Uudenmaan yritysten suhdannetilanne on edelleen tavanomaista suotuisampi - samaan aikaan pulaa työvoimasta ja kysynnästä

Uudellamaalla toimivat yritykset arvioivat tulevaisuuden suhdannenäkymänsä. Suhdannetilannearviot pysyivät lähes muuttumattomina alkukesän 2019 aikana. Yritykset arvioivat tuotannon ja myynnin kasvun jatkuvan, mutta yrityksillä on pulaa työvoimasta ja kysynnästä. Suhdanteiden ennakoidaan heikkenevän kesän lopulla ja syksyn alussa.

Tämänhet­kisiä suhdanteita kuvaava saldoluku oli heinäkuussa 15, kun vastaava saldoluku oli huhtikuisessa tiedustelussa 17. Suhdannetilanne oli normaalia suotuisampi 23 %:lla vas­taajista ja 8 %:lla tilanne oli tavanomaista heikompi.

”Uudellamaalla yritykset näkevät vielä tuotannon ja myynnin kasvun positiivisesti. Pula työvoimasta ja osaamisesta vie pohjaa uusien työpaikkojen syntymiseltä” sanoo johtaja Markku Lahtinen Helsingin seudun kauppakamarista.

Ammattitaitoisesta työvoimasta oli heinäkuussa pulaa kolmasosalla vastaajista ja kysyntä oli heikkoa joka nel­jännellä yrityksellä. Muut kapeikot olivat harvinaisia. Tuotantokustannusten nousu on ollut viime kuukausina hieman myyntihintojen nousua yleisempää. Kannattavuus on ollut kuitenkin hieman vuoden takaista parempi.

Lähikuukausia koskevat suhdanneodotukset Uudellamaalla ovat kuitenkin syn­kentyneet viime kuukausina. Heinäkuussa suhdannenäky­mien saldoluku oli -9, kun vastaava saldoluku oli huhti­kuussa 0. Heikkenemistä ennakoi heinäkuussa 15 % vas­taajista ja 6 % alasta uskoi suhdanteiden olevan kohentu­massa. Uudenmaan yritysten suhdannenäkymät vastaavat hyvin koko maan keskiarvoa.

”Yritysten suhdanneodotusten heiketessä on entistäkin tärkeämpää, että hallitus poistaa työllistymisen esteitä aktiivisella työvoimapoliitikalla ja nuorten nopealla pääsyllä työelämään. Tärkeää on myös saada Helsingin seudun pk-seudun isot liikennehankkeet nytkähtämään eteenpäin”, toteaa Lahtinen.

Yritysten tuotanto- ja myyntimäärät lisääntyivät kausi­vaihtelu huomioon ottaen hieman toisella vuosineljännek­sellä. Tuotannon kasvu voimistunee hieman kesän lopulla ja syksyn alussa. Henkilöstöä lisättiin kesän alussa ja työ­voiman määrä kasvanee kausivaihtelu huomioon ottaen samaa tahtia myös lähikuukausina.

Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n Suhdannebarometri julkaistaan neljä kertaa vuodessa. EK tiedusteli yrityksiltä heinäkuussa 2019 arvioita suhdannekehityksestä vuoden 2019 toisella neljänneksellä. Tiedusteluun vastasi 1 076 yritystä, joilla on Suomessa yli 250 000 työntekijää.

Markku Lahtinen, johtaja
markku.lahtinen@chamber.fi

Pikkujoulukausi on alkanut – lakimies neuvoo14.11.2019 09:40:50 EETTiedote

Perinteistä pikkujoulukautta vietetään taas Suomessa. Tällä vuoden ehkä merkittävämmällä juhlalla voi olla oleellinen tehtävä työyhteisön yhteenkuuluvuuden ja positiivisen ilmapiirin kehittymisessä. Pikkujoulujuhliin liittyy usein myös alkoholi ja se voi rentouttaa ilmapiiriä joskus liikaakin: iloisessa juhlassa voi tulla sanottua tai tehtyä jotain sellaista, mitä katuu myöhemmin. Helsingin seudun kauppakamarin lakimiehet ohjeistavat myös vapaaehtoisiin työhön liittyviin tilaisuuksiin liittyvissä kysymyksissä.

Uudenmaan yritysten tilanne toistaiseksi hyvä: nyt tarvitaan panostuksia työllisyyteen ja investointeihin30.10.2019 10:00:00 EETTiedote

Uudenmaan teollisuuden, rakentamisen ja palveluiden yritysten suhdanneodotukset synkkenivät alkusyksyn 2019 aikana. Muualla maassa suhdanneodotukset painuivat miinukselle. Uudellamaalla yritykset arvoivat nykyisen suhdannetilanteen toistaiseksi normaalia paremmaksi saldoluvun ollessa nyt 10 (heinäkuussa 15). Uudellamaalla sijaitsee 35 % maan kaikista työpaikoista ja siellä tuotetaan 40 % maan bruttokansantuotteesta.