Folkhälsans Förbund rfFolkhälsans Förbund rf

Utmaningar på Solvalla Swimrun!

Tävlingarna Solvalla Swimrun och Swimrun Sprint ordnas nu för fjärde gången av Solvalla Idrottsinstitut. I år ordnas, för första gången, även en medeldistans, Solvalla Swimrun Endurance. Solvalla Swimrun går av stapeln 16.9.2017 i Noux, Esbo.

Solvalla Swimrun är första Merit Racet för ÖTILLÖ-tävlingsseriens säsong 2018 och Swimrun Finland 2017 tourens sista deltävling.

Information om tävlingsdistanserna:

-Solvalla Swimrun ÖTILLÖ Merit Race är 38,8km, varav 5,8 km är simning.

-Solvalla Swimrun Endurance är en ny distans för 2017. Endurance-racet är längre och mera krävande än sprinten men kortare än den fulla distansen. Den totala sträckan är 24,4km, varav 3,4km är simning.

-Solvalla Swimrun Sprint sträckans längd är 14,4km, varav 2,4km är simning.

Alla distanser har tre klasser: damer, herrar och mixed.

Swimrun är en tävling där man i par löper i terräng från sjö till sjö för att sedan simma över sjöarna. Solvalla Swimrun går i Noux krävande, omväxlande och vackra finska skogsterräng. Tävlingen löps längs skogsstigar och kalberg från sjö till sjö och därefter simmar deltagarna över sjöarna.

Mera information: www.solvallaswimrun.com

Mats Almqvist
Race Manager
Solvalla.Swimrun@folkhalsan.fi.

Resurscentret Föregångarna och det svenskspråkiga ungdoms- och arbetsverkstadsnätverket får ett omfattande statligt projektstöd4.1.2018 10:36Tiedote

I slutet av december meddelade Undervisnings- och kulturministeriet att arbetsverkstaden och resurscentret Föregångarna tillsammans med ULA (Nationella verkstadsföreningen TPY:s svenskspråkiga nätverk bestående av 13 arbetsverkstäder) beviljas 240 000 € för projektet ”Från hobby till jobb”. Projektet stöder ungas möjlighet att utveckla en hobby för att indirekt förkorta steget till studier eller jobb.