ELY-keskukset

Uudenmaan ELY-keskus on kunnostanut kuluvana kesänä kävely- ja pyöräväyliä

Jaa

Uudenmaan ELY-keskus on uusinut kävely- ja pyöräteiden päällysteitä yhteensä 35 kilometrin alueelta.

Uudenmaan ELY-keskus on uusinut kuluvana kesänä kävely- ja pyöräväylien päällysteitä, ja kunnostustyöt jatkuvat yhä. Päällystyskohteita on yhteensä noin 35 kilometrin alueella, ja kohteet sijaitsevat itäisellä Uudellamaalla, Kanta-Hämeessä sekä Päijät-Hämeessä.

Uudenmaan alueen kohteet sijaitsevat Porvoossa ja Loviisassa ja Kanta-Hämeen kohteet Jokioisten, Forssan ja Tammelan alueilla. Päijät-Hämeessä puolestaan päällystetään Heinolan Myllykylässä sijaitsevaa väylää maantien 140 varrella.

Korjaustöiden aikana kävely- ja pyöräilyväyliä on pois käytöstä, koska työmailla ei ole turvallista liikkua. Maanteiden varsilla ei usein voida osoittaa käyttökelpoista kiertotietä, jolloin kävely- ja pyöräilyväylän käyttäjiä opastetaan kulkemaan ajoradan reunaan. Mikäli mahdollista, ajoradan reunasta varataan kulkijoille lisätilaa sulkukartiolla osoitetulla alueella.

Vuosittain on tapana tehdä myös pienempiä paikkauksia ja pienten alueiden korjauksia, kun ongelmat päällysteen kunnossa ovat vain paikallisia. Kävely- ja pyöräilyväliä käytetään monilla tavoilla ja niiden kunnostukseen liittyvät toiveet kytkeytyvät usein väylien käyttötapaan, oli kyseessä sitten kävely, rullaluistelu tai esimerkiksi maantiepyöräily. Pelkkä uudelleenpäällystys ei yleensä riitä tasaisen ja kestävän pinnan saavuttamiseksi, vaan uutta päällystettä vahvistetaan paikoin lasikuituisella vahvisteverkolla, joka jää päällysteen sisään estämään halkeamien syntymistä.

Aina tämäkään vahvistus ei riitä, vaan vanha päällyste on purettava ja tehtävä väylän rakenteeseen vahvistusta. Esimerkiksi tämän vuoden kohteista Loviisassa maantien 170 varren väylän rakenteeseen on lisätty karkeaa, kantavuutta parantavaa mursketta ja murske sekoitettu vanhan päällysteen mukana aiempaa vahvemmaksi alustaksi. Uusi viiden sentin paksuinen päällystekerros levitetään tämän kerroksen päälle.

Asfalttipäällyste on kävelyn ja pyöräilyn väylällä erilainen kuin ajoradalla. Matala vierintävastus varmistetaan valitsemalla päällysteeksi asfalttibetoni, jossa kivirakeet ovat ajorataa pienempiä. Ajoradalla joudutaan käyttämään karkeampaa kiveä moottoriajoneuvojen nastarengaskulutuksen vuoksi. Tavanomaisesti rakeen maksimikoko on 8 tai 11 millimetriä, kun ajoradalla se on 16 tai 22 millimetriä. Päällystystyö kierrättää samalla suhteellisen tehokkaasti, koska yleensä puolet asfalttimassasta on vanhaa murskattua asfalttipäällystettä.

Avainsanat

Kuvat

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta ELY-keskukset

Itä-Suomen liikenneturvallisuussuunnitelma päivitetään – Kerro mielipiteesi liikenteen riskiryhmistä ja ongelmista!27.9.2022 12:59:43 EEST | Tiedote

Pohjois-Savon ELY-keskus on käynnistänyt Itä-Suomen liikenneturvallisuussuunnitelman päivityksen. Itä-Suomessa asuvien ja toimivien näkemyksiä liikenteeseen liittyvistä turvallisuusongelmista ja -haasteista kerätään syksyn aikana erillisellä kyselyllä. Kyselyn tuloksia hyödynnetään liikenneturvallisuussuunnitelman tavoitteiden ja painopistealueiden valinnassa ja toimenpiteiden suunnittelussa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme