Uudenmaan yritysten suhdannetilanne on edelleen tavanomaista suotuisampi - samaan aikaan pulaa työvoimasta ja kysynnästä

Uudellamaalla toimivat yritykset arvioivat tulevaisuuden suhdannenäkymänsä. Suhdannetilannearviot pysyivät lähes muuttumattomina alkukesän 2019 aikana. Yritykset arvioivat tuotannon ja myynnin kasvun jatkuvan, mutta yrityksillä on pulaa työvoimasta ja kysynnästä. Suhdanteiden ennakoidaan heikkenevän kesän lopulla ja syksyn alussa.

Tämänhet­kisiä suhdanteita kuvaava saldoluku oli heinäkuussa 15, kun vastaava saldoluku oli huhtikuisessa tiedustelussa 17. Suhdannetilanne oli normaalia suotuisampi 23 %:lla vas­taajista ja 8 %:lla tilanne oli tavanomaista heikompi.

”Uudellamaalla yritykset näkevät vielä tuotannon ja myynnin kasvun positiivisesti. Pula työvoimasta ja osaamisesta vie pohjaa uusien työpaikkojen syntymiseltä” sanoo johtaja Markku Lahtinen Helsingin seudun kauppakamarista.

Ammattitaitoisesta työvoimasta oli heinäkuussa pulaa kolmasosalla vastaajista ja kysyntä oli heikkoa joka nel­jännellä yrityksellä. Muut kapeikot olivat harvinaisia. Tuotantokustannusten nousu on ollut viime kuukausina hieman myyntihintojen nousua yleisempää. Kannattavuus on ollut kuitenkin hieman vuoden takaista parempi.

Lähikuukausia koskevat suhdanneodotukset Uudellamaalla ovat kuitenkin syn­kentyneet viime kuukausina. Heinäkuussa suhdannenäky­mien saldoluku oli -9, kun vastaava saldoluku oli huhti­kuussa 0. Heikkenemistä ennakoi heinäkuussa 15 % vas­taajista ja 6 % alasta uskoi suhdanteiden olevan kohentu­massa. Uudenmaan yritysten suhdannenäkymät vastaavat hyvin koko maan keskiarvoa.

”Yritysten suhdanneodotusten heiketessä on entistäkin tärkeämpää, että hallitus poistaa työllistymisen esteitä aktiivisella työvoimapoliitikalla ja nuorten nopealla pääsyllä työelämään. Tärkeää on myös saada Helsingin seudun pk-seudun isot liikennehankkeet nytkähtämään eteenpäin”, toteaa Lahtinen.

Yritysten tuotanto- ja myyntimäärät lisääntyivät kausi­vaihtelu huomioon ottaen hieman toisella vuosineljännek­sellä. Tuotannon kasvu voimistunee hieman kesän lopulla ja syksyn alussa. Henkilöstöä lisättiin kesän alussa ja työ­voiman määrä kasvanee kausivaihtelu huomioon ottaen samaa tahtia myös lähikuukausina.

Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n Suhdannebarometri julkaistaan neljä kertaa vuodessa. EK tiedusteli yrityksiltä heinäkuussa 2019 arvioita suhdannekehityksestä vuoden 2019 toisella neljänneksellä. Tiedusteluun vastasi 1 076 yritystä, joilla on Suomessa yli 250 000 työntekijää.

Markku Lahtinen, johtaja
markku.lahtinen@chamber.fi

Helsingin seudun kauppakamari ja International House Helsinki yritysten tukena kansainvälisissä rekrytoinneissa5.9.2019 15:01:20 EESTTiedote

Helsingin seudun tavoitteena on olla entistä kansainvälisempi. Tehokkaat ja nopeat maahanmuuton palvelut ovat yksi tärkeä keino tukea työperäistä maahanmuuttoa. Tämä edellyttää International House Helsingin kaltaisia palveluja, jotka parantavat työnantajien ja yritysten valmiuksia kansainvälisen työvoiman palkkaamiseen ja antavat tietoa työnantajien velvollisuuksista koskien kansainvälisiä työntekijöitä.

Helsingin keskustan vetovoimaa on kehitettävä monipuolisesti13.8.2019 07:10:00 EESTTiedote

Helsingin kaupungilla on tulossa syksyllä poliittiseen käsittelyyn selvitys kävelykeskustan laajentamisesta ja mahdollisesta maanalaisen kokoojakadun toteutuksesta. Kehittämislinjaukset pitää tehdä huolella, sillä vetovoimainen Helsingin keskusta on Suomen kansainvälisin ja monipuolisin yrityskeskittymä, joka synnyttää uusia työpaikkoja ja uutta liiketoimintaa, houkuttelee osaajia ja investointeja sekä luo vaurautta koko maahan.