Uuden lastensairaalan avajaisia vietettiin 6.9.2018

Uuden lastensairaalan virallisia avajaisia vietettiin 6.9.2018. Tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio kunnioittivat tilaisuutta läsnäolollaan.

- Vaikka hoito olisi kuinka hyvää ja henkilökunta ammattitaitoista, tarvitsevat ja kaipaavat pienet potilaat vanhempiaan. Vanhempien läsnäolo on myös hoidon laatuun vaikuttava asia. Uudessa lastensairaalassa perhe saa olla yhdessä. Vanhemmat voivat olla mukana kaikissa tiloissa ja toiminnoissa ympäri vuorokauden. Sairaus ei eristä, vaan yhdistää, tasavallan presidentti Sauli Niinistö sanoi juhlapuheessaan.

Avajaisten kutsuvieraina oli lastensairaalahankkeeseen myötävaikuttaneita henkilöitä, Suomen ja Baltian maiden lastenklinikoiden johtoa, pitkän uran lastensairauksien parissa tehneitä lääkäreitä ja hoitajia sekä kuntien johtoa sekä yliopiston edustajia.

- Uusi lastensairaala mahdollistaa Pohjoismaissa sovittujen lastensairaalastandardien toteutumisen, sanoi Uuden lastensairaalan tukiyhdistyksen puheenjohtaja Anne Berner.

- Meillä kaikilla on yhteinen vastuu jok' ikisestä lapsesta ja heidän terveydestään Suomessa. Tarvitsimme kipeästi uuden lastensairaalan. Se on nyt tässä, valmiina toimintaan, HUSin hallituksen puheenjohtaja Ulla-Marja Urho sanoi ja kiitti kaikkia sairaalan rakentamiseen osallistuneita.

- Uuden lastensairaalaan luominen on ollut huikean kansalaisten yhteen tulemisen näytös. Voimme yhdessä ja yksituumaisuudella saada aikaan muutoksen. Reilun viikon kuluttua tulevat ensimmäiset potilaat ja perheet sairaalaan, olemme tästä haaveilleet ja olemme siihen valmiit, totesi HUSin toimialajohtaja Jari Petäjä.

Sairaalaklovnit johdattivat 200 kutsuvierasta Uuden lastensairaalan aulaan, jossa maljapuheen ja klovnien esityksen jälkeen vieraat pääsivät tutustumaan sairaalaan.

Uusi lastensairaala aukeaa vaiheittain 17.–26.9.2018. Uudessa lastensairaalassa hoidetaan potilaita kaikkialta Suomesta. Uuteen lastensairaalaan siirtyy Lastenklinikan ja Lastenlinnan toiminnot sekä lastentoimintoja myös muista sairaaloista.