Uudenmaan yritysten suhdannetilanne on edelleen tavanomaista suotuisampi - samaan aikaan pulaa työvoimasta ja kysynnästä

Uudellamaalla toimivat yritykset arvioivat tulevaisuuden suhdannenäkymänsä. Suhdannetilannearviot pysyivät lähes muuttumattomina alkukesän 2019 aikana. Yritykset arvioivat tuotannon ja myynnin kasvun jatkuvan, mutta yrityksillä on pulaa työvoimasta ja kysynnästä. Suhdanteiden ennakoidaan heikkenevän kesän lopulla ja syksyn alussa.

Tämänhet­kisiä suhdanteita kuvaava saldoluku oli heinäkuussa 15, kun vastaava saldoluku oli huhtikuisessa tiedustelussa 17. Suhdannetilanne oli normaalia suotuisampi 23 %:lla vas­taajista ja 8 %:lla tilanne oli tavanomaista heikompi.

”Uudellamaalla yritykset näkevät vielä tuotannon ja myynnin kasvun positiivisesti. Pula työvoimasta ja osaamisesta vie pohjaa uusien työpaikkojen syntymiseltä” sanoo johtaja Markku Lahtinen Helsingin seudun kauppakamarista.

Ammattitaitoisesta työvoimasta oli heinäkuussa pulaa kolmasosalla vastaajista ja kysyntä oli heikkoa joka nel­jännellä yrityksellä. Muut kapeikot olivat harvinaisia. Tuotantokustannusten nousu on ollut viime kuukausina hieman myyntihintojen nousua yleisempää. Kannattavuus on ollut kuitenkin hieman vuoden takaista parempi.

Lähikuukausia koskevat suhdanneodotukset Uudellamaalla ovat kuitenkin syn­kentyneet viime kuukausina. Heinäkuussa suhdannenäky­mien saldoluku oli -9, kun vastaava saldoluku oli huhti­kuussa 0. Heikkenemistä ennakoi heinäkuussa 15 % vas­taajista ja 6 % alasta uskoi suhdanteiden olevan kohentu­massa. Uudenmaan yritysten suhdannenäkymät vastaavat hyvin koko maan keskiarvoa.

”Yritysten suhdanneodotusten heiketessä on entistäkin tärkeämpää, että hallitus poistaa työllistymisen esteitä aktiivisella työvoimapoliitikalla ja nuorten nopealla pääsyllä työelämään. Tärkeää on myös saada Helsingin seudun pk-seudun isot liikennehankkeet nytkähtämään eteenpäin”, toteaa Lahtinen.

Yritysten tuotanto- ja myyntimäärät lisääntyivät kausi­vaihtelu huomioon ottaen hieman toisella vuosineljännek­sellä. Tuotannon kasvu voimistunee hieman kesän lopulla ja syksyn alussa. Henkilöstöä lisättiin kesän alussa ja työ­voiman määrä kasvanee kausivaihtelu huomioon ottaen samaa tahtia myös lähikuukausina.

Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n Suhdannebarometri julkaistaan neljä kertaa vuodessa. EK tiedusteli yrityksiltä heinäkuussa 2019 arvioita suhdannekehityksestä vuoden 2019 toisella neljänneksellä. Tiedusteluun vastasi 1 076 yritystä, joilla on Suomessa yli 250 000 työntekijää.

Markku Lahtinen, johtaja
markku.lahtinen@chamber.fi

Helsingin kaupungin on sitouduttava matkustaja-autolauttaliikenteen jatkumiseen kantakaupungissa1.7.2020 14:17:04 EESTTiedote

Helsingin Satama on julkistanut pormestari Vapaavuoren toimeksiannon mukaisen selvityksen satamanosien kehittämisskenaarioista vuoteen 2040. Selvitys osoittaa selkeästi, että matkustajaliikenteen säilyttäminen kantakaupungin satamissa on tulevaisuudessakin tarkoituksenmukaisin ratkaisu. Tallinnan matkustaja-autolauttaliikenteen siirtäminen Vuosaareen edellyttäisi mittavia investointeja ja veisi matkailijat kauas Helsingin keskusta-alueelta, millä olisi huomattava negatiivinen vaikutus keskustan yrityksiin ja elinvoimaan. Lisäksi se heikentäisi kansainvälisen rahtiliikenteen sujuvuutta.

Korona alkoi näkyä yritysten liikevaihdossa maaliskuussa - Helsingin seudun väestönkasvu jatkuu vahvana29.6.2020 00:02:00 EESTTiedote

Helsingin seudun talous kasvoi vahvasti vuoden 2020 alkuun asti. Yritysten liiketoiminnan kasvu jatkui erityisesti rakentamisessa, informaatio- ja viestintäalalla sekä liike-elämän palveluissa. Korona alkoi näkyä yritysten liiketoiminnassa maaliskuussa, erityisesti majoitus- ja ravitsemisalalla, kuljetuksessa ja kaupassa. Helsingin seudun väestön kasvu perustuu 75 prosenttisesti vieraskieliseen väestöön, selviää Helsingin seudun kauppakamarin toimialakatsauksesta 2/2020.

Toimialojen erilainen koronakohtelu ihmetyttää – teollisuuden pyörät pidettävä käynnissä25.6.2020 00:05:00 EESTTiedote

Uudenmaan alueen yrityksistä 58 % on pystynyt pitämään ennallaan tai jopa lisäämään henkilöstönsä määrää koronakriisin aikana: tilanne on muuta maata hivenen parempi. Konkurssiriskin koetaan vähentyneen edelliseen kesäkuun alun mittaukseen verrattuna muutamalla prosenttiyksiköllä. Lähes kolmannes vastaajista arvioi liikevaihtonsa vähentyvän 25–100 % seuraavan kahden kuukauden aikana, selviää kauppakamarin seitsemännestä korona-kyselystä.

Helsingin seudun MAL-sopimusneuvotteluissa kohtuullinen lopputulos4.6.2020 08:48:39 EESTTiedote

Valtion ja Helsingin seudun kuntien väliset MAL-sopimusneuvottelut on saatu päätökseen. Neuvottelujen venyminen ehti jo viivästyttää viime vuosina hyvään vauhtiin päässyttä asuntotuotantoa. Neuvottelutulos tarkoittaa merkittävää taloudellista panostusta tulevina vuosina erityisesti seudun raideliikenteeseen. Toteutuslistalle päässeillä hankkeilla on huomattavia positiivisia vaikutuksia niin asuntotuotantoon kuin sekä seudulliseen että valtakunnalliseen liikennejärjestelmään. Valtion odotettua pienempi rahoitusosuus Espoon kaupunkiradan kustannuksista ja Pisararadan sivuuttaminen ovat pettymyksiä.

Yritysten investointeja kannustamalla ja kuluttajien luottamusta vahvistamalla kohti uutta aikaa3.6.2020 00:02:00 EESTTiedote

Uudenmaan alueen yrityksistä 18 % arvioi liikevaihtonsa pysyvän vähintään ennallaan seuraavan kahden kuukauden aikana. Vastaajista viidesosa arvioi henkilöstömääränsä vähenevän 25 % tai enemmän seuraavan kahden kuukauden aikana. 70 % yrityksistä ei usko konkurssiuhan nousseen merkittävästi koronan takia. Kymmenesosa vastaajista on säästynyt koronan vaikutuksilta kokonaan. Uuden tulevaisuuden rakentamisen kannalta verotuksen kannustavuus ja ennustettavuus ovat yrityksille olennaisia luottamusta vahvistavia tekijöitä, selviää kauppakamarin kuudennesta koronakyselystä.

Kauppakamari ja InHunt Boards alkavat kouluttaa yrityksiin Advisory Boardeja – ”Yritykset tarvitsevat ulkopuolista näkemystä menestyäkseen”2.6.2020 07:09:00 EESTTiedote

Helsingin seudun kauppakamari ja InHunt Boards Oy käynnistävät yhteistyössä Advisory Board -valmennukset syksyllä 2020. Yhteistyöllä on tarkoitus vahvistaa Advisory Boardien käyttöä suomalaisissa yrityksissä ja organisaatioissa sekä tuoda toimintaan selkeitä malleja ja työkaluja. Kyseessä on InHuntin konseptoima täysin uusi, uraauurtava malli Advisory Board -toiminnan laadun ja jatkuvan kehittämisen takaamiseksi.