Uskottava sähköposti huijaa kollegan nimissä – Keskuskauppakamari varoittaa huijausviesteistä

Viime aikoina on ollut liikkeellä erilaisia huijausviestejä. Huijausviesteistä tekee uskottavia se, että ne saattavat tulla uskottavista sähköpostiosoitteista. Keskuskauppakamarin johtaja Anne Horttanainen kehottaa yrityksiä ja organisaatioita olemaan tarkkana, ennen kuin luottamuksellista tietoa luovutetaan sähköpostitse.

Anne Horttanainen - STT Lehtikuva Roni Rekomaa

Erityisesti taloushallinnon ihmisille on lähetetty viime aikoina huijausviestejä. Viestit tulevat sähköpostiin ylemmän johdon nimissä ja niissä pyydetään taloushallintoa tekemään maksusuorituksia. Sähköpostin lähettäjänä saattaa näkyä tuttu henkilö, mutta sähköpostiosoitteen tarkempi tarkastelu osoittaa, että lähettäjänä onkin jokin muu taho kuin esimerkiksi yrityksen toimitusjohtaja. Horttanainen kannustaa tarkkaavaisuuteen kaikissa maksatuksissa.

”Yrityksissä ja organisaatioissa on paljon luottamuksellista tietoa, johon liittyen on myös tarvetta huolehtia sähköpostiliikenteen turvallisuudesta. Keskuskauppakamari kannustaa varmistamaan, että yrityksissä on hyvät käytännöt, joilla tarkistetaan, kuka pyytää maksamaan, kenelle ja millä perustein”, Horttanainen sanoo.

Monet huijausyritykset näyttävän päällisin puolin uskottavilta. Toinen viime aikoina esiintynyt huijausviesti kalastelee yrityksen tai organisaation kirjautumistunnuksia. Viestissä näkyy, että lähettäjänä on jokin tuttu taho ja sen otsikossa pyydetään maksamaan lasku. Laskun maksamista varten vastaanottajan täytyy kirjautua Office-tunnuksille.

”Näitä kirjautumisia ei pitäisi tehdä, sillä tarkoituksena on saada käyttöön kirjautumistunnukset. Jos sen erehtyy tekemään, kannattaa olla yhteydessä yrityksen tai organisaation IT-tukeen”, Horttanainen sanoo. On myös hyvä varmistaa, että samaa salasanaa ei käytetä useissa eri palveluissa.

Horttanainen muistuttaa, että kesäaikaan huijarit ovat aktiivisemmin liikkeellä.

”Monet huijarit ovat tietoisia siitä, että kesäaikaan yrityksissä saattaa olla uusia työntekijöitä, jotka eivät vielä osaa tunnistaa kaikkia huijausyrityksiä. Myös virtuaalisten vaarojen varalta on hyvä perehdyttää uudet työntekijät kunnolla”, Horttanainen sanoo.

Anne Horttanainen - STT Lehtikuva Roni Rekomaa

Työllisyyden kasvu vähäistä – hallitukselta odotetaan rohkeita päätöksiä20.8.2019 08:36:17 EESTTiedote

Työllisyysaste on 78 tuhannen työllisen päässä Antti Rinteen hallituksen asettamasta tavoitteesta. Luku käy ilmi Keskuskauppakamarin julkaisemasta työllisyystavoitelaskurista, jossa tarkastellaan työllisyyden kehittymistä. Tulevan hallituskauden ajan Keskuskauppakamari päivittää kerran kuukaudessa työllisyystavoitteen nykytilan, jonka voi helposti käydä katsomassa tyollisyystavoite.fi -sivustolta.

Työllisyysasteen nostaminen on otettava tosissaan - Keskuskauppakamari julkaisee työllisyystavoitelaskurin19.8.2019 07:00:00 EESTTiedote

Keskustelut työllisyydestä ja työllisyysasteen nostamisesta ovat käyneet viime aikoina vilkkaina. Myös pääministeri Antti Rinteen hallitus sitoutui hallitusohjelmassa 75 prosentin työllisyystavoitteeseen. Keskuskauppakamarin julkaisema työllisyystavoitelaskuri tarkastelee kuukausittain sitä, kuinka hallituksen työllisyystavoite on tähän mennessä toteutunut.