Uuden Hakaniemensillan teräsrungon asennus vaikuttaa ajoittain liikenteeseen Sörnäisten rantatiellä tammi-helmikuussa

Hakaniemenrantaan pystytetään loppiaisen jälkeen suuri autonosturi, jolla teräsrungon jopa 100 000 kg:n painoisia osia nostetaan paikoilleen. Nostot kestävät ensimmäisessä vaiheessaan noin kaksi viikkoa. Liikenteeseen vaikuttavia nostoja tehdään päiväsaikaan ruuhka-aikojen ulkopuolella (klo 10-15 välillä) ja niiden ajaksi liikenne Sörnäisten rantatiellä katkaistaan muutamiksi minuuteiksi kerrallaan. Katkoja on maksimissaan kaksi per päivä.
Heti viikolla 2 (10.-13.1.) tehdään kahtena päivänä klo 10-15 välillä yhteensä neljä erityisen vaativaa nostoa, joiden ajaksi Sörnäisten rantatien liikenne katkaistaan kokonaan noin 10 minuutin ajaksi. Nostoilla on säävaraus, joten tarkkoja päivämääriä ei pystytä kertomaan etukäteen. On myös mahdollista, että osa nostoista siirtyy sääolosuhteiden takia viikolle 3.
On hyvä huomioida, että Sörnäisten rantatien kaltaisella vilkkaalla pääväylällä kymmenenkin minuutin lyhyehkö liikennekatko saattaa aiheuttaa kerrannaisvaikutuksia, jolloin katkon todellinen vaikutus liikenteen sujumiseen on huomattavasti suurempi. Onkin hyvä harkita vaihtoehtoisia reittejä kyseisellä ajanjaksolla (viikot 2 ja 3).
Turvallisuus on yhteinen asia
Hakaniemensilta tyhjennetään nostojen ajaksi kokonaan: edes jalankulkijat eivät saa olla sillalla nostojen aikana. Nostojen tarkkailu ei siis ole mahdollista sillalta käsin. Parhaita paikkoja katseluun ovat esimerkiksi Merihaan kansi tai korkeat näköalapaikat Kruununhaan puolella.
Kaikkien yhteisen turvallisuuden, töiden häiriöttömän etenemisen sekä turhien liikennehäiriöiden välttämisen vuoksi on erittäin tärkeää noudattaa liikenteenohjaajien käskyjä sekä kunnioittaa työmaa-aidoin aidattuja työskentelyalueita.
Päiväsaikaan tapahtuvien liikennekatkojen lisäksi on luvassa yöllisiä katkoja, koska sillan isoja teräsosia tuodaan yöaikaan työmaalle. Lavettikuljetukset vaativat muun liikenteen pysäyttämistä, jotta lavetit saadaan ohjattua turvallisesti niiden vaatimalle poikkeusreitille. Näiden katkojen kesto on muutamia minuutteja kerrallaan.
Kruununhaan puolella tehtävät asennukset
Kun nostot on Hakaniemenrannassa suoritettu, nosturi siirtyy Kruununhaan puolelle. On myös mahdollista, että työhön tulee tässä vaiheessa jonkin verran taukoa, ja nosturi viedään joksikin aikaa muualle.
Joka tapauksessa runkoasennusta tehdään alkukevään aikana myös Kruununhaan puolella, ja tällöin liikennekatkot jatkuvat. Niistä tiedotetaan erikseen aikataulun täsmennyttyä.
Vaikutukset jalankululle
Nostojen aikana Hakaniemensillalla on jalankulku kielletty.
Vaikutukset pyöräilyille
Nostojen aikana Hakaniemensillalla on pyöräily kielletty.
Vaikutukset joukkoliikenteelle
Liikennekatkot vaikuttavat kaikkeen liikenteeseen Sörnäisten rantatiellä.
Vaikutukset moottoriajoneuvoliikenteelle
Liikennekatkot vaikuttavat kaikkeen liikenteeseen Sörnäisten rantatiellä. Nostojen aikana Hakaniemensillalle ei päästetä myöskään autoja.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jani KiiliKruunusillat-allianssin osaprojektipäällikkö
Puh:0505600599jani.kiili@yit.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kruunusillat-raitiotie
Kruunusillat-raitiotie yhdistää Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman Helsingin keskustaan. Samalla se luo uuden merellisen reitin myös pyöräilijöille ja jalankulkijoille.
