Utflyktsbussens verksamhet fortsätter sommaren 2023

Projektet med utflyktsbussen i Mellersta Österbotten, som inleddes som ett lyckat pilotförsök sommaren 2021, fortsätter även sommaren 2023. Under de två gångna somrarna har turisterna hittat till bussarna – trots coronasituationen under den första sommaren. Efter en uppmuntrande start ville man fortsätta med servicen och vidareutveckla den.

I december 2021 ansökte KOSEK om finansiering för projektet Retkibussi – Vihreämpi matkaketju (sv. Utflyktsbussen – en grönare resekedja). Mellersta Österbottens förbund beviljade finansiering, och busstrafiken inleddes snabbt. I det här nya ERUF-finansierade projektet är trafikeringen endast en del av projektet, eftersom målet är att skapa resekedjor som kombinerar olika färdmedel.

-          Projektfinansieringen möjliggjorde ytterligare nya försök och utvecklingsåtgärder i verksamheten med utflyktsbussen. Till samarbetspartner för digitaliseringen av trafiken valdes Oy Matkahuolto Ab, som har en lång erfarenhet av busstrafik. Under de senaste åren har Matkahuolto satsat starkt på digitalisering av trafik. Biljettförsäljningen för utflyktsbussen genomfördes i Matkahuoltos system. Detta gjorde det möjligt att boka en resekedja som kombinerar olika färdmedel hemifrån ända till Mellersta Österbotten, oberoende om man var på väg till Neristan i Karleby, stränderna på Ohtakari eller Salamajärvi nationalpark, berättar Janne Välikangas, projektchef för projektet.

I somras minskade man antalet rutter och turer, och antalet resenärer var därför lite mindre jämfört med den första sommaren. Det genomsnittliga antalet resenärer per tur ökade emellertid och låg på en god nivå inom landsbygdstrafiken.

-          Sommaren 2022 var inte lika het som föregående sommar och den relativa betydelsen av Ohtakari minskade. Vandringsleden på Ohtakari, den så kallade Strandrutten, var trots detta den populäraste leden även denna sommar. Antalet resenärer som åkte till Salamajärvi var ungefär lika stort som tidigare, trots att antalet turer minskade. Med andra ord kunde man säga att resenärerna så småningom börjar hitta till utflyktsbussen. Den relativa andelen personer som reste med cykel hölls på knappa tio procent, fortsätter Vähäkangas.

Retkibussi-projektet är ett tvåårigt projekt, och som bäst planerar man sommaren 2023. Ett av projektets mål är att kombinera olika ekologiska färdformer, och nästan sommar har man som avsikt att samla information om och planera en eller flera cykelleder till Mellersta Österbotten tillsammans med producenter av turistservice i regionen. Syftet är att hitta sådana ledalternativ där resenären kan resa med en så liten mängd utrustning som möjligt och använda så mycket lokal service som möjligt ­­– med allt från restauranger till inkvartering. Under hösten tar KOSEK gärna emot tips på cykelleder och service och även tips för utflyktsbussen överlag. Samarbete spelar en viktig roll för utflyktsbussens verksamhet.

Mer information fås av

Janne Vähäkangas
janne.vahakangas@kosek.fi

Tionde Kokkola Material Week mer internationellt än någonsin23.9.2022 14:00:00 EEST | Tiedote

Under sina tio år har Kokkola Material Week uppnått en stark och välkänd ställning som en årlig internationell evenemangsvecka inom kemiindustri, bioekonomi och batteriteknologi. Jubileumsårets evenemang ordnas den 14–17 november 2022. I år ordnas de avgiftsfria seminarierna i Tullpackhuset och Karleby stadshus. Hela veckans program, med undantag av Industry Meeting Point, kan också följas på distans.

Kymmenes Kokkola Material Week kansainvälisempi kuin koskaan23.9.2022 14:00:00 EEST | Tiedote

Kokkola Material Week on saavuttanut kymmenen vuoden aikana vahvan ja tunnetun aseman kansainvälisenä kemianteollisuuden, biotalouden ja akkuteknologian vuosittaisena tapahtumaviikkona. Juhlavuoden tapahtuma järjestetään 14. -17.11.2022. Maksuttomat seminaarit järjestetään tänä vuonna Tullipakkahuoneella ja Kokkolan kaupungintalolla. Koko viikko, Industry Meeting Pointia lukuun ottamatta, on seurattavissa myös streamin välityksellä.