Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

Ut på vintersemester lätt om hjärtat - Med goda däck mot fina skidlandskap

Jaa

På långa semesterresor kan väglaget variera mycket. Med goda vinterdäck kan bilisten klara de utmaningar som växlande väglag ställer, bara man håller i minnet att anpassa hastigheten enligt vägförhållandena. Bildäcksförbundet uppmanar bilisterna att kontrollera däckens mönsterdjup, lufttryck och dubbarnas skick inför kommande vintersemesterfärd.

Av trafikförsäkringen ersatta trafikskador per dag under år 2017 (st.). Källa: Trafikförsäkringsbolagens trafikskadestatistik (OTI 2018)
Av trafikförsäkringen ersatta trafikskador per dag under år 2017 (st.). Källa: Trafikförsäkringsbolagens trafikskadestatistik (OTI 2018)

Lagens minimikrav på vinterdäckens mönsterdjup är 3 mm, men säkerhetsrekommendationen i vinterväglag är minst 5 mm. Om mönsterdjupet är under rekommendationen är det skäl att överväga byte av däck eller att iakttasärskilt stor försiktighet i krävande vinterföre.

”Det lönar sig att kolla och reglera däcktrycket enligt körförhållandena och belastningen. I kallt väder och med full belastning bör däckens lufttryck höjas medhela 0,5 bar”, påpekar Bildäcksförbundets ordförande Jarmo Nuora.

Däckspecialistens vintersemestertips:
- kontrollera däckens skick och lufttryck
- gott humör som vägkost på semesterfärden
- följ med väderleksprognoserna även under resans gång
- reservera tillräckligt med körtid

Som värst över 500 trafikskador per dag

Enligt trafikskadestatistikerna som sammanställs av Institutet för Olycksfallsinformation, var antalet av trafikförsäkringen ersatta skador år 2017 sammanlagt 94 969 dvs. i genomsnitt 260 fall per dag. Trafikskadorna minskade något jämfört med föregående år. I fjol var antalet dagar med flera än 500 trafikskador per dag endast tre.

Typiskt inträffar trafikskadorna när temperaturen stiger snabbt och det samtidigt snöar ymnigt. Under år 2017 var det färre dagar med dåligt väglag, vilket utjämnade krocktopparna. Vintern var bra sedd ur väglagssynpunkt. Trafikskadorna i snöigt och isigt före var färre än förut, konstaterar trafiksäkerhetschef Esa Räty från OTI.

Däck i bristfälligt skick är den allmännaste riskfaktorn i dödskrockar som orsakats av person- och paketbilar. I olycksfallsutredningar påträffar man oroväckande ofta gamla vinterdäck, vars gummiblandning har hårdnat och dubbarnas skick och antal minskat väsentligt. Dubbarna kan ha slitits av eller så har dubbspetsarna inget utstick alls.

Yhteyshenkilöt

Ordförande Jarmo Nuora, Bildäcksförbundet r.f., tfn 040 557 5690
Trafiksäkerhetschef Esa Räty, Institutet för Olycksinformation (OTI), tfn 040 922 1365

Kuvat

Av trafikförsäkringen ersatta trafikskador per dag under år 2017 (st.). Källa: Trafikförsäkringsbolagens trafikskadestatistik (OTI 2018)
Av trafikförsäkringen ersatta trafikskador per dag under år 2017 (st.). Källa: Trafikförsäkringsbolagens trafikskadestatistik (OTI 2018)
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS

020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi

Bildäcksförbundet r.f., som grundades 1944, är en intresseorganisation för däckbranschen som värdesätter företagsamhet och samverkan. Dess uppgift är att bevaka däckspecialist- och regummeringsföretagens intressen. Förbundet har 70 medlemsföretag, vilka tillsammans har cirka 260 verksamhetsenheter. Enligt en gemensam vision köps och underhålls däcken i Finland också i framtiden främst i däckspecialistföretagen.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

Vinterdäckstvång från och med 1.12. oberoende av föret – Vinterdäckstvånget blir beroende av föret först år 202027.11.2018 11:00:00Tiedote

Den obligatoriska användningen av vinterdäck träder i kraft lördagen den 1 december. Enligt gällande stadganden är vinterdäcken obligatoriska i december, januari och februari oberoende av föret. Enligt den nya vägtrafiklagen, som träder i kraft i juni 2020, blir vinterdäckstvånget beroende av föret. Därefter skall vinterdäck användas under perioden 1.11.–31.3. om vädret eller väglaget det förutsätter.

Talvirenkaita käytettävä 1.12. alkaen kelistä riippumatta – Talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi vasta vuonna 202027.11.2018 11:00:00Tiedote

Talvirenkaiden käyttöpakko astuu voimaan lauantaina 1. joulukuuta. Nykyisten määräysten mukaan talvirenkaita on käytettävä joulu-, tammi- ja helmikuussa kelistä riippumatta. Kesäkuussa 2020 voimaan tulevan tieliikennelain myötä talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi. Sen jälkeen talvirenkaita on käytettävä 1.11. ja 31.3. välisenä aikana, jos sää tai keli sitä edellyttää.

Talvirenkaat alle keliennusteen mukaan - Talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi 202018.10.2018 10:00:00Tiedote

Talvirenkaat kannattaa vaihtaa alle keliennusteen, eikä kalenterin mukaan. Tämä on otettu huomioon myös uudessa tieliikennelaissa, jonka mukaan talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi vuonna 2020. Uudet rengasmääräykset kaipaavat tuekseen laajaa valistusta, valvontaa ja seurantaa, jotta rengasalan toimijoiden pelko liikenneturvallisuuden vaarantumisesta ei toteutuisi uudistuksen myötä.

Byt till vinterdäck enligt väderleksprognosen - Vinterdäckstvång enligt väglag år 202018.10.2018 10:00:00Tiedote

Det lönar sig att byta till vinterdäck enligt prognoserna för föret och inte enligt kalendern. Detta har beaktats också i den nya vägtrafiklagen, enligt vilken vinterdäckstvånget år 2020 kommer att bli beroende av föret. De nya däckreglerna kräver omfattande upplysnings-kampanjer, övervakning och uppföljning för att de farhågor, som bland aktörerna inom däckbranschen förekommer beträffande risken att trafiksäkerheten äventyras, inte skall besannas till följd av reformen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme