Uuden ruotsalaisen dekkarisarjan avausosa koukuttaa kiihkeällä tempollaan ja psykologisella syvyydellään

Ruotsalaiskaksikko Mohlin & Nyströmin tänään suomeksi ilmestyvä Viimeinen elämä aloittaa dekkarisarjan, jonka päähenkilö on ruotsalais-amerikkalainen FBI-agentti John Adderley. Traumojensa kanssa painiva, toiselle puolelle valtamerta väkisin sysätty Adderley on persoonallinen lisäys nordic noirin henkilögalleriaan.

Painokelpoinen kansikuva (kansi: Alette Bertelsen)

John Adderley herää sairaalasängystä Baltimoressa kiitollisena siitä, että on vielä elossa. Muutaman sängyn päässä makaa mies, joka vain 24 tuntia aiemmin painoi aseen piipun hänen päähänsä.

Kymmenen vuotta aiemmin Karlstadissa Etelä-Ruotsissa Heimer Bjurwall huomaa tyttärensä kadonneen. Teini-ikäinen muoti-imperiumin tuleva perijätär Emelie ilmoitetaan kidnapatuksi, ja köyhästä lähiöstä kotoisin oleva teinipoika pidätetään rikoksesta epäiltynä. Emelien ruumista ei kuitenkaan koskaan löydetä, ja tutkinta lakkautetaan tuloksettomana.

Todistajansuojeluohjelmassa Karlstadiin lähetetty Adderley saa Emelien ratkaisemattoman tapauksen työpöydälleen. Avatessaan tutkinnan uudelleen hän käynnistää tietämättään ketjureaktion, joka uhkaa tuoda hänen menneisyytensä Atlantin toiselta puolelta Ruotsiin.

Peter Mohlin ja Peter Nyström kasvoivat yhdessä ruotsalaisessa pikkukaupungissa ja loivat ensimmäisen rikosromaaninsa kymmenvuotiaina. Työskenneltyään usean vuoden ajan elokuva- ja teatterikäsikirjoittamisen, ohjaamisen ja toimitustyön parissa kaksikko päätti jatkaa siitä, mihin he kouluaikoina jäivät, ja kirjoittaa uuden rikosromaanin.

Mohlin & Nyström: Viimeinen elämä
Alkuteos Det sista livet | Suomentanut Jänis Louhivuori
525 sivua | Saatavana painettuna, e- ja äänikirjana

Painokelpoinen kansikuva (kansi: Alette Bertelsen)
Peter Mohlin & Peter Nyström (kuva: Liam Karlsson)

Yuval Noah Hararin maailmanlaajuinen menestysteos Sapiens ilmestyy nyt sarjakuvana7.10.2020 08:25:24 EESTTiedote

Historioitsija Yuval Noah Hararin ihmiskunnan vaiheita luotaava tietokirja Sapiens – Ihmisen lyhyt historia on ollut arvostelu- ja myyntimenestys ympäri maailmaa. Nyt kirjan ensimmäinen osa Kognitiivinen vallankumous on saanut sarjakuvan muodon kirjassa Sapiens – Ihmiskunnan synty, jonka ovat käsikirjoittaneet Harari ja belgialainen David Vandermeulen sekä piirtänyt tunnettu ranskalaispiirtäjä Daniel Casanave.