Uudenlainen asumisyhteisö Järvenpäähän

Vuoden 2020 alussa Järvenpään Wärtsilänkadulle rakentuu uusi asumisyhteisö, johon tulee vuokra-asuntojen lisäksi Diakonissalaitoksen Hoivan tukiasuntoja.

Y-Säätiö-konsernin omistama M2-Kodit rakennuttaa kaksi kolmikerroksista pienkerrostaloa yhteistyössä Diakonissalaitoksen Hoiva Oy:n kanssa. Wärtsilänkatu 10 on malliltaan ensimmäinen laatuaan Suomessa. Asunnoista suurin osa on tavallisia M2-Kotien vuokra-asuntoja. Lisäksi kohteeseen tulee 20 tukiasuntoa. Hoiva tuottaa asumisen tuen palvelut tukiasuntoihin sekä vastaa kansalaistoiminnan keskuksen toiminnasta.

Kohteen harjannostajaisia vietettiin 23.10.2019.

Kansalaistoiminnan keskus liittää alueen toimijat yhteen

Asuintalon yhteyteen rakennetaan myös osallistavan kansalaistoiminnan keskus, joka toimii kohtaamispaikkana asuinalueen ihmisille.

”Keskus on tärkeässä roolissa ja kutsuu asuinalueen toimijoita – asukkaita, oppilaitoksia, omaisia, naapureita, vapaaehtoisia ja vertaisia sekä järjestöjä - mukaan toimintaan ja vahvistamaan alueen yhteisöllisyyttä,” kertoo palvelualuejohtaja Pinja Marjamäki.

Hoivan palvelukokonaisuus

Asumispalveluiden tavoitteena on mahdollistaa asukkaalle asumisen pysyvyys ja oma koti ja huolehtia asumisen turvallisuudesta.

”Asukaamme ovat oman yhteisönsä aktiivisia toimijoita. He ovat vahvasti mukana asumispalveluiden toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa. Asukas asuu vuokra-asunnossa ja asumiseen kuuluu henkilökunnan antama tarvittava tuki, hoiva ja huolenpito,” Marjamäki kuvailee.

Wärtsilänkadulla kyseessä pieni yhteisö, 20 tukiasuntoa. Henkilökunta on paikalla ympäri vuorokauden.  Asuinalueen turvallisuutta ja asukkaiden osallisuuden tunnetta vahvistetaan aktiivisen naapurustotyöllä, johon kutsutaan mukaan asuinalueen asukkaat, koulut ja yrittäjät sekä viranomaiset.

Asumisen tuen palveluiden lisäksi palvelukokonaisuuteen kuuluu yksittäisiä vuokra-asuntoja eri puolilla Järvenpäätä, joihin Hoiva tuottaa kotiin vietävät palvelut.

Lisätietoja:

Pinja Marjamäki
palvelualuejohtaja asunnottomien palvelut
pinja.marjamaki@hoiva.fi

Diakonissalaitoksen Hoiva Oy on yhteiskunnallinen yritys. Olemme ikääntyneiden ja erityisryhmien asiantuntija. Pitkä historia ja vahva arvopohja luovat perustan toiminnallemme asumis-, päihde- ja hoivapalvelujen vastuullisena tuottajana. Yhdessä Diakonissalaitoksen kanssa tuotamme vaikuttavia sosiaali- ja terveyspalveluita, jotka parantavat asiakkaan elämää. Tavoitteemme on, että jokaisella on ihmisarvoinen elämä. www.hoiva.fi