Utvecklingspolitiska kommissionens rapport: Utvecklingspolitiken bör ses över och främjas under EU-ordförandeskapet så att den stöder jämställdhet

Enligt utvecklingspolitiska kommissionen är helhetsbilden av utvecklingspolitiken under den pågående regeringsperioden motsägelsefull. Å ena sidan har jämställdhet lyfts fram som den viktigaste utvecklingspolitiska prioriteringen med samtidigt har finansieringen till arbetet för jämställdhet minskat med cirka 40 procent i och med den historiska nedskärningen av anslagen för utvecklingssamarbete.

Utvecklingspolitiska kommissionen önskar att regeringen ska presentera en tidsplan för hur det offentliga utvecklingssamarbetets anslag ska höjas till 0,7 procent av bruttonationalinkomsten i enlighet med FN:s rekommendation. Därtill bör minst 0,2 procent av bruttonationalinkomsten riktas till de allra fattigaste länderna.

”Prioriteringen av jämställdheten måste också synas i anslagen. Därför bör Finland förbinda sig till målet i EU:s plan för jämställdhet: jämställdhet ska vara en betydande del av eller huvudmålet i 85 procent av alla nya program för utvecklingssamarbete 2020”, fastställer kommissionen.

Utvecklingspolitiska kommissionen anser att den finländska värdegrunden, våra åtaganden enligt internationella avtal och att Sipiläs regering lyft fram kvinnors och flickors rättigheter till en utvecklingspolitisk prioritering skapar förväntningar som Finland nu borde infria på ett trovärdigt sätt. Även genomförandet av FN:s globala mål för hållbar utveckling, Agenda 2030, är en förutsättning. Finland ska inte försumma chansen att profilera sig som en verklig förkämpe för jämställdhet och hållbar utveckling under sitt ordförandeskap i EU 2019.

Enligt utvecklingspolitiska kommissionens bedömning har de aktörer som bedriver utvecklingssamarbete – de som genomför bilateralt samarbete, civilsamhällesorganisationer och den privata sektorn – kunnande och vilja att göra detta. Finland agerar aktivt i EU och på andra internationella forum särskilt för att främja kvinnors och flickors sexuella och reproduktiva hälsa och rättigheter.

”Det här arbetet måste fortsätta. Jämställdhet är en förutsättning för hållbar utveckling och det måste Finland föra fram i all sin verksamhet. Därför är det motiverat att utvecklingssamarbetet och utvecklingspolitiken har en bas som sträcker sig längre än en regeringsperiod. Reformerna bör inledas under denna regeringsperiod och inkluderas i följande regerings utvecklingspolitiska redogörelse. Finlands EU-ordförandeskap är ett naturligt tillfälle att visa upp våra reformer.”

Ytterligare information: Utvecklingspolitiska kommissionens ordförande, Aila Paloniemi, riksdagsledamot, tfn 050 511 30 67, aila.paloniemi@eduskunta.fi, och Marikki Stocchetti, utvecklingspolitiska kommissionens generalsekreterare, tfn 050 525 8649, marikki.stocchetti@formin.fi

Utvecklingspolitiska kommissionen är ett rådgivande organ som tillsatts av statsrådet. Den övervakar och utvärderar Finlands åtgärder för hållbar utveckling i förhållande till utvecklingsländer. Medlemmarna företräder riksdagspartierna, intresse- och civilsamhällesorganisationer samt universitet som ingår i nätverket UniPID.

Följ Kehityspoliittinen toimikunta

Senaste pressmeddelandena från Kehityspoliittinen toimikunta

Development Policy Committee’s message to government-formation negotiators in 2023: New government must strengthen Finland’s global responsibility and impact3.5.2023 11:34:28 EEST | Press release

Finland’s new government must promote global sustainable development and strengthen Finland’s positive handprint abroad. In this way, we can also safeguard Finland’s own security in the long term. This is the Development Policy Committee's key message to the government-formation negotiators in 2023.