Utvecklingspolitiska kommissionens rapport: Utvecklingspolitiken bör ses över och främjas under EU-ordförandeskapet så att den stöder jämställdhet

Enligt utvecklingspolitiska kommissionen är helhetsbilden av utvecklingspolitiken under den pågående regeringsperioden motsägelsefull. Å ena sidan har jämställdhet lyfts fram som den viktigaste utvecklingspolitiska prioriteringen med samtidigt har finansieringen till arbetet för jämställdhet minskat med cirka 40 procent i och med den historiska nedskärningen av anslagen för utvecklingssamarbete.

Utvecklingspolitiska kommissionen önskar att regeringen ska presentera en tidsplan för hur det offentliga utvecklingssamarbetets anslag ska höjas till 0,7 procent av bruttonationalinkomsten i enlighet med FN:s rekommendation. Därtill bör minst 0,2 procent av bruttonationalinkomsten riktas till de allra fattigaste länderna.

”Prioriteringen av jämställdheten måste också synas i anslagen. Därför bör Finland förbinda sig till målet i EU:s plan för jämställdhet: jämställdhet ska vara en betydande del av eller huvudmålet i 85 procent av alla nya program för utvecklingssamarbete 2020”, fastställer kommissionen.

Utvecklingspolitiska kommissionen anser att den finländska värdegrunden, våra åtaganden enligt internationella avtal och att Sipiläs regering lyft fram kvinnors och flickors rättigheter till en utvecklingspolitisk prioritering skapar förväntningar som Finland nu borde infria på ett trovärdigt sätt. Även genomförandet av FN:s globala mål för hållbar utveckling, Agenda 2030, är en förutsättning. Finland ska inte försumma chansen att profilera sig som en verklig förkämpe för jämställdhet och hållbar utveckling under sitt ordförandeskap i EU 2019.

Enligt utvecklingspolitiska kommissionens bedömning har de aktörer som bedriver utvecklingssamarbete – de som genomför bilateralt samarbete, civilsamhällesorganisationer och den privata sektorn – kunnande och vilja att göra detta. Finland agerar aktivt i EU och på andra internationella forum särskilt för att främja kvinnors och flickors sexuella och reproduktiva hälsa och rättigheter.

”Det här arbetet måste fortsätta. Jämställdhet är en förutsättning för hållbar utveckling och det måste Finland föra fram i all sin verksamhet. Därför är det motiverat att utvecklingssamarbetet och utvecklingspolitiken har en bas som sträcker sig längre än en regeringsperiod. Reformerna bör inledas under denna regeringsperiod och inkluderas i följande regerings utvecklingspolitiska redogörelse. Finlands EU-ordförandeskap är ett naturligt tillfälle att visa upp våra reformer.”

Ytterligare information: Utvecklingspolitiska kommissionens ordförande, Aila Paloniemi, riksdagsledamot, tfn 050 511 30 67, aila.paloniemi@eduskunta.fi, och Marikki Stocchetti, utvecklingspolitiska kommissionens generalsekreterare, tfn 050 525 8649, marikki.stocchetti@formin.fi

Utvecklingspolitiska kommissionen är ett rådgivande organ som tillsatts av statsrådet. Den övervakar och utvärderar Finlands åtgärder för hållbar utveckling i förhållande till utvecklingsländer. Medlemmarna företräder riksdagspartierna, intresse- och civilsamhällesorganisationer samt universitet som ingår i nätverket UniPID.

Assessment report by the Development Policy Committee: Development policy focusing on equality to be updated and promoted during the Finnish Presidency of the EU in autumn 20192.5.2018 09:00Tiedote

Finland should reform its development cooperation and development policy to be able to promote gender equality in developing countries more effectively than before. The Development Policy Committee, a body appointed by the Government, will publish its assessment report Finland's Development Policy in 2018: Moving from myth to reality. Setting an example in strengthening equality for women and girls in developing countries in Parliament on Wednesday 2 May.

Kehityspoliittisen toimikunnan arvioraportti: Tasa-arvoa tukevaa kehityspolitiikkaa on päivitettävä ja edistettävä Suomen EU-puheenjohtajuuskaudella2.5.2018 09:00Tiedote

Kehitysyhteistyötä ja -politiikkaa on uudistettava, jotta Suomi voi edistää nykyistä tuloksellisemmin sukupuolten välistä tasa-arvoa kehitysmaissa. Tätä mieltä on valtioneuvoston asettama Kehityspoliittinen toimikunta (KPT), jonka arvioraportti Suomen kehityspolitiikan tila 2018: Myytistä maan pinnalle ja mallimaaksi – Suomi kehitysmaiden naisten ja tyttöjen tasa-arvon vahvistajana julkistetaan keskiviikkona eduskunnassa.

