Suomen Palopäällystöliitto ry

Uuden tieliikennelain ennakointivelvollisuus tuo haasteen hälytysajoneuvojen kuljettajille

Jaa
Kesäkuun alussa voimaan tulleeseen tieliikennelakiin lisätty ennakointivelvollisuus nojaa ennen kaikkea kokeneiden tienkäyttäjien ennakointitaitoon. Se voi vaikuttaa myös hälytysajossa olevien ajoneuvojen kuljettamiseen.

Uusi tieliikennelaki toi mukanaan tukun muutoksia, jotka vaikuttavat tavalla tai toisella pelastustoimeen. Merkittävimpiin muutoksiin lukeutuvat ennakointivelvollisuus sekä uudet viestintä- ja johtamisvälineiden käytön rajoitukset.

Ennakointivelvollisuus koskee kaikkia tienkäyttäjiä, mutta se painottuu erityisesti kokeneiden kuljettajien ja työkseen ajavien kohdalla. Ennakointivelvollisuus voikin jatkossa vaikuttaa hälytysajoneuvojen kuljettamiseen merkittävästi. Velvollisuus tarkoittaa, että tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa ja sovitettava oma toimintansa sen mukaiseksi, jotta onnettomuuksilta vältyttäisiin. Kyse on siis periaatteesta, jolla tuetaan liikennesääntöjen noudattamista. Hälytysajon näkökulmasta ennakointivelvollisuus on merkittävä, sillä hälytysajoneuvojen kuljettajat ajavat työkseen ja ovat näin kokeneita kuljettajia. Toisin sanoen heillä on vankkaa kokemusta tiellä liikkumisesta, jolloin myös ennakoinnin voidaan olettaa olevan tavallista tienkäyttäjää paremmalla tasolla.

Ennakointia voi tehostaa se, ettei viestintä- ja johtamisvälineitä ei saa käyttää enää hälytysajonkaan aikana. Välineiden käyttö mahdollistetaan handsfree-laitteiden avulla. Aikaisemmin hälytysajossa kiellettyä oli ainoastaan matkapuhelinten käyttö.

Ajonopeudet pysyvät ennallaan

Ensitulkinnoista huolimatta hälytysajoneuvojen nopeudet pysyvät laissa ennallaan. Kiireettömässä ajossa olevien hälytysajoneuvojen nopeudet määräytyvät tieliikennelaissa ajoneuvoluokan perusteella. Siitä huolimatta, että ensihoitoyksiköiden kuljettamiseen vaaditaan C1-ajokortti, ensihoitoyksiköt luokitellaan henkilöautoiksi. Henkilöautoille ei puolestaan ole laissa määritelty ajoneuvokohtaisia nopeusrajoituksia.

Ensihoitoyksikön kuljettamiseen vaadittu C1-ajokortti selittyy ajoneuvon suurella, useimmiten yli 3 500 kilogramman massalla. Jos ensihoitoyksiköt eivät olisi ajoneuvoluokitukseltaan henkilöautoja, tekisi niiden yli 3 500 kilogramman massa niistä kuorma-autoja, jolloin kiireettömän ajon nopeus todella jouduttaisiin lain puitteissa rajoittamaan 80 kilometriin tunnissa.

Sekaannusta uuden lain voimassaolon ensimetreillä on aiheuttanut myös erikoisauto-käsite: Ennen ensihoitoyksiköt luokiteltiin erikoisautoiksi, joiden suurin sallittu nopeus todella on 80 km/h. Kyseistä käsitettä ei kuitenkaan ole käytetty ensihoitoyksikköjen luokittelussa enää 2000-luvulla, joten nykypäivänä ensihoitoyksiköiden nopeudetkaan eivät ole sidoksissa laissa ilmoitettuihin erikoisautojen maksiminopeuksiin.

Merkittävimmin pelastustoimeen vaikuttavia tieliikennelain uudistuksia käsitellään tarkemmin käytännön toiminnan ja henkilöstön perehdytyksen näkökulmasta Palopäällystöliiton Tieliikennelaki pelastustoimen näkökulmasta -webinaarissa ensi maanantaina 8.6. klo 14.30—15.30.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Suomen Palopäällystöliitto ry
Suomen Palopäällystöliitto ry
Iso Roobertinkatu 7 A 5
00120 Helsinki

0440 345 112http://www.sppl.fi

Suomen Palopäällystöliitto on aatteellinen yhdistys, jonka keskeisimpiä tavoitteita on yhteiskunnan turvallisuuden edistäminen ja jäsenistönsä ammattiosaamisen kehittäminen.

Palopäällystöliiton jäsenistö koostuu pelastusalan henkilöstöstä, sopimuspalopäällystöstä, turvallisuusalan asiantuntijoista ja johtavissa asemissa olevista henkilöistä. Liitolla ei ole ammatilliseen edunvalvontaan liittyviä tehtäviä.

Palopäällystöliitto on arvostettu turvallisuuspoliittinen keskustelija sekä avoimeen kumppanuuteen ja jatkuvaan kehittymiseen luottava yhteistyöjärjestö, joka tuottaa asiantuntija-, koulutus- ja materiaalipalveluja. Liiton vaikuttavuus perustuu pitkäjänteiseen työhön sekä välittömään yhteydenpitoon eri viranomaisten ja turvallisuusalan toimijoiden kanssa. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Suomen Palopäällystöliitto ry

Vuoden 2023 Sosiaali- ja terveysalan turvallisuuspalkinto on myönnetty Ikäystävällinen Etelä-Karjala -hankkeen Kaatumisen ehkäisyn toimintamallille10.1.2024 12:57:23 EET | Tiedote

Kaatumisen ehkäisyn toimintamalli on saanut vuoden 2023 turvallisuuspalkinnon. Palkinnon myönsi Suomen Palopäällystöliiton Sosiaali- ja terveysalan turvallisuustoimikunta. Toimintamalli on tuotettu Etelä-Karjalan hyvinvointialueen hallinnoimassa Ikäystävällinen Etelä-Karjala -hankkeessa, ja se on merkittävä panos alueen ikääntyvien asukkaiden turvallisuuden parantamiseksi.

Terveiset Kanadasta: Mitä sinä voisit tehdä metsäpalojen estämiseksi Suomessa?5.7.2023 11:38:14 EEST | Tiedote

Kanadassa kärsitään yhdestä historiansa pahimmasta metsäpalokaudesta. Erittäin vaikeiden palojen taustalla on osaksi luonto ja sään ääri-ilmiöt ja osaksi ihmisten huolimattomuus. Myös Suomessa koettiin tänä keväänä ja kesänä pitkä ja kuiva ajanjakso, jolloin metsäpaloja syttyi ympäri maan. Metsäpalojen yleisimmät syttymissyyt Suomessa liittyvät ihmistoimintaan. Ilmastonmuutos alkaa näkyä myös Suomessa aiempaa pidempinä alkukesän kuivina kausina. City of Red Deerin pelastuslaitoksen johtaja ja Kanadan Palopäällystöliiton puheenjohtaja Ken McMullen kertoo, miten Kanadan paloja vastaan taistellaan ja mitä sinä voisit tehdä metsäpalojen estämiseksi Suomessa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye