Uudenmaan yritysten tilanne muuta maata synkempi - yritykset tarvitsevat suoraa tukea

Helsingin seudun kahdella viidesosalla yrityksistä koronakriisi on jo nyt vähentänyt liikevaihtoa paljon. Kesään mennessä peräti kaksi kolmasosaa yrityksistä uskoo negatiivisten vaikutusten olevan suuria. Lomautusvaroituksia tai YT-neuvotteluja on käynnistetty kahdessa viidesosassa yrityksiä, hieman yli kolmannes uskoo välttyvänsä lomauksilta seuraavan kahden kuukauden aikana, selviää kauppakamareiden kyselyn tuloksista Uudenmaan alueella.

”Uudenmaan yritysten tilanne on vielä jonkin verran muuta maata synkempi niin liikevaihtovaikutuksilla, yt-neuvottelujen määrillä kuin koetun konkurssiuhan merkittävällä lisääntymisellä mitattuna. Erityisen vaikea tilanne on pienille palvelualan yrityksille, jotka jäävät valtion käynnistämien tukitoimien ulkopuolelle”, arvioi johtaja Markku Lahtinen Helsingin seudun kauppakamarista.

Valtion koronakriisiin suuntaamia joustoja hyödyntää tai aikoo hyödyntää kolme neljäsosaa vastaajista. Kysytyimpiä helpotuksia ovat verottajan myöntämät joustot ja eläkemaksujen pidennetty maksuaika.

”Yritykset tarvitsevat maksujen ja lainojen siirtämisen lisäksi välittömiä suoria tukia, joilla voidaan heti parantaa maksuvalmiutta ja välttää ylivelkaantumista. Tärkeää on myös, että valtion lisäksi Uudenmaan kunnat tulevat yrityksiä vastaan joustoilla ja vapautuksilla liiketilavuokrissa, kuten esimerkiksi Helsingin kaupunki on tehnyt”, toteaa Lahtinen.

Selvää on, että yritysten kriisi ei ole ohi muutamassa kuukaudessa. Hallituksen ensi viikolla alkavassa kehysriihessä on etsittävä ratkaisuja siihen, että elinkelpoisiakin yrityksiä joutuu tilapäisen maksukyvyttömyyden vuoksi konkurssimenettelyyn.

”Konkurssimenettelyyn tulisi saada koronakaista, johon voisi siirtyä koronakriisin takia maksukyvyttömäksi joutunut muutoin elinkelpoinen yritys. Nämä yritykset pitäisi tutkia erikseen ja niille tulisi suunnata valtion toimesta pääomalaina-tyyppisiä pitkäaikaisia rahoitustapoja”, toteaa johtaja Marko Silen Helsingin seudun kauppakamarista

Liite: Kauppakamarien kysely koronaviruksen vaikutuksista yrityksille: Helsingin seudun kauppakamarin alueen tulokset 30.3.2020.

Markku Lahtinen
Helsingin seudun kauppakamari,
markku.lahtinen@chamber.fi

Marko Silen
marko.silen@chamber.fi

Kauppakamarin koronakysely: paljon puhetta yritystuista, liian vähän tekoja20.5.2020 00:01:00 EESTTiedote

Kymmenesosalla yrityksistä liikevaihto on tippunut 75-100 %. Suhteellisesti eniten tähän joukkoon kuuluvia yrityksiä on rahoitus-, vakuutus-, kiinteistö- sekä informaatio- ja viestintäaloilla. Näkymät ovat heikkenemässä seuraavan kahden kuukauden aikana, ainoastaan enää 15 % uskoo liikevaihtonsa säilyvän ennallaan. Poliittisen päätöksenteon hitaus turhauttaa yrityksiä, selviää Helsingin seudun kauppakamarin koronakyselystä.

Helsingin seudun MAL-sopimuksessa varmistettava raskaan liikenteen taukopaikkojen toteuttaminen7.5.2020 09:26:11 EESTTiedote

Helsingin seudun kuntien ja valtion välisissä maankäyttöä, asumista ja liikennettä koskevissa MAL-neuvotteluissa tarvitaan ministeriöiden vahvaa ohjausta, jotta tulevalla sopimuskaudella saadaan pääkaupunkiseudulle viimein toteutettua raskaan liikenteen taukopaikka-alueita. MAL-sopimuksessa tulee sopia sitovasti taukopaikkojen toteuttamisesta, määritellä niiden sijainti ja kytkeä toteuttaminen valtion MAL-sitoumusten toteuttamiseen. Lisäksi tulee velvoittaa kunnat varautumaan omassa kaavoituksessaan tuleviin taukopaikkatarpeisiin.

Helsingin seudun kauppakamari: Yritysten tilanne vaikeutuu – suorat yritystuet nopeasti käyttöön6.5.2020 00:01:00 EESTTiedote

Yli puolet Uudenmaan yrityksistä odottaa koronan vähentävän liikevaihtoa paljon seuraavan kahden kuukauden aikana. 54 % yrityksistä on pystynyt pitämään tai jopa lisäämään henkilöstönsä määrää, mutta työllisyysnäkymien odotetaan heikkenevän tulevina kuukausina. Hallituksen toimia talouskriisin hoitamisessa peräti yli puolet vastaajista pitää huonona tai erittäin huonona. Kriittisimpiä ovat yritykset, joiden liikevaihto on alle 10 miljoonaa euroa, selviää kauppakamareiden kyselystä.

Helsingin seudun kauppakamari: Hallituksen elvytystoimille Uudenmaan yrityksissä suuria odotuksia21.4.2020 00:01:00 EESTTiedote

Kuudesosa Uudenmaan yritysvastaajista ilmoittaa, että liikevaihto on vähentynyt 75-100 prosenttia. Neljäsosa vastaajista ilmoittaa, että korona ei ole toistaiseksi vaikuttanut yritystoimintaan merkittävästi. Yritykset toivovat hallitukselta ja viranomaisilta nykyistä yksiselitteisempää viestintää ja selkeää suunnitelmaa rajoitusten purkamiseksi, selviää kauppakamareiden yhteisestä koronakyselystä.

Helsingin seudun työmarkkinat on pidettävä käynnissä niin hyvin kuin se on mahdollista25.3.2020 09:49:39 EETTiedote

Korona-epidemia on laittanut yhteiskunnassa lähes kaiken huomion välittömiin ihmisten terveyden ja talouden pelastustoimiin. Kriisistä huolimatta ne toimialat, joilla se onnistuu, on pidettävä käynnissä niin hyvin kuin se on näissä oloissa mahdollista. Tulevaisuuden rakentamisen mittatikkuna on tärkeää olla käytettävissä vertailukelpoista yritys- ja työmarkkinatietoa, jota on tarjolla Kauppakamarin toimialakatsauksessa 1/2020.