Tavoitteena on aloittaa raitiotien matkustajaliikenne Laajasalon ja Hakaniemen välillä vuonna 2027. Hakaniemen ja keskustan välisen osuuden rakentamisaikataulua ei ole vielä päätetty. Lisäksi Laajasalossa ns. Yliskylän lenkin toteuttamista tutkitaan.
Kruunusillat-raitiotie toteutetaan kahden urakkamuodon yhdistelmänä: Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan väliset kaksi siltaa, eli Finkensilta ja Kruunuvuorensilta, sekä Korkeasaaren maarakennus toteutetaan kokonaisurakkana. Kruunuvuorensillasta, noin 1200 metriä, tulee Suomen pisin silta.
Yhteyden muu rakentaminen tehdään puolestaan allianssimallilla. Allianssiin sisällytetään myös yhteyden varrella olevia muita maarakennus-, kadunrakennus- ja kunnallisteknisiä töitä. Yksi tällainen työ on uuden Hakaniemensillan rakentaminen ja vanhan purkaminen.
Kruunusillat-allianssin osapuolet ovat Helsingin kaupunki, YIT Suomi Oy, NRC Group Finland Oy, Ramboll Finland Oy, Sweco Finland Oy ja Sitowise Oy. Kruunusillat-kokonaisurakan urakoitsijat ovat YIT Suomi Oy ja Kreate Oy.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätökset 30.3.202330.3.2023 18:55:11 EEST | Tiedote
Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote 30.3.2023 >> Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti, kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Jaosto kokoontuu seuraavan kerran torstaina 13.4.2023 kello 16.15. Lisää tietoa ympäristö- ja lupajaoston toiminnasta: https://paatokset.hel.fi/fi/paattajat/kaupunkiymparistolautakunnan-ymparisto-ja-lupajaosto
Den tillgängliga ingången till tunneln under järnvägen stängas efter påsk30.3.2023 16:28:58 EEST | Tiedote
Ingångsrampen från Kajsaniemiallén till järnvägsstationens undergångstunnel stängs av under veckan som börjar den 10 april på grund av byggnadsarbeten i Kajsatunneln. För att komma till tågen österifrån och för att ta sig ut till den östra sidan krävs att man tar en omväg runt plattformsområdet. Undergångstunneln kan nås via trappan bredvid plattform 4.
Central Railway Station’s accessible entrance to the railway yard underpass closed after Easter30.3.2023 16:25:04 EEST | Press release
The entrance ramp from Kaisaniemen Puistokuja to the railway yard underpass will be closed in the week starting from 10 April due to the construction of the Kaisantunneli tunnel. Accessible passage to trains arriving from the east and leaving the trains towards the east requires going around the platform area. The underpass can be accessed using the stairs next to platform 4.
Ratapihan alikulkutunnelin esteetön sisäänkäynti suljetaan päärautatieasemalla pääsiäisen jälkeen30.3.2023 16:20:28 EEST | Tiedote
Sisäänkäyntiluiska Kaisaniemen puistokujalta ratapihan alikulkutunneliin suljetaan 10. huhtikuuta alkavalla viikolla Kaisantunnelin rakennustöiden vuoksi. Esteetön kulku juniin idästä sekä poistuminen idän suuntaan edellyttää laiturialueen kiertämistä. Alikulkutunneliin pääsee laiturin 4 vieressä olevia rappusia pitkin.
Eteläsataman itäosaan suunnitellaan uudistuksia – merellinen puistokatu vahvistaa kävelykeskustaa30.3.2023 08:00:00 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki laatii Eteläsataman itäosan alueelle suunnitteluperiaatteet, joilla ohjataan alueen maankäytön kehittämistä tulevina vuosina. Tavoitteena on luoda Katajanokalle uutta, keskustan merellisyyttä ja elämyksellisyyttä vahvistavaa kaupunkitilaa laajentamalla kävelykeskustaa Eteläsataman itäosan ranta-alueelle. Suunnitteluun voi osallistua kommentoimalla aihetta verkkotilaisuudessa ja Kerrokantasi-verkkokyselyssä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme