HUS

Uudenmaan Päivystysavussa edelleen runsaasti puheluita – kiireellisessä tilanteessa tulee hakeutua suoraan päivystykseen, jos yhteyttä Päivystysapuun ei saa kohtuullisessa ajassa

Jaa

Uudenmaan Päivystysapu 116 117:n puhelimet ovat soineet joulua edeltävänä viikonloppuna tiiviiseen tahtiin ja vastausajat ovat päässeet venymään. Joulun pyhien aikana kiireellisissä tilanteissa tulee hakeutua suoraan päivystykseen, mikäli yhteyttä Päivystysapuun ei saa kohtuullisessa ajassa.

- Teemme kaikkemme, että vastausajat saadaan pidettyä kohtuullisina. Lisähenkilökuntaa on hälytetty paikalle purkamaan ruuhkaa. Olemme pahoillamme tilanteesta, puheluiden määrä on ylittänyt kaikki arviot, kertoo Uudenmaan Päivystysaputoiminnasta vastaava ylilääkäri Leena Soininen HUS Akuutista.

Uudenmaan Päivystysavun puhelimet alkoivat ensimmäisen kerran ruuhkautua lauantaina aamupäivästä. Lauantain ruuhka saatiin purettua myöhään illalla. Palvelu ruuhkautui normaalia selvästi suuremmasta puhelumäärästä ja henkilökunnan sairaustapauksista johtuen. Sunnuntaina aamupäivästä palvelu alkoi jälleen ruuhkautua ja lisähenkilökuntaa hälytettiin välittömästi paikalle, jonka avulla palveluun vastaamisajat pyritään pitämään kohtuullisina.

Uudenmaan Päivystysapu palvelee Vantaan, Keravan, Hyvinkään, Järvenpään, Mäntsälän, Nurmijärven, Tuusulan, Askolan, Lapinjärven, Loviisan, Pornaisten, Porvoon ja Sipoon asukkaita. Puheluita on viikonlopun aikana tullut runsaasti myös nykyisen palvelualueen ulkopuolelta. Palvelun henkilökunta on mitoitettu edellä mainitulle palvelualueelle.

Tietoja julkaisijasta

HUS
HUS
Stenbäckinkatu 9, PL 100
00029 HUS

http://www.hus.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HUS

HUSin palvelujen kysynnän kasvu jatkui vuonna 2018 / Efterfrågan på HUS tjänster fortsatte att öka under 201811.3.2019 14:48:22 EETTiedote

HUSin hallitus käsitteli kokouksessaan 11.3.2019 vuoden 2018 tilinpäätöstä. HUSin tarjoamien palvelujen kysynnän kasvu jatkui vuonna 2018. Kiireetöntä hoitoa koskevien elektiivisten lähetteiden määrä kasvoi 3,7 % ja erikoissairaanhoidon päivystyskäyntien määrä kasvoi 4,4 % edellisestä vuodesta. Erikoissairaanhoidossa hoidettiin lähes 560 000 henkilöä. Lisäksi HUSin yhteispäivystyksissä hoidettiin noin 150 000 terveyskeskustasoista päivystyskäyntiä. Koska palvelutuotannon määrä oli selvästi suunniteltua suurempi, muodostui vuodelle 2018 merkittävä toiminnallinen ylijäämä. Valtuuston 13.12.2018 päätöksen mukaisesti vuoden 2018 koko ylijäämä palautettiin jäsenkunnille. Palautus jäsenkunnille oli yhteensä 87,7 miljoonaa euroa. Palautus sisälsi Töölön sairaalakiinteistön myyntivoiton. HUSin toimintatuotot olivat noin 2,3 miljardia euroa, toimintakulut noin 2,2 miljardia euroa ja poistot noin 110 miljoonaa euroa. Investointien yhteismäärä oli 177 miljoonaa euroa, näistä rakennusinvestointien

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme