Uudenlaista vuokra-asumista Järvenpäähän ─ asunnot rakentuvat kansalaistoiminnan keskuksen ympärille

Ensi vuonna valmistuva kohde on malliltaan ensimmäinen Suomessa. Siinä yhdistyvät kohtuuhintainen vuokra-asuminen, tuettu asuminen ja kansalaistoiminnan keskus. Pienkerrostalot rakennuttaa Y-Säätiö-konsernin omistama M2-Kodit yhteistyössä Diakonissalaitoksen Hoiva Oy:n kanssa.
Kuva: M2-Kodit

Kaksi kolmekerroksista pienkerrostaloa valmistuu Järvenpään Wärtsilänkadulle vuoden 2020 alussa. Asunnoista 67 on tavallisia M2-Kotien ARA-vuokra-asuntoja ja 20 Diakonissalaitoksen Hoiva Oy:n tukiasuntoa.

Kansalaistoiminnan keskus liittää yhteen alueen toimijat

Wärtsilänkatu 10 on malliltaan ensimmäinen laatuaan Suomessa.

Kohteeseen kuuluu kansalaistoiminnan keskus, jonka toimintaan ovat tervetulleita alueen asukkaat, oppilaitokset, järjestöt, naapurit ja vapaaehtoiset. Naapurustotyö on Wärtsilänkadulla tärkeässä ja näkyvässä roolissa. Sen avulla pyritään vahvistamaan alueen turvallisuutta sekä asukkaiden osallisuuden tunnetta. Lisää naapurustotyöstä.

”Meillä on ollut hyviä kokemuksia kuntien ja Helsingin Diakonissalaitoksen kanssa tehdystä yhteistyöstä. Uskon, että yhdessä kykenemme toimimaan tehokkaammin myös asunnottomuuden vähentämiseksi”, kommentoi Y-Säätiön toimitusjohtaja Juha Kaakinen.

Diakonissalaitoksen Hoiva Oy:n Heli Alkila korostaa, että kohde on ainutlaatuinen. ”Tämä on koti erilaisille ihmisille. Kohde tarjoaa tavallisia vuokra-asuntoja sekä asuntoja niille, jotka tarvitsevat enemmän tukea. Kansalaistoiminnan keskus liittää asukkaat ja toimijat osaksi yhteisöä.”

Järvenpää on yksi Suomen muuttovoittoisimmista kunnista

Kysyntä kohtuuhintaisille vuokra-asunnoille on kasvanut Järvenpäässä merkittävästi.

Uudet Wärtsilänkadun vuokra-asunnot valmistuvat erinomaisten kulkuyhteyksien päähän, Järvenpään asemalle on noin 900 metriä. Järvenpään keskustan palvelut ovat 500 metrin kävelymatkan päässä. Talojen läheisyydessä sijaitsee myös Järvenpään lukio sekä ammattikoulu Keuda.

Pekka Kampman, Y-Säätiön rakennuttamisjohtaja
pekka.kampman@ysaatio.fi