Utkastet till avfallslag ökar byråkratin för små och medelstora företag

Det nya utkastet till avfallslag är förknippat med risker. Kommunförbundet oroar sig särskilt över byråkratin i det förfarande som föreslås i avfallslagen. Om det förverkligas skulle förfarandet öka både företagarnas och kommunernas förpliktelser och i hög grad försvåra och bromsa upp tillgången på tjänster inom avfallshanteringen.

KOMMUNFÖRBUNDET INFORMERAR
FÅR PUBLICERAS 27.8.2018

Utkastet till avfallslag ökar byråkratin för små och medelstora företag

Om det finns ett bristande utbud av tjänster inom den avfallshantering som sköts på marknadsvillkor är kommunerna skyldiga att tillhandahålla avfallshantering i andra hand för aktörer i näringslivet. Miljöministeriet utvecklar som bäst en elektronisk dataplattform, en s.k. marknadsplats för avfall och biprodukter, där man kan söka och erbjuda avfallshanteringstjänster samt påvisa brister i utbudet av tjänster. Lagen avses träda i kraft redan 1.9.2019.

I bästa fall kommer utvecklingen och en aktiv användning av dataplattformen att skapa utmärkta möjligheter för den cirkulära ekonomin. Kommunförbundet anser att målet bäst uppfylls genom att man bygger upp en mötesplats för företagen som är lockande och fungerar på frivillig basis. Plattformen kan användas av professionella inom avfallshanteringen, näringslivet och industrin när de söker en plats för avfallshantering eller är i behov av nya innovationer för hantering av stora avfallsströmmar.

Förändringar i arbetssätten kräver ingen lagstiftning

- Att skapa en öppen marknadsplats för avfall och biprodukter förutsätter inte några ändringar i avfallslagen, men om man vill förplikta företagen att använda marknadsplatsen måste det bestämmas genom lag. En väluppbyggd plattform med enkel administration kan göra det möjligt att påvisa vilka brister det finns i utbudet av avfallshanteringstjänster i andra hand. Det är ändå fråga om en helt ny skyldighet för företagen och vi har ingen erfarenhet av hur den fungerar, säger Tuulia Innala, sakkunnig i utveckling av kommunalteknik på Kommunförbundet.

Enligt Kommunförbundet bör plattformen och lagstiftningen kring den utvecklas stegvis. I det första skedet bör man fokusera på de avfallshanteringstjänster där det vanligen finns ett bristande utbud på den privata sidan, på stora avfallspartier av betydande värde samt professionella aktörer inom avfallsbranschen och andra betydande aktörer inom näringslivet. Små företag och små avfallsstationers tjänster bör undantas från skyldigheten att använda dataplattformen.

Kommunförbundets utlåtande om utkastet till avfallslag: https://www.kuntaliitto.fi/lausunnot/2018/luonnoksesta-hallituksen-esitykseksi-eduskunnalle-laiksi-jatelain-muuttamisesta

Närmare upplysningar

Tuulia Innala, sakkunnig i utveckling av kommunalteknik, tfn 09 771 2565

Mariam Rguibi, informatör, Kommunförbundet, tfn 044 2645 683

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

Utmaningarna i tävlingen Klash har öppnats: Nu letar vi efter team som ska lösa kommunernas utmaningar11.4.2019 09:49:49 EESTTiedote

Klash är en riksomfattande innovationstävling och idégenerator där vi söker nya lösningar på problem som kommunerna definierat. Tävlingens mål är att förbättra kommunernas livskraft med hjälp av konkreta, nya lösningar. Nu letar vi efter team som vill påverka kommunernas framtida lösningar. Utmaningarna gäller transporter och mobilitet i glesbygden, stöd för kommuninvånarnas frivilliga verksamhet och att hjälpa ungdomar att hitta studievägar och hållas kvar på dem.

Klash-haastekilpailu avautui: Nyt etsitään ratkaisijoita kuntien haasteisiin11.4.2019 09:46:13 EESTTiedote

Klash on valtakunnallinen haastekilpailu ja ideakiihdyttämö, jossa haetaan innovatiivisia ratkaisuja kuntien määrittelemiin ongelmiin. Tavoitteena on parantaa Suomen kuntien elinvoimaa konkreettisten uusien ratkaisujen avulla. Nyt etsitään tiimejä vaikuttamaan tulevaisuuden ratkaisuihin. Haasteet liittyvät haja-asutusalueilla liikkumiseen, kuntalaisten omaehtoisen toiminnan tukemiseen sekä nuorten opintopolkujen löytymiseen ja niissä pysymiseen.

Bekämpandet av klimatförändringen förutsätter starkt partnerskap mellan kommunerna och staten8.4.2019 08:34:51 EESTTiedote

Kommunförbundet har kompletterat sina klimatpolitiska mål för regeringsprogrammet. Kommunerna behöver bättre förutsättningar att bekämpa klimatförändringen och främja den cirkulära ekonomin, anser Kommunförbundet. Kommunerna måste ha möjlighet att delta i beslutsfattandet om målen och resurser måste riktas till att stödja klimatåtgärder och den cirkulära ekonomin i kommunerna.

Kunnat lisänneet työllisyyspanostuksiaan - Kuntaliitto esittää työllistymisen lähipalveluja kunnille5.4.2019 02:45:00 EESTTiedote

Kuntaliiton tuoreen työllisyyskyselyn tulokset osoittavat, että kunnat ovat lisänneet panostuksiaan työllisyyden edistämiseen. Kun mukaan lasketaan kuntien osuus työmarkkinatuesta, kunnat rahoittavat työllisyydenhoitoa yli 800 miljoonalla eurolla. Kasvua viiden vuoden takaiseen kyselyyn on 240 miljoonaa euroa, mikä selittyy pääosin kuntien osuudella työmarkkinatuesta.