Uuden katuyhteyden rakentaminen Oulunportin ja Kaakkurin välille on käynnissä (Pohjois-Pohjanmaa, Kainuu)

Oulun kaupunki rakennuttaa Oulunportin ja Kaakkurin välille uuden katuyhteyden moottoritien (Vt 4) alitse. Yhteys toteutetaan rakentamalla moottoritien molemmille ajoradoille alikulkusillat. Katuyhteys liittyy Kaakkurin puolella Metsokankaantiehen Pesätien liittymässä ja Visiolinjaan Oulunportin puolella Sakan autoliikkeen eteläpuolella. Rakennushankkeessa parannetaan myös Metsokankaantien ja Pesätien liittymää rakentamalla kääntymiskaistat ja liikennevalot.

Työt ovat käynnistyneet syyskuun puolivälissä ja moottoritien itäpuolelle on rakennettu kiertotie. Kiertotien käyttöönotto suoritetaan kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa etelästä pohjoisen suuntaan kulkeva liikenne siirretään kiertotielle, siirto tapahtuu viikon 47/2020 aikana. Toisessa vaiheessa siirretään myös pohjoisesta etelään kulkeva liikenne kiertotielle, siirto tulee tapahtumaan joulukuun 2020 alkupuolella. Molemmat kaistat tulevat olemaan kiertotiellä noin 7 kuukautta, jonka jälkeen moottoritien liikenne palautuu ennalleen. Kiertotielle tulee kaksi ajokaistaa molempiin suuntiin ja 50 km/h nopeusrajoitus.

Hanke valmistuu kokonaisuudessaan vuoden 2022 aikana ja moottoritien siltojen osalta valmistuminen ajoittuu alkukesään 2021. Metsokankaantien ja Pesätien liittymäalueen rakennustyöt ajoittuvat kesälle 2021. Hankeen tilaajana on Oulun kaupunki ja pääurakoitsijana Mestek Oy.

Tienkäyttäjiä kehotetaan noudattamaan kiertoteille asetettavia nopeusrajoituksia liikenneturvallisuuden- ja työmaalla työskentelevien ihmisten turvaamiseksi.

Ajantasaiset tiedot tietöistä:

Janne Paaso, rakennuttajakonsultti CC Control Oy, p. 0400 224 024

Vilho Vanhatalo, rakennuttajainsinööri, Oulun kaupungin yhdyskunta- ja ympäristöpalvelut, p. 044 703 2129

Utvecklingsbehov och målbild för avsnittet Lusi–Kanavuori längs riksväg 4 utreds (Mellersta Finland och Nyland)10.5.2021 14:29:07 EEST | Tiedote

NTM-centralerna i Mellersta Finland och Nyland har tillsammans påbörjat utarbetandet av en åtgärdsutredning för riksväg 4 på avsnittet mellan Lusi i Heinola och Kanavuori i Jyväskylä. I den påbörjade utredningen fastställs målbilden för avsnittet Lusi–Kanavuori som utgångspunkt för den mer detaljerade planeringen. Åtgärdsutredningen baserar sig på en utredning om principerna för utveckling av riksvägskorridoren 4 och 29 på avsnittet Helsingfors–Torneå/Haparanda (fi. Valtatiekäytävän 4 ja 29 kehittämisen periaatteet Helsinki–Tornio/Haaparanta). Planeringsavsnittets längd är cirka 112 kilometer.

Valtatiellä 4 selvitetään Lusi–Kanavuori-välin kehittämistarpeita ja tavoitetilaa (Keski-Suomi ja Uusimaa)10.5.2021 14:29:06 EEST | Tiedote

Keski-Suomen ja Uudenmaan ELY-keskukset ovat yhteistyössä käynnistäneet toimenpideselvityksen laatimisen valtatielle 4 Heinolan Lusin ja Jyväskylän Kanavuoren väliselle osuudelle. Käynnistyneessä selvityksessä määritetään Lusi–Kanavuori-välin tavoitetilanne yksityiskohtaisemman jatkosuunnittelun lähtökohdaksi. Toimenpideselvitys perustuu vuonna 2020 laadittuun Valtatiekäytävän 4 ja 29 kehittämisen periaatteet välillä Helsinki – Tornio/Haaparanta -selvitykseen. Suunnittelujakson pituus on noin 112 kilometriä.