Uudella lastensairaalalla 1-vuotissyntymäpäivä

Uuden lastensairaalan valmistumista ja HUSille luovutusta juhlittiin reilu vuosi sitten 18.5.2018 iloisissa merkeissä. Kuten ihmisen elämässä, myös sairaalan ensimmäinen vuosi on täynnä tapahtumia.

Vuodessa lastensairaala on kasvanut ja kehittynyt kovasti. Uusi tulokas on ollut ihmettelyn ja ihastuksen aihe. Yhteiselo on myös vaatinut opettelua ja sopeutumista. Meilahden sairaala-alueen uusin tulokas on kiinnostanut kansallisesti ja kansainvälisesti. Lastentaudeiltakaan ei olla vältytty ja aika ajoin on tarvittu ammattilaisten hoitoa.

Ensimmäiset potilaat tulivat sairaalaan 17.9.2018. Kaikkien yksiköiden muutot saatiin tehtyä reilussa viikossa. Henkilökunnan perehdytys sairaalan toimintaan alkoi jo hyvissä ajoin ennen muuttoa ja kesti kokonaisuudessaan lähes vuoden. Muutto on vaatinut henkilökunnalta paljon.

- Uudet tilat ja niihin liittyvä tekniikka on vaatinut paljon opettelua. Myös monia toimintatapoja uudistettiin. Tiloja testattiin ennen käyttöönottoa, mutta käytön myötä on ilmennyt joitakin vikoja tai muutostarpeita. Henkilökuntaa on kannustettu raportoimaan tiloissa ilmenneitä ongelmia, sanoo linjajohtaja Pekka Lahdenne HUSista.

Yksivuotistarkastuksessa oireet tarkasteluun

Uudelle lastensairaalalle tehtiin takuutarkastus vuoden kuluttua käyttöönotosta. Vuoden aikana sairaalassa on ilmennyt muutama viallinen putkiasennus, ilmastointi on vaatinut säätämistä, monimutkaista tekniikkaa sisältävien ovien avautumis- ja lukitusjärjestelmät ovat vaatineet korjauksia. On myös osoittautunut, että rakennuksen alakattolevyt tarvitsevat muutostyön käytettävyyden parantamiseksi, joten alakattoihin asennetaan lukituksen varmistavat lisäkiinnikkeet.

- Uuden lastensairaalan tilavuus vastaa yli kahta eduskuntataloa, ja kiinteistön kokoon nähden rakennuksessa olevat takuuvirheet ovat olleet vähäisiä. Korjauksista suurin osa on jo tehty vuoden mittaan, ja loputkin tullaan hoitamaan ripeästi suunnitelman mukaisesti, Haahtela-rakennuttaminen Oy:n toimitusjohtaja Eero Kiljunen kertoo.

Sairaala kiinnostaa vierailijoita läheltä ja kaukaa

Lastensairaalaan ja lastensairaanhoitoon kohdistuva kiinnostus on yleensäkin suurta ja se on lisääntynyt uuden sairaalan myötä. Jo ennen avautumista Uuteen lastensairaalaan kävi tutustumassa useita vierailijaryhmiä päivittäin. Myös sairaalan avautumisen jälkeen ryhmiä on käynyt useita viikossa.

Potilaille ja perheille on järjestetty vuoden aikana vierailuja ja ohjelmaa useamman kerran kuukaudessa. Lokakuun lopussa perheitä kävivät ilahduttamassa NHL-tähdet ja sairaalassa on järjestetty useita musiikki- ja teatteriesityksiä sekä taidetapahtumia.

- Koska kiinnostus Uutta lastensairaalaa kohtaan on ollut erittäin suurta ja ylittänyt mahdollisuutemme järjestää kaikki toivotut vierailut potilastoimintaa häiritsemättä, on sairaalaan mahdollista tutustua myös virtuaalisesti osoitteessa www.koeuusilastensairaala.fi, kertoo Pekka Lahdenne.

Linjajohtaja Pekka Lahdenne, p. 050 428 5521, pekka.lahdenne@hus.fi

HUS förbereder sig för rusning i huvudstadsregionens samjourer – tar servicesedlar till hjälp19.6.2019 14:50:45 EESTTiedote

HUS samjourer i Helsingfors, Esbo och Vanda förbereder sig på växlingar i behovet av jourvård genom att ta servicesedlar i bruk, från och med den 20.6.2019. Patienter som söker sig till jourpolikliniker och där behöver allmänläkartjänster har i särskilda fall möjlighet att få en servicesedel. Med servicesedeln kan man söka vård på sådana privata läkarstationer som HUS har avtal med.

HUS varautuu pääkaupunkiseudun yhteispäivystysten ruuhkautumiseen – avuksi palveluseteli19.6.2019 14:49:03 EESTTiedote

HUSin yhteispäivystykset Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla varautuvat kesällä kysynnän vaihteluun ottamalla käyttöön palvelusetelin 20.6.2019 alkaen. Päivystyspoliklinikoille hakeutuvilla yleislääkäritason potilailla on mahdollisuus saada tietyissä tapauksissa palveluseteli, jolla he saavat hoitoa sopimuskumppaneina toimivilla yksityisillä lääkäriasemilla.

Styrelsens beslut 17.6.: HUS tar ett helhetsansvar för laboratorie- och bilddiagnostiktjänsterna vid Södra Karelens sjukvårdsdistrikt (Eksote)17.6.2019 16:40:00 EESTTiedote

Samkommunen HNS styrelse godkände under sitt möte också intentionsavtalet mellan Uudenmaan Sairaalapesula och Puro Tekstiilihuolto samt fattade beslut om en måttlig höjning av klientavgifterna. Styrelsen fattade också beslut om att utredningen av verksamhetsprofilen för Raseborgs sjukhus fortsätter. Styrelsen behandlade också ekonomin för början av året och beslöt fortsätta beredningen av ett riksomfattande företagshälsovårdsbolag.