Uudenmaan yritysten yhä vaikeampaa löytää osaavaa työvoimaa

Joka kolmas Uudellamaalla toimivasta yrityksestä kuvaa tämänhetkistä suhdannetilannettaan normaalia paremmaksi. Samoin joka kolmas yritys kertoo kärsivänsä työvoimapulasta. Rekrytointivaikeudet ovat vaikeutuneet vuoden alusta selvästi.

Osaavan ammattityövoiman palkkaaminen on yhä useamman uusmaalaisen yrityksen kasvua rajoittava ongelma. Vuoden alussa teollisuuden ja rakentamisen yrityksistä joka viides ja palvelualojen yrityksistä joka neljäs kertoi rekrytointivaikeuksistaan. Nyt määrä on jo 31 prosenttia, selviää Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n tuoreesta Suhdannebarometristä.

-Uudellamaalla yritykset suunnittelevat syksylläkin uusien työpaikkojen perustamista, mutta rekrytointivaikeudet ovat tänä vuonna lisääntyneet selvästi. Lähes kolmannes uusmaalaisista yrityksistä kärsii ammattityövoiman pulasta. Erityisen vaikea tilanne on rakennusalalla, kertoo Helsingin seudun kauppakamarin toimitusjohtaja Heikki J. Perälä.

Hänen mukