Uudenmaan yritysten tilanne toistaiseksi hyvä: nyt tarvitaan panostuksia työllisyyteen ja investointeihin

Uudenmaan teollisuuden, rakentamisen ja palveluiden yritysten suhdanneodotukset synkkenivät alkusyksyn 2019 aikana. Muualla maassa suhdanneodotukset painuivat miinukselle. Uudellamaalla yritykset arvoivat nykyisen suhdannetilanteen toistaiseksi normaalia paremmaksi saldoluvun ollessa nyt 10 (heinäkuussa 15). Uudellamaalla sijaitsee 35 % maan kaikista työpaikoista ja siellä tuotetaan 40 % maan bruttokansantuotteesta.

-          Nyt tarvitaan nopeita toimia, joilla kannustetaan yrityksiä rekrytoimaan uusia työntekijöitä ja investoimaan. Hallituksen tulee aikaistaa kaikkia toimia, joilla työllisyysasteen nousua vauhditetaan. Samoin työperäisen maahanmuuton ylipitkiä lupakäsittelyaikoja on lyhennettävä, jotta työvoiman saatavuus erityisesti osaamisintensiivisillä aloilla voidaan taata, sanoo Helsingin seudun kauppakamarin johtaja Markku Lahtinen.

Suhdannetilanne oli tavallista suotuisampi 19 %:lla vastaajista ja 9 %:lla tilanne oli normaalia heikompi. Yleisen suhdannetilanteen ennakoidaan hiipuvan loppuvuoden aikana. Suhdannenäkymien uusin saldoluku oli -16, kun saldoluku oli heinäkuussa -9. Lokakuussa 23 % vastaajista arvioi suhdanteiden olevan heikkenemässä, ennallaan tilanteen uskoi pysyvän 70 % alasta ja 7 % odotti paranemista.

Itä-Uudenmaan alueella tilanne ei merkittävästi poikkea Uudenmaan muusta tilanteesta.

-          Tällä alueella Kilpilahden teollisuusalueen merkitystä ei voi koskaan liiaksi korostaa. Siellä olevien yritysten hyvä taloudellinen tilanne heijastuu voimakkaasti koko alueelle ja luo kasvulle keskimääräistä paremmat olosuhteet. Suomen ja erityisesti keskeisten vientimaiden taloudellinen kehitys viime kuukausina on kuitenkin heijastunut myös alueen yritysten päätöksentekoon. Epävarmuus talouden suunnasta on jonkin verran lisääntynyt ja tämä vaikuttaa myös investointipäätöksiin. Halutaan vielä odottaa isojen investointien päätösten osalta, vaikka tämän hetken kysyntä suosisi investoinnin tekemistä. Alueen kasvun näkökulmasta jokainen uusi merkittävä investointi olisi äärettömän tärkeä. Kasvun varmistamiseksi tarvitaan siis investointeja ja työvoimaa. Osaavan työvoiman puute on selkeä kasvun este alueella toimiville yrityksille, arvioi Itä-Uudenmaan Osuuspankki toimitusjohtaja Mauri Molander.

Elintarviketeollisuudessa näyttää menevän hyvin tällä hetkellä ja lähitulevaisuudessa, mikä on poikkeus muihin aloihin verrattuna.

-          Makeisalalla vuosi on alkanut positiivisissa merkeissä mutta syksyn ja joulun myynnit ovat niin merkittävässä roolissa, ettei koko vuoden tulosta voida vielä ennustaa. Brunbergin myynti on kehittynyt hyvin tänä vuonna ja olemme lisänneet henkilökuntaa syksyn aikana. Uskomme että tuotanto ja myynti jatkuu vahvana myös lähitulevaisuudessa, toteaa Brunberg Oy:n toimitusjohtaja Katarina Enholm.

Ammattitaitoisen työvoiman puute on lieventynyt hieman, mutta työvoimapula oli lokakuussa edelleen ongelmana 27 %:lla vastaajista (heinäkuussa 33 %). Samaan aikaan kysyntä oli vaimeaa 26 %:lla alasta. Kannattavuus oli kolmannella vuosineljänneksellä hieman vuoden takaista parempi. Tuotantokustannusten nousu on ollut viime kuukausina myyntihintojen kohoamista yleisempää.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Mauri Molander, Itä-Uudenmaan Osuuspankki, Helsingin seudunkauppakamarin Itä-Uudenmaan yksikön hallituksen puheenjohtaja, puh 040-5520714
Toimitusjohtaja Katarina Enholm, Brunberg Oy, puh. 050 63544
Johtaja Markku Lahtinen, Helsingin seudun kauppakamari, puh 050 571 3564

Helsingin kaupungin on sitouduttava matkustaja-autolauttaliikenteen jatkumiseen kantakaupungissa1.7.2020 14:17:04 EESTTiedote

Helsingin Satama on julkistanut pormestari Vapaavuoren toimeksiannon mukaisen selvityksen satamanosien kehittämisskenaarioista vuoteen 2040. Selvitys osoittaa selkeästi, että matkustajaliikenteen säilyttäminen kantakaupungin satamissa on tulevaisuudessakin tarkoituksenmukaisin ratkaisu. Tallinnan matkustaja-autolauttaliikenteen siirtäminen Vuosaareen edellyttäisi mittavia investointeja ja veisi matkailijat kauas Helsingin keskusta-alueelta, millä olisi huomattava negatiivinen vaikutus keskustan yrityksiin ja elinvoimaan. Lisäksi se heikentäisi kansainvälisen rahtiliikenteen sujuvuutta.

Korona alkoi näkyä yritysten liikevaihdossa maaliskuussa - Helsingin seudun väestönkasvu jatkuu vahvana29.6.2020 00:02:00 EESTTiedote

Helsingin seudun talous kasvoi vahvasti vuoden 2020 alkuun asti. Yritysten liiketoiminnan kasvu jatkui erityisesti rakentamisessa, informaatio- ja viestintäalalla sekä liike-elämän palveluissa. Korona alkoi näkyä yritysten liiketoiminnassa maaliskuussa, erityisesti majoitus- ja ravitsemisalalla, kuljetuksessa ja kaupassa. Helsingin seudun väestön kasvu perustuu 75 prosenttisesti vieraskieliseen väestöön, selviää Helsingin seudun kauppakamarin toimialakatsauksesta 2/2020.

Toimialojen erilainen koronakohtelu ihmetyttää – teollisuuden pyörät pidettävä käynnissä25.6.2020 00:05:00 EESTTiedote

Uudenmaan alueen yrityksistä 58 % on pystynyt pitämään ennallaan tai jopa lisäämään henkilöstönsä määrää koronakriisin aikana: tilanne on muuta maata hivenen parempi. Konkurssiriskin koetaan vähentyneen edelliseen kesäkuun alun mittaukseen verrattuna muutamalla prosenttiyksiköllä. Lähes kolmannes vastaajista arvioi liikevaihtonsa vähentyvän 25–100 % seuraavan kahden kuukauden aikana, selviää kauppakamarin seitsemännestä korona-kyselystä.

Helsingin seudun MAL-sopimusneuvotteluissa kohtuullinen lopputulos4.6.2020 08:48:39 EESTTiedote

Valtion ja Helsingin seudun kuntien väliset MAL-sopimusneuvottelut on saatu päätökseen. Neuvottelujen venyminen ehti jo viivästyttää viime vuosina hyvään vauhtiin päässyttä asuntotuotantoa. Neuvottelutulos tarkoittaa merkittävää taloudellista panostusta tulevina vuosina erityisesti seudun raideliikenteeseen. Toteutuslistalle päässeillä hankkeilla on huomattavia positiivisia vaikutuksia niin asuntotuotantoon kuin sekä seudulliseen että valtakunnalliseen liikennejärjestelmään. Valtion odotettua pienempi rahoitusosuus Espoon kaupunkiradan kustannuksista ja Pisararadan sivuuttaminen ovat pettymyksiä.

Yritysten investointeja kannustamalla ja kuluttajien luottamusta vahvistamalla kohti uutta aikaa3.6.2020 00:02:00 EESTTiedote

Uudenmaan alueen yrityksistä 18 % arvioi liikevaihtonsa pysyvän vähintään ennallaan seuraavan kahden kuukauden aikana. Vastaajista viidesosa arvioi henkilöstömääränsä vähenevän 25 % tai enemmän seuraavan kahden kuukauden aikana. 70 % yrityksistä ei usko konkurssiuhan nousseen merkittävästi koronan takia. Kymmenesosa vastaajista on säästynyt koronan vaikutuksilta kokonaan. Uuden tulevaisuuden rakentamisen kannalta verotuksen kannustavuus ja ennustettavuus ovat yrityksille olennaisia luottamusta vahvistavia tekijöitä, selviää kauppakamarin kuudennesta koronakyselystä.