Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

Ut på vintersemester lätt om hjärtat - Med goda däck mot fina skidlandskap

Dela
På långa semesterresor kan väglaget variera mycket. Med goda vinterdäck kan bilisten klara de utmaningar som växlande väglag ställer, bara man håller i minnet att anpassa hastigheten enligt vägförhållandena. Bildäcksförbundet uppmanar bilisterna att kontrollera däckens mönsterdjup, lufttryck och dubbarnas skick inför kommande vintersemesterfärd.
Av trafikförsäkringen ersatta trafikskador per dag under år 2017 (st.). Källa: Trafikförsäkringsbolagens trafikskadestatistik (OTI 2018)
Av trafikförsäkringen ersatta trafikskador per dag under år 2017 (st.). Källa: Trafikförsäkringsbolagens trafikskadestatistik (OTI 2018)

Lagens minimikrav på vinterdäckens mönsterdjup är 3 mm, men säkerhetsrekommendationen i vinterväglag är minst 5 mm. Om mönsterdjupet är under rekommendationen är det skäl att överväga byte av däck eller att iakttasärskilt stor försiktighet i krävande vinterföre.

”Det lönar sig att kolla och reglera däcktrycket enligt körförhållandena och belastningen. I kallt väder och med full belastning bör däckens lufttryck höjas medhela 0,5 bar”, påpekar Bildäcksförbundets ordförande Jarmo Nuora.

Däckspecialistens vintersemestertips:
- kontrollera däckens skick och lufttryck
- gott humör som vägkost på semesterfärden
- följ med väderleksprognoserna även under resans gång
- reservera tillräckligt med körtid

Som värst över 500 trafikskador per dag

Enligt trafikskadestatistikerna som sammanställs av Institutet för Olycksfallsinformation, var antalet av trafikförsäkringen ersatta skador år 2017 sammanlagt 94 969 dvs. i genomsnitt 260 fall per dag. Trafikskadorna minskade något jämfört med föregående år. I fjol var antalet dagar med flera än 500 trafikskador per dag endast tre.

Typiskt inträffar trafikskadorna när temperaturen stiger snabbt och det samtidigt snöar ymnigt. Under år 2017 var det färre dagar med dåligt väglag, vilket utjämnade krocktopparna. Vintern var bra sedd ur väglagssynpunkt. Trafikskadorna i snöigt och isigt före var färre än förut, konstaterar trafiksäkerhetschef Esa Räty från OTI.

Däck i bristfälligt skick är den allmännaste riskfaktorn i dödskrockar som orsakats av person- och paketbilar. I olycksfallsutredningar påträffar man oroväckande ofta gamla vinterdäck, vars gummiblandning har hårdnat och dubbarnas skick och antal minskat väsentligt. Dubbarna kan ha slitits av eller så har dubbspetsarna inget utstick alls.

Kontakter

Ordförande Jarmo Nuora, Bildäcksförbundet r.f., tfn 040 557 5690
Trafiksäkerhetschef Esa Räty, Institutet för Olycksinformation (OTI), tfn 040 922 1365

Bilder

Av trafikförsäkringen ersatta trafikskador per dag under år 2017 (st.). Källa: Trafikförsäkringsbolagens trafikskadestatistik (OTI 2018)
Av trafikförsäkringen ersatta trafikskador per dag under år 2017 (st.). Källa: Trafikförsäkringsbolagens trafikskadestatistik (OTI 2018)
Ladda ned bild

Länkar

Om

Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS

020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi

Bildäcksförbundet r.f., som grundades 1944, är en intresseorganisation för däckbranschen som värdesätter företagsamhet och samverkan. Dess uppgift är att bevaka däckspecialist- och regummeringsföretagens intressen. Förbundet har 70 medlemsföretag, vilka tillsammans har cirka 260 verksamhetsenheter. Enligt en gemensam vision köps och underhålls däcken i Finland också i framtiden främst i däckspecialistföretagen.

Följ Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye