Uuden lastensairaalan avajaisia vietettiin 6.9.2018

Uuden lastensairaalan virallisia avajaisia vietettiin 6.9.2018. Tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio kunnioittivat tilaisuutta läsnäolollaan.

- Vaikka hoito olisi kuinka hyvää ja henkilökunta ammattitaitoista, tarvitsevat ja kaipaavat pienet potilaat vanhempiaan. Vanhempien läsnäolo on myös hoidon laatuun vaikuttava asia. Uudessa lastensairaalassa perhe saa olla yhdessä. Vanhemmat voivat olla mukana kaikissa tiloissa ja toiminnoissa ympäri vuorokauden. Sairaus ei eristä, vaan yhdistää, tasavallan presidentti Sauli Niinistö sanoi juhlapuheessaan.

Avajaisten kutsuvieraina oli lastensairaalahankkeeseen myötävaikuttaneita henkilöitä, Suomen ja Baltian maiden lastenklinikoiden johtoa, pitkän uran lastensairauksien parissa tehneitä lääkäreitä ja hoitajia sekä kuntien johtoa sekä yliopiston edustajia.

- Uusi lastensairaala mahdollistaa Pohjoismaissa sovittujen lastensairaalastandardien toteutumisen, sanoi Uuden lastensairaalan tukiyhdistyksen puheenjohtaja Anne Berner.

- Meillä kaikilla on yhteinen vastuu jok' ikisestä lapsesta ja heidän terveydestään Suomessa. Tarvitsimme kipeästi uuden lastensairaalan. Se on nyt tässä, valmiina toimintaan, HUSin hallituksen puheenjohtaja Ulla-Marja Urho sanoi ja kiitti kaikkia sairaalan rakentamiseen osallistuneita.

- Uuden lastensairaalaan luominen on ollut huikean kansalaisten yhteen tulemisen näytös. Voimme yhdessä ja yksituumaisuudella saada aikaan muutoksen. Reilun viikon kuluttua tulevat ensimmäiset potilaat ja perheet sairaalaan, olemme tästä haaveilleet ja olemme siihen valmiit, totesi HUSin toimialajohtaja Jari Petäjä.

Sairaalaklovnit johdattivat 200 kutsuvierasta Uuden lastensairaalan aulaan, jossa maljapuheen ja klovnien esityksen jälkeen vieraat pääsivät tutustumaan sairaalaan.

Uusi lastensairaala aukeaa vaiheittain 17.–26.9.2018. Uudessa lastensairaalassa hoidetaan potilaita kaikkialta Suomesta. Uuteen lastensairaalaan siirtyy Lastenklinikan ja Lastenlinnan toiminnot sekä lastentoimintoja myös muista sairaaloista.

Tervetuloa Siltasairaalan peruskiven muuraustilaisuuteen / Välkommen till murandet av Brosjukhusets grundsten21.9.2018 15:09Tiedote

Siltasairaalan peruskivi muurataan keskiviikkona 26.9.2018 klo 13.00–14.30 Meilahden sairaala-alueella Syöpätautien klinikan edustalla osoitteessa Haartmaninkatu 4, Helsinki. OHJELMA: Tervehdyspuhe Ulla-Marja Urho, HUSin hallituksen puheenjohtaja Valtiovallan tervehdys Paula Risikko, eduskunnan puhemies Käyttäjän puheenvuoro Jarkko Pajarinen, toimialajohtaja, HUS Tilaajan puheenvuoro Vesa Vainiotalo, kiinteistöjohtaja, HUS Pääurakoitsijan tervehdys Juha Toimela, varatoimitusjohtaja, SRV Peruskirjan lukeminen Aki Lindén, toimitusjohtaja, HUS Peruskiven muuraus Peruskiven muuraustilaisuuteen on medialla avoin pääsy. Tilaisuuden jälkeen julkaistaan lehdistötiedote ja faktapaketti kuvineen. Tilaisuuden jälkeen on myös mahdollisuus haastatteluihin. Median ilmoittautuminen: niina.kauppinen@hus.fi, 050 427 2040 tai mirkka.kujala@hus.fi, 050 595 3290 Haluatko tutustua työmaahan? Työmaahan ja täydessä vauhdissa olevaan sairaalarakentamiseen pääsee tutustumaan sovittaessa.Työmaavierailut: Heidi

KORJAUS TIEDOTTEESEEN: HUS panostaa tutkimustyöhön10.9.2018 19:11Tiedote

Aiemmin lähetetystä tiedotteesta puuttui sana "miljoonan" Suomen hallitus on asettanut... lauseesta. HUS-kuntayhtymän hallitus kuuli tänään HUSin tekemästä tutkimustyöstä (www.husresearch.fi) ja sen rahoituksesta, kun HUSin tutkimusjohtaja Anne Pitkäranta esitteli asiaa hallituksen kokouksessa. - HUSin tutkimusrahoitus on monikanavainen koostuen kuntien, valtion, Suomen Akatemian, yksityisten säätiöiden, yritysten ja kansainvälisen rahoituksen lähteistä, Pitkäranta sanoi hallituksen kokouksessa. Valtion tutkimusrahoitus on laskenut vuosien saatossa. Tämän vuoksi HUS on nostanut omaa osuuttaan (14 miljoonaa euroa vuonna 2018), koska terveydenhuoltoa kehitetään ainoastaan tutkimuksen avulla. Viimeiset vuodet on puhuttu paljon valtion rahoituksen oikeasta määrästä. Suomen hallitus on asettanut vuosittaisen 21 miljoonan euron tutkimusmäärärahan, jota jakavat kaikki viisi yliopistollista sairaanhoitopiiriä. - Tämä on todella pieni määrä rahaa, kun sitä verrataan hallituksen asettamiin tavoi