Uuden sadon viinit myyntiin 17.11.

Beaujolais nouveau on valmistettu kuluvan satovuoden gamay-rypäleistä. Viini tulee maailmanlaajuisesti myyntiin muutaman kuukauden kuluttua sadonkorjuusta. Viinit on tarkoitettu nautittaviksi mahdollisimman tuoreina. Alkoon tulee tänä vuonna kaksi beaujolais nouveau -viiniä:

421727 Georges Duboeuf Beaujolais Nouveau, 9,99 euroa

Kevyt, vähätanniininen, karpaloinen, punaherukkainen, kevyen mustikkainen, mausteinen

464687 Albert Bichot Beaujolais-Villages Nouveau, 10,41 euroa

Kevyt, vähätanniininen, vadelmainen, kypsän kirsikkainen, kevyen banaaninen

Viinejä tulee myyntiin yhteensä 55 080 pulloa.

Mutkaton syysklassikko on voimissaan

Vaikka beaujolais nouveaun hullut vuodet ovat parin vuosikymmenen päässä, on suosio Suomessa ollut kasvussa tällä vuosikymmenellä. ”Viini on onnistunut karistamaan yltään hieman pölyttyneen imagonsa helposti lähestyttävällä viinityylillä, moderneilla etiketeillä ja ympäristöystävällisillä pulloillaan”, kertoo Alkon tuoteviestintäpäällikkö, Master of Wine Taina Vilkuna. Syysklassikko on siis tehnyt paluun marraskuisiin illanviettoihin ja ruokapöytiin.

Vuoden 2016 sadon laatuarvio on erittäin hyvä

Viinivuoteen 2016 mahtui iloja ja suruja, mutta lämpimin syyskuu 50 vuoteen nosti sadon laadun erinomaiseksi. Kypsien ja hyvälaatuisten rypäleiden sadonkorjuu alkoi syyskuun alussa ja päättyi lokakuussa. Beaujolais nouveau -viinit ovat tänä vuonna mansikkaisia ja vadelmaisia, samettisen pehmeitä, raikkaita ja tasapainoisia.

Nauti nouveau hieman viilennettynä

Beaujolais nouveau on parhaimmillaan, kun se nautitaan hieman viilennettynä, 12–14-asteisena. Viini säilyttää hedelmäisen luonteensa ja parhaat ominaisuutensa noin kuuden kuukauden ajan. Beaujolais nouveaun kanssa maistuvat pikkujouluajan herkut kuten juustot, piiraat, pateet, laadukkaat makkarat, salaatit ja sipulikeitto. Myös kananpoika ja muut kevyehköt liharuoat toimivat beaujolais nouveaun kumppanina.

Valmistusmenetelmä

Beaujolais nouveau valmistetaan macération carbonique -menetelmällä, jossa rypäletertut pannaan käymisastiaan kokonaisina. Massan painosta astian pohjalla olevat tertut murskaantuvat ja niistä valuva mehu alkaa käydä rypäleiden pinnalla olevan luonnonhiivan avulla. Käymisessä syntyvä hiilidioksidi yhdessä käymisastiaan lisättävän hiilidioksidin kanssa työntää hapen pois ja imeytyy ylempänä oleviin rypäleterttuihin. Rypäleiden sisällä alkaa hiilidioksidikäyminen, joka saa lopuksi rypäleet puhkeamaan. Maseraatio kestää 4–5 vuorokautta, minkä jälkeen viini käy normaalin punaviinin tavoin. Tämä menetelmä tuottaa hedelmäistä ja runsasaromista punaviiniä.

Taina Vilkuna, tuoteviestintäpäällikkö, puh. 020 711 5107

Karina Tiihonen, tuotepäällikkö, viinit, puh. 020 711 5314