare och myndigheter.