Utlysning av understöd för projekt gällande miljöfostran och miljöupplysning öppen vid NTM-centralen

För projekt inom miljöfostran och miljöupplysning av nationell eller regional betydelse kan prövningsbaserade statsunderstöd inom miljöministeriets förvaltningsområde sökas under tiden 18.10–30.11.2021. Utlysningen har koncentrerats nationellt till NTM-centralen i Mellersta Finland.

Understöd kan beviljas pilot- och utvecklingsprojekt som på ett effektivt sätt förverkligar eller främjar miljöfostran för olika åldrar. Kärnan i projektet kan bestå av flera olika typer av teman. Projekten kan riktas på att stödja förutsättningarna för praktiskt arbete inom miljöfostran eller förverkliga miljöfostran direkt för målgruppen.

Lämpliga sökande är andra aktörer än privatpersoner och statens ämbetsverk.

– Vid planeringen av projektet är det bra att först klargöra vilken typ av problem projektet söker lösningar på och vilket behov det möjligen svarar på. Definiera tydligt projektets målgrupp och metoder samt fundera på deras kompatibilitet, säger Tanja Tuulinen, sakkunnig i miljöfostran. – Det är också viktigt att beskriva de önskade resultaten samt hur man bedömer uppnåendet av dem och hur man säkerställer vidare användning av dem. Det gynnar ofta projektets genomslag om den sökande har skapat nätverk med andra aktörer.

Både regionala och nationella projekt får understöd

I bedömningen av årets ansökningar beaktas att projekt som beviljas understöd omfattar både projekt av nationell betydelse och projekt av regional betydelse. Ett projekt av regional betydelse kan vara viktigt till exempel i ett visst landskaps område. Projektet kan till exempel främja viktiga samarbetsstrukturer i området eller genomföra en kampanj på ett tema som är centralt för området. Nationellt betydelsefulla projekt verkar antingen i flera landskap eller producerar och aktivt sprider material eller verksamhetsmodeller som med stor sannolikhet kan utnyttjas i stor utsträckning.

– För projekt av nationell och regional betydelse bedömer vi projektets genomslag och behovet av understöd för att nå de angivna målen. Det kommer många ansökningar varje år, så endast en del av de bra projekten kan få stöd. Det är ändå värt att prova om kriterierna för understödet verkar passa den egna idén, säger Tuulinen.

Sista dag för inlämning av ansökan om understöd är tisdagen den 30 november. Sökande uppmuntras att i första hand använda den elektroniska ansökningskanalen (Regionförvaltningens e-tjänst). Mer detaljerade anvisningar för ansökan och listor över projekt som tidigare beviljats understöd på vår webbplats: https://www.ely-keskus.fi/avustukset-ymparistokasvatus

Beslut om understöd fattas under senvåren eller försommaren 2022. Understöd beviljas om riksdagen anslår medel för detta ändamål i 2022 års budget.

Kontakter:

Sakkunnig i miljöfostran Tanja Tuulinen, tanja.tuulinen@ely-keskus.fi, tel. 0295 024 669, Mellersta Finlands NTM-central

Kundservice för miljöfrågor, tel. 0295 020 901, kundservice.miljo@ntm-centralen.fi, Kundservice för miljöfrågor - ely - Ely-keskus

Understöds webbplats:

Om

Understöd kan sökas för hantering av skadliga ämnen i stadsvatten15.3.2024 11:32:57 EET | Tiedote

Man kan ansöka om understöd för projekt för hantering av stadsvatten och minskning av skadliga ämnen 2.4-15.5.2024 från Närings-, trafik- och miljöcentralen i Södra Savolax. Det totala understödet som erbjuds är cirka 4 miljoner euro. Ansökan är riksomfattande och understödet kan sökas av kommuner, samkommuner och bolag som ägs av dessa samt andra kommunägda aktörer, föreningar, företag och andra sammanslutningar med undantag av statliga ämbetsverk och inrättningar. Understödet kan inte beviljas privatpersoner.