Kehityspoliittinen toimikunta: Avoimuutta finanssisijoitusten kohdentamiseen ja käyttöön6.6.2017 16:00Tiedote

KEHITYSPOLIITTINEN TOIMIKUNTA www.kehityspoliittinentoimikunta.fi Tiedote 5/2017 6.6.2017 Kehityspoliittinen toimikunta: Avoimuutta finanssisijoitusten kohdentamiseen ja käyttöön Suomen kehitysyhteistyörahoituksen luonne on muuttunut rajusti kuluvan hallituskauden aikana. Lahjamuotoisesta kehitysyhteistyörahoituksen eri muodoista, kuten Suomen kahdenvälisestä ja monenkeskisestä yhteistyöstä sekä kansalaisjärjestöiltä, leikattiin keskimäärin noin 40 prosenttia. Ainoastaan Suomen EU:n kautta tapahtuva yhteistyö jatkuu samansuuruisena ja sen suhteellinen osuus on leikkausten myötä jopa kasvanut. Samanaikaisesti hallitus teki päätöksen liki kolminkertaistaa laina- ja pääomamuotoisen rahoituksen eli niin sanotun finanssisijoitusten määrän. Tämä on ollut suurin yksittäinen linjamuutos Suomen kehityspolitiikan rahoituksessa kautta aikojen. Tämän vuoden osalta laina- ja pääomasijoitusten osuus on 130 miljoonaa ja rahoitus jatkuu samansuuruisena myös vuosina 2018–2019. Viime vuonna hallitus myö

Development Policy Committee calls for transparency in the allocation and use of financial investments6.6.2017 16:00Tiedote

THE DEVELOPMENT POLICY COMMITTEE http://www.kehityspoliittinentoimikunta.fi Press release 5/2017 6.6.2017 Development Policy Committee calls for transparency in the allocation and use of financial investments The nature of Finland’s development cooperation financing has undergone a drastic change in the current government term. On average, cuts of approximately 40% were made in different forms of financing granted as donations, including Finland’s bilateral and multilateral cooperation and NGOs. The only area not affected by the cuts is Finland’s cooperation channelled through the EU, which has even increased in relative terms as a result of the cuts. At the same time, the government made a decision on a three-fold increase in the amount of financing provided as loans and capital, or so-called financial investments. This was the greatest single sea change of all times in Finland’s development policy financing. The share of loan and capital investments is EUR 130 million this year, and

Utvecklingspolitiska kommissionen: Öppenhet i de finansiella investeringarna6.6.2017 16:00Tiedote

UTVECKLINGSPOLITISKA KOMMISIONEN http://www.kehityspoliittinentoimikunta.fi Pressmeddelande 5/2017 6.6.2017 Utvecklingspolitiska kommissionen: Öppenhet i de finansiella investeringarna Finansieringen av utvecklingssamarbetet har drastiskt ändrat natur under denna regeringsperiod. I genomsnitt 40 procent av biståndet har skurits ned, till exempel det bilaterala och multilaterala samarbetet och stödet till civilsamhällesorganisationer. Endast utvecklingssamarbetet genom EU har fortsatt i samma skala och dess relativa andel har till och med ökat i och med nedskärningarna. Samtidigt har regeringen fattat beslut om att tredubbla finansieringen i form av lån och kapital, det vill säga finansiella investeringar. Det här är den största kursändringen i Finlands utvecklingspolitiska finansiering genom tiderna. I år är de finansiella investeringarnas andel 130 miljoner euro och finansieringen kommer att fortsätta i samma storleksklass 2018–2019. Förra året beviljade regeringen finansieringsbolage

Development Policy Committee: Greater policy coherence in private sector support for developing countries24.5.2017 09:10Tiedote

THE DEVELOPMENT POLICY COMMITTEE http://www.kehityspoliittinentoimikunta.fi Press release 4/2014 24.5.2017 Development Policy Committee: Greater policy coherence in private sector support for developing countries Developing countries’ own economies and their private sector and tax base are at the heart of the current Government’s development policy. The Development Policy Committee appreciates the new emphasis. At the same time, however, it is important to make sure that the poorest people, especially women and girls, will be able to enjoy the benefits of economic growth more than today. In its annual report 2017, the Development Policy Committee states that the key question is how can developing countries’ strengthened economy and private sector meet the rights and needs of people also in the poorest countries. When business activities are strengthened in the developing countries, it is important to pay attention to the quality of jobs and to observe the ILO’s criteria of decent work.