Vates-säätiöVates-säätiö

Utbildning om partiell arbetsförmåga för journalister och informatörer

Programmet handlar om partiell arbetsförmåga i Finland och aktuella frågor som anknyter till den. Sysselsättningen av personer med partiell arbetsförmåga är också ett av spetsprojekten i regeringsprogrammet. Vates-stiftelsen ordnar tillställningen i samarbete med Pensionsskyddscentralen.

Tid: Tisdagen 8.3.2016 kl. 11.30-15.30
Ingen deltagaravgift

Plats: Pensionsskyddscentralen, Bokhållargatan 3, Helsingfors

Anmälan helst senast4.3.2016: https://www.webropolsurveys.com/Answer/SurveyParticipation.aspx?SDID=Fin1065225&SID=af0f797a-71be-4cd5-9320-c22e8e9db79d&dy=56665272

Femtiofem procent av finländarna i arbetsför ålder har minst en funktionsnedsättning eller kronisk sjukdom.Av dem uppger 600 000 att det påverkar deras arbete.Funktionsnedsättningen eller sjukdomen utgör dock sällan ett hinder för att arbeta.Arbetsförmåga är ett begrepp som förändras över tid och i vardagen och som är beroende av arbetsuppgiften.Om arbetsförmågan förändras finns det i dagens arbetsliv många sätt att stödja den.

11.30     Lunch

12.00     Osatyökykyiset – keistä ja mistä puhutaan? (Partiellt arbetsföra – vem och
              vad talar vi om?)

verkställande direktör Jaana Pakarinen, Vates-stiftelsen

Osatyökykyiset ja työssäkäynti (Partiellt arbetsföra och förvärvsarbete)

direktör Mikko Kautto, Pensionsskyddscentralen

13.00    Osatyökykyisyyden hintalappu yksilölle, yhteiskunnalle ja yritykselle (Vad
              kostar partiell arbetsförmåga för individen, samhället och företaget)

utvecklingschef Jukka Lindberg, Vates-stiftelsen

Miten osatyökykyisten palvelut nivoutuvat yhteen
             ammattilaisnäkökulmasta? (Hur knyts servicen för partiellt arbetsföra
             samman ur ett professionellt perspektiv?)

specialforskare Jyri Liukko, Pensionsskyddscentralen

14.00     Kaffepaus

14.15   Työkyvyt käyttöön vammasta ja sairaudesta huolimatta (Ta vara på
             arbetsförmågan trots funktionsnedsättning eller sjukdom)

koordinator för utvecklingen av arbetsträning Anne Korhonen, Vates-stiftelsen
             - stöd för och sätt att fortsätta eller börja arbeta
             - praktiska exempel

15.00    Aktuella frågor
              - JobShadowDay
               - Evenemang inom branschen

15.45     Avslutning

Närmare: Tiina Jäppinen, tfn 040 5929 645, Vates-stiftelsen, tiina.jappinen@vates.fi

Yhteyshenkilöt

www.vates.fi

Vates-säätiö
Oltermannintie 8

09 752 7551http://www.vates.fi
Vates-stiftelsen är en sakkunnigorganisation som verkar för jämlik sysselsättning av personer med funktionsnedsättning, kronisk sjukdom och partiell arbetsförmåga. Vates främjar rehabilitering och sysselsättning av partiellt arbetsföra personer som behöver särskilt stöd. www.vates.fi Vates-säätiö on vuonna 1993 perustettu asiantuntijaorganisaatio, joka toimii vammaisten ja osatyökykyisten ihmisten yhdenvertaiseksi työllistämiseksi. Säätiö kehittää työllistymismenetelmiä, ylläpitää Kyvyt käyttöön -verkostoa, tarjoaa koulutusta sekä tekee vaikuttamistyötä. Vates-säätiöllä on 36 taustayhteisöä. Taustayhteisöt ovat valtakunnallisia vammaisjärjestöjä ja niiden alueellisia yhdistyksiä sekä erityishuollon kuntayhtymiä ja työllistämispalveluita tuottavia toimijoita.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Vates-säätiö

Klubitalotoiminnan 20-vuotisjuhlakirja julkistettiin - Klubitalojen toiminnasta miljoonien vuotuiset säästöt mielenterveystyöhön11.5.2016 00:00:00 EESTTiedote

Klubitalotoiminta on yksi tuloksellisiksi osoitetuista avohuollon mielenterveyspalveluista. Suomessa valtio, kunnat ja sosiaaliturvarahastot hyötyvät jo nyt mielenterveyskuntoutujien 25 Klubitalon toiminnasta noin 10–11 miljoonaa euroa vuodessa. Hyöty syntyy mm. kuntoutujajäsenten sairaala- ja muiden palvelujen vähenevästä käytöstä. Arvio perustuu vastaavasta toiminnasta Ruotsissa tehtyihin laskelmiin, mutta samankaltaisiin tuloksiin on päästy myös aiemmin Vates-säätiössä tehdyissä selvityksissä.

Klubbhusverksamhetens 20-års jubileumsbok publicerades - Miljonbesparingar årligen för mentalvårdsarbetet tack vare klubbhusverksamheten11.5.2016 00:00:00 EESTTiedote

Klubbhusverksamheten är bevisligen en kostnadseffektiv form av öppenvård inom mentalvården. I Finland tjänar staten, kommunerna och socialsäkerhetsfonderna redan nu ca 10-11 miljoner euro per år tack vare rehabiliteringsverksamheten i de 25 Klubbhusen. Vinsten kommer bl.a. från rehabiliteringsmedlemmarnas minskade användning av sjukhus- och andra tjänster. Uppskattningen baseras på kalkyler som gjorts i Sverige på motsvarande aktivitet, men också tidigare utredningar som Vates-stiftelsen gjort har kommit till liknande resultat.