Utländska fonders andel av arbetspensionsanstalternas investeringar har ökat

Arbetspensionsanstalterna [1] hade värdepappersinvesteringar [2] till ett värde av 181 miljarder euro vid slutet av juni 2019. Merparten (81 %) av investeringarna hänförde sig till utlandet. I och med aktier-nas gynnsamma marknad veckling ökade värdet på arbetspensionsanstalternas investeringar i värde-papper med 13,2 miljarder euro under januari–juni 2019.

Arbetspensionsanstalterna minskade sina investeringar i räntebärande värdepapper med 1,9 miljarder euro i januari–juni 2019

Arbetspensionsanstalterna ägde räntebärande värdepapper [3] för 36,4 miljarder euro vid slutet av juni 2019, vilket är 0,3 miljarder mindre än i december 2018. Under januari–juni ökade värdet på deras innehav med 1,5 miljarder euro, men samtidigt såldes räntebärande värdepapper för 1,9 miljarder euro netto. I slutet av juni 2019 hänförde sig merparten av investeringarna till utländska statsobligat-ioner (16,1 miljarder euro). Investeringarna riktades mest till amerikanska (3,3 miljarder euro), franska (2,5 miljarder euro), tyska (1,8 miljarder euro) och italienska och belgiska (1,0 miljarder euro, båda) statsobligationer. Investeringarna i finska statsobligationer uppgick till 0,7 miljarder euro i slu-tet av juni 2019.

Pensionsanstalterna ägde också räntebärande värdepapper emitterade av företag [4] till ett värde av 7,0 miljarder euro (varav 2,5 miljarder euro i finländska företagsobligationer) och räntebärande värde-papper emitterade av andra sektorer [5] till ett värde av 12,6 miljarder euro.

Värdet på arbetspensionsanstalterna fondandelar uppgick till 106,7 miljarder euro i slutet av juni 2019

Arbetspensionsanstalterna ökade sina investeringar i fonder med 9,9 miljarder euro i januari–juni 2019. Under samma period ökade värdet på arbetspensionsanstalternas fondinnehav med 7,4 miljar-der euro och de investerade 2,6 miljarder euro nytt kapital i investeringsfonderna.

En betydande del (98,7 miljarder euro) av arbetspensionsanstalternas fondinvesteringar hänförde sig till utländska fonder. 89 % av de utländska fondinvesteringarna hänförde sig till investeringsfonder registrerade i Irland, USA, Luxemburg och Caymanöarna.

Arbetspensionsanstalterna ägde i slutet av juni 2019 också fondandelar till ett värde av 8 miljarder euro i finländska kapital- och investeringsfonder. Arbetspensionsanstalterna hade mest investeringar i obligationsfonder (3,4 miljarder euro) och i aktiefonder (2,1 miljarder euro).

Värdet på arbetspensionsanstalternas noterade aktieinvesteringar ökade med 3,2 mil-jarder euro i januari–juni 2019

Under januari–juni 2019 investerade arbetspensionsanstalterna 0,1 miljarder euro netto nytt kapital i noterade aktier emitterade av företag. Arbetspensionsanstalternas innehav av noterade aktier emitte-rade av finländska företag uppgick vid utgången av juni 2019 till 16,3 miljarder euro och deras innehav av onoterade aktier till 3,4 miljarder euro. Arbetspensionsanstalternas innehav av noterade aktier emitterade av utländska företag uppgick till 13,2 miljarder euro. Mest utländska aktieinvesteringar (1,8 miljarder euro) hänförde sig till noterade aktier emitterade av amerikanska företag. I slutet av juni 2019 ägde arbetspensionsanstalterna noterade aktier emitterade av nordiska [6] företag till ett värde av 2,1 miljarder euro, varav merparten var noterade aktier emitterade av svenska företag (1,4 miljarder euro).

Statistiksiffror och ‑grafik som utgör underlag för meddelandet kan läsas på https://www.suomenpankki.fi/sv/statistik/Sparande-och_investering/.

Nästa publiceringstillfälle 11.11.2019 kl. 13.

[1]Meddelandet beaktar endast de lagstadgade arbetspensionsanstalterna (S.13141), inte pensionssparande via tilläggspensionsanstalter (S.129) eller försäkringsanstalter (S.128).

[2] Investeringar i aktier, obligationslån och fonder.

[3] Merparten var i obligationslån.

[4] Sektor S.11.

[5] Andra sektorer än staten (S.1311) och icke-finansiella företag (S.11).

[6] Sverige, Danmark, Norge och Island.

Antti Alakiuttu, telefon 09 183 24 95, e-post: antti.alakiuttu(at)bof.fi,
Markus Aaltonen, telefon 09 183 23 95, e-post: markus.aaltonen(at)bof.fi.

Finlands Bank är Finlands monetära myndighet och nationella centralbank. Banken är samtidigt en del av Eurosystemet, som svarar för euroländernas penningpolitik och övriga centralbanksuppgifter och administrerar världens näststörsta valuta, euron.