Utkastet till avfallslag ökar byråkratin för små och medelstora företag

Det nya utkastet till avfallslag är förknippat med risker. Kommunförbundet oroar sig särskilt över byråkratin i det förfarande som föreslås i avfallslagen. Om det förverkligas skulle förfarandet öka både företagarnas och kommunernas förpliktelser och i hög grad försvåra och bromsa upp tillgången på tjänster inom avfallshanteringen.

KOMMUNFÖRBUNDET INFORMERAR
FÅR PUBLICERAS 27.8.2018

Utkastet till avfallslag ökar byråkratin för små och medelstora företag

Om det finns ett bristande utbud av tjänster inom den avfallshantering som sköts på marknadsvillkor är kommunerna skyldiga att tillhandahålla avfallshantering i andra hand för aktörer i näringslivet. Miljöministeriet utvecklar som bäst en elektronisk dataplattform, en s.k. marknadsplats för avfall och biprodukter, där man kan söka och erbjuda avfallshanteringstjänster samt påvisa brister i utbudet av tjänster. Lagen avses träda i kraft redan 1.9.2019.

I bästa fall kommer utvecklingen och en aktiv användning av dataplattformen att skapa utmärkta möjligheter för den cirkulära ekonomin. Kommunförbundet anser att målet bäst uppfylls genom att man bygger upp en mötesplats för företagen som är lockande och fungerar på frivillig basis. Plattformen kan användas av professionella inom avfallshanteringen, näringslivet och industrin när de söker en plats för avfallshantering eller är i behov av nya innovationer för hantering av stora avfallsströmmar.

Förändringar i arbetssätten kräver ingen lagstiftning

- Att skapa en öppen marknadsplats för avfall och biprodukter förutsätter inte några ändringar i avfallslagen, men om man vill förplikta företagen att använda marknadsplatsen måste det bestämmas genom lag. En väluppbyggd plattform med enkel administration kan göra det möjligt att påvisa vilka brister det finns i utbudet av avfallshanteringstjänster i andra hand. Det är ändå fråga om en helt ny skyldighet för företagen och vi har ingen erfarenhet av hur den fungerar, säger Tuulia Innala, sakkunnig i utveckling av kommunalteknik på Kommunförbundet.

Enligt Kommunförbundet bör plattformen och lagstiftningen kring den utvecklas stegvis. I det första skedet bör man fokusera på de avfallshanteringstjänster där det vanligen finns ett bristande utbud på den privata sidan, på stora avfallspartier av betydande värde samt professionella aktörer inom avfallsbranschen och andra betydande aktörer inom näringslivet. Små företag och små avfallsstationers tjänster bör undantas från skyldigheten att använda dataplattformen.

Kommunförbundets utlåtande om utkastet till avfallslag: https://www.kuntaliitto.fi/lausunnot/2018/luonnoksesta-hallituksen-esitykseksi-eduskunnalle-laiksi-jatelain-muuttamisesta

Närmare upplysningar

Tuulia Innala, sakkunnig i utveckling av kommunalteknik, tfn 09 771 2565

Mariam Rguibi, informatör, Kommunförbundet, tfn 044 2645 683

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

Kommunförbundet och stora städer: Kommunal infartsparkering ska vara till för dem som använder den lokala kollektivtrafiken11.1.2019 15:38Tiedote

Under beredningen av lagen om transportservice har Kommunikationsministeriet i sista stund lagt till ett moment som medför en skyldighet att tillhandahålla infartsparkering på samma villkor för alla användare av mobilitets- eller kombinationstjänster. I praktiken innebär detta att också de som inte fortsätter sin resa med den lokala kollektivtrafiken, skulle ha rätt att använda infartsparkeringen.

Kuntaliitto ja suuret kaupungit: Kuntien toteuttama liityntäpysäköinti pidettävä paikallisen joukkoliikenteen asiakkaiden käytössä11.1.2019 11:53Tiedote

Liikenne- ja viestintäministeriö on lisännyt valmisteilla olevaan liikennepalvelulakiin viime hetkellä momentin, joka toteutuessaan velvoittaisi tarjoamaan liikenteen liityntäpysäköintiä samoin ehdoin kaikkien erilaisten liikkumis- ja yhdistämispalvelujen käyttäjille. Käytännössä tämä tarkoittaisi, että nekin, jotka eivät jatka matkaansa paikallisella joukkoliikenteellä, saisivat oikeuden käyttää liityntäpysäköintiä.

Kommunernas marknadsföringsundersökning 2018: Marknadsföringen till stöd för kommunens livskraft ökar9.1.2019 13:22Tiedote

Kommunernas marknadsföring har blivit mer systematisk och den har fått mer resurser visar Kommunförbundets marknadsföringsundersökning bland kommunerna. Kommunerna önskar öka livskraften och invånar- och företagsunderlaget i kommunen med hjälp av marknadsföringsmetoder. Nästan hälften av de som ansvarar för marknadsföringen i de kommuner som deltog i enkäten tror att satsningarna på marknadsföring kommer att öka de närmaste åren.