Uskottava sähköposti huijaa kollegan nimissä – Keskuskauppakamari varoittaa huijausviesteistä

Viime aikoina on ollut liikkeellä erilaisia huijausviestejä. Huijausviesteistä tekee uskottavia se, että ne saattavat tulla uskottavista sähköpostiosoitteista. Keskuskauppakamarin johtaja Anne Horttanainen kehottaa yrityksiä ja organisaatioita olemaan tarkkana, ennen kuin luottamuksellista tietoa luovutetaan sähköpostitse.

Anne Horttanainen - STT Lehtikuva Roni Rekomaa

Erityisesti taloushallinnon ihmisille on lähetetty viime aikoina huijausviestejä. Viestit tulevat sähköpostiin ylemmän johdon nimissä ja niissä pyydetään taloushallintoa tekemään maksusuorituksia. Sähköpostin lähettäjänä saattaa näkyä tuttu henkilö, mutta sähköpostiosoitteen tarkempi tarkastelu osoittaa, että lähettäjänä onkin jokin muu taho kuin esimerkiksi yrityksen toimitusjohtaja. Horttanainen kannustaa tarkkaavaisuuteen kaikissa maksatuksissa.

”Yrityksissä ja organisaatioissa on paljon luottamuksellista tietoa, johon liittyen on myös tarvetta huolehtia sähköpostiliikenteen turvallisuudesta. Keskuskauppakamari kannustaa varmistamaan, että yrityksissä on hyvät käytännöt, joilla tarkistetaan, kuka pyytää maksamaan, kenelle ja millä perustein”, Horttanainen sanoo.

Monet huijausyritykset näyttävän päällisin puolin uskottavilta. Toinen viime aikoina esiintynyt huijausviesti kalastelee yrityksen tai organisaation kirjautumistunnuksia. Viestissä näkyy, että lähettäjänä on jokin tuttu taho ja sen otsikossa pyydetään maksamaan lasku. Laskun maksamista varten vastaanottajan täytyy kirjautua Office-tunnuksille.

”Näitä kirjautumisia ei pitäisi tehdä, sillä tarkoituksena on saada käyttöön kirjautumistunnukset. Jos sen erehtyy tekemään, kannattaa olla yhteydessä yrityksen tai organisaation IT-tukeen”, Horttanainen sanoo. On myös hyvä varmistaa, että samaa salasanaa ei käytetä useissa eri palveluissa.

Horttanainen muistuttaa, että kesäaikaan huijarit ovat aktiivisemmin liikkeellä.

”Monet huijarit ovat tietoisia siitä, että kesäaikaan yrityksissä saattaa olla uusia työntekijöitä, jotka eivät vielä osaa tunnistaa kaikkia huijausyrityksiä. Myös virtuaalisten vaarojen varalta on hyvä perehdyttää uudet työntekijät kunnolla”, Horttanainen sanoo.

Anne Horttanainen - STT Lehtikuva Roni Rekomaa

Keskuskauppakamari: Nuoret ensin ulos työpaikoilta -ehdotus on syrjintää ja jäykentäisi työmarkkinoita entisestään17.1.2020 11:16:45 EETTiedote

Helsingin Sanomat nosti 16.1.2020 esiin mahdollisen listan hallituksen keinoista parantaa työllisyyttä. Jutussa kerrotaan SDP:n ja SAK:n kannattavan uudistusta, jonka seurauksena työnantaja joutuisi irtisanomistilanteessa antamaan potkut ensin nuoremmille työntekijöille. Kyse on ns. LiFo eli Last In First Out -periaatteesta, jota sovelletaan Ruotsissa. ”Kyseessä ei olisi suoranaisesti työllisyystoimi, vaan ennemminkin tapa syrjiä nuorempia työntekijöitä. Edellä kuvattu jo nykyään vahvan irtisanomissuojan tiukennus jäykentäisi Suomen työmarkkinoita entisestään”, Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki sanoo. Kansainvälisissä vertailuissa Suomi sijoittuu nykyäänkin melko huonosti työmarkkinoiden joustavuutta kuvaavissa indekseissä, Kotamäki muistuttaa. Asiakokonaisuus ei ole pelkästään mielipideasia, vaan Ruotsin LiFo-järjestelmästä on julkaistu tutkimuksia taloustieteen parhaissa lehdissä. ”Erityisen tutkittua on 2000-luvun alussa Ruotsissa säädetty uudistus, jossa alle 11 henk