Uuden katuyhteyden rakentaminen Oulunportin ja Kaakkurin välille on käynnissä (Pohjois-Pohjanmaa, Kainuu)

Oulun kaupunki rakennuttaa Oulunportin ja Kaakkurin välille uuden katuyhteyden moottoritien (Vt 4) alitse. Yhteys toteutetaan rakentamalla moottoritien molemmille ajoradoille alikulkusillat. Katuyhteys liittyy Kaakkurin puolella Metsokankaantiehen Pesätien liittymässä ja Visiolinjaan Oulunportin puolella Sakan autoliikkeen eteläpuolella. Rakennushankkeessa parannetaan myös Metsokankaantien ja Pesätien liittymää rakentamalla kääntymiskaistat ja liikennevalot.

Työt ovat käynnistyneet syyskuun puolivälissä ja moottoritien itäpuolelle on rakennettu kiertotie. Kiertotien käyttöönotto suoritetaan kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa etelästä pohjoisen suuntaan kulkeva liikenne siirretään kiertotielle, siirto tapahtuu viikon 47/2020 aikana. Toisessa vaiheessa siirretään myös pohjoisesta etelään kulkeva liikenne kiertotielle, siirto tulee tapahtumaan joulukuun 2020 alkupuolella. Molemmat kaistat tulevat olemaan kiertotiellä noin 7 kuukautta, jonka jälkeen moottoritien liikenne palautuu ennalleen. Kiertotielle tulee kaksi ajokaistaa molempiin suuntiin ja 50 km/h nopeusrajoitus.

Hanke valmistuu kokonaisuudessaan vuoden 2022 aikana ja moottoritien siltojen osalta valmistuminen ajoittuu alkukesään 2021. Metsokankaantien ja Pesätien liittymäalueen rakennustyöt ajoittuvat kesälle 2021. Hankeen tilaajana on Oulun kaupunki ja pääurakoitsijana Mestek Oy.

Tienkäyttäjiä kehotetaan noudattamaan kiertoteille asetettavia nopeusrajoituksia liikenneturvallisuuden- ja työmaalla työskentelevien ihmisten turvaamiseksi.

Ajantasaiset tiedot tietöistä:

Janne Paaso, rakennuttajakonsultti CC Control Oy, p. 0400 224 024

Vilho Vanhatalo, rakennuttajainsinööri, Oulun kaupungin yhdyskunta- ja ympäristöpalvelut, p. 044 703 2129

Tulvatilanne lähenteli viikonloppuna Lounais-Suomen vesistöissä viimetalvisia ennätyksiä (Varsinais-Suomi, Satakunta)23.11.2020 12:17:05 EETTiedote

Viime viikolla (vko 47 /2020) Lounais-Suomessa satoi laajalti viidessä päivässä yhteensä noin 70 mm. Tämä on suunnilleen koko kuukauden keskimäärinen sademäärä, mikä sai vesistöt viikonloppuna tulvakorkeuksiin. Viime talven useita kuukausia lähes jatkuvana vallinnut tulvakausi alkoi näihin samoihin aikoihin, mutta ei niin rajuna kuin nyt. Monissa vesistöissä, kuten Perniönjoella, Eurajoella ja Karvianjoella oltiin sunnuntaina jo lähes samoissa lukemissa kuin viime talvena pahimmillaan helmikuussa 2020. Edellisen vuoden sademäärä oli lähes koko Lounais-Suomessa metrin luokkaa, mikä on vuodesta 1962 alkaneen mittaushistorian ennätystasoa keskimääräisen vuosisadannan ollessa noin 700 mm. Karvianjoella on satanut jopa 1150 mm viimeisen 12 kuukauden aikana, mikä on selvästi 58-vuotisen mittaushistorian ennätys. Perniönjoki on ollut viime vuosina Lounais-Suomen vesistöjen herkimmin tulviva joki Viime viikolla vedenpinta nousi viidessä päivässä yli kaksi metriä nostaen veden laajalti peltoalu