Uuden sukupolven sähkömittareiden toimittaja on valittu

Sähköenergian mittalaitteiden asennukset asiakkaille alkavat vuonna 2024. Uuden sukupolven mittalaitteet tuovat uusia ominaisuuksia, jotka hyödyttävät asiakkaita ja koko sähköjärjestelmää.

Järvi-Suomen Energia valitsi kilpailutuksen tuloksena Aidonin sähköenergian mittausratkaisun. Kilpailutus toteutettiin kolmen maakunnallisen sähköverkkoyhtiön, Järvi-Suomen Energian, Kymenlaakson Sähköverkon ja PKS Sähkönsiirron yhteiskilpailutuksena.

Aidon toimittaa yhtiöille yhteensä noin 300 000 uuden sukupolven sähkömittaria tiedonsiirtopalveluineen ja asennuksineen. Tämän lisäksi Aidon toimittaa yhtiöille energianmittauksen ja mittaustiedonhallinnan palveluna kymmenen vuoden ajan. Mittaustiedonhallintapalvelu toteutetaan globaalin ohjelmistotoimittaja Hansen Technologies -yhtiön ratkaisulla. Laiteasennuksista vastaa Aidonin alihankkijana infrapalveluyhtiö Elvera. Yli 50 miljoonan euron sopimuskokonaisuus on yhteisarvoltaan yksi Aidonin suurimmista sopimuksista.

Järvi-Suomen Energian toimitusjohtaja Arto Niemisen mukaan uudella mittausratkaisulla on tärkeä sähkön toimitusvarmuutta edistävä tehtävä.

–Meillä on suuret odotukset mittareiden hyödyntämisessä pienjänniteverkon valvonnassa. Valittu ratkaisu antaa myös mahdollisuuden kulutus- ja pientuotantotietojen proaktiiviseen hyödyntämiseen verkon käytössä ja suunnittelussa, toteaa Nieminen.

Uuden sukupolven mittarit mahdollistavat kotitalouksille oman energiankulutuksen seurannan ja hallinnan aiempaa helpommin ja reaaliaikaisemmin. Mittareiden aito kaksisuuntaisuus luo uudenlaisen sähköverkon, jossa oma sähköntuotanto, erilaiset energiayhteisöt, kulutuksen optimointi ja kulutusjoustot ovat arkipäivää ja tekevät asiakkaista sähkömarkkinoiden aktiivisia toimijoita.

Aidon on panostanut vahvasti palvelu- ja laitealustansa kehitykseen, mikä mahdollistaa tulevaisuuden vaatimusten mukaisten uusien ominaisuuksien joustavan lisäämisen. Aidon hyödyntää ratkaisuissaan moderneja teknologioita, mm. mittauslaitteistojen korkeaa näytteenottotaajuutta, älykkäitä verkonhallinta-algoritmeja ja uusimpia tietoliikenneratkaisuja.

Sopimus kolmen vahvan maakunnallisen jakeluverkkoyhtiön kanssa tuo Aidonin palveluiden piiriin lähes kymmenen prosenttia koko Suomen sähkönkäyttöpaikoista ja laajan jakeluverkkoalueen. Viimeaikaiset energian riittävyyteen liittyvät kysymykset ovat nostaneet älykkään mittauksen merkityksen erityisen tärkeäksi ja ajankohtaiseksi asiaksi. Uuden sukupolven mittalaitteet osaltaan vaikuttavat kestävän energiajärjestelmän toteutumiseen.

Projektin aloituspalaverissa 11.1.2023 mukana vasemmalta oikealle Arto Nieminen, JSE, Petteri Heinänen, Aidon, Antti Latsa, JSE, Ville Korhonen, JSE ja Tommi Blomberg, Aidon.

Järvi-Suomen Energia on Suur-Savon Sähkö -konserniin kuuluva jakeluverkkoyhtiö, jonka ammattilaiset huolehtivat noin 28 000 kilometrin mittaisesta sähköverkosta ja sähköenergian jakelusta yli 100 000 taloudelle. Rakennamme perustaa Järvi-Suomen tulevaisuuden energiajärjestelmälle, jossa säävarma ja älykäs sähköverkko mahdollistaa uudet digitaaliset palvelut, vihreän murroksen ja kuluttajien kasvavan roolin energiantuottajana. Liikevaihtomme on noin 120 miljoonaa ja työntekijöitä meillä on noin 17.

Aidon on Pohjoismaiden johtava älykkään sähköverkon mittausratkaisujen, sovellusten ja palveluiden toimittaja. Älykkäät energianmittausjärjestelmämme mahdollistavat asiakkaillemme luotettavan energianmittauksen ja -jakelun ja tehokkaat jakeluverkon ylläpitoprosessit. Aidonin toimittamaa teknologiaa on käytössä lähes 4 miljoonassa energianmittauspisteessä Pohjoismaissa. Päätoimipaikkamme on Jyväskylässä. Ruotsin toimistomme sijaitsee Tukholmassa, Norjan toimistomme Askerissa ja Tanskan toimistomme Kööpenhaminassa. Tuotantokeskuksemme sijaitsee Vantaalla. www.aidon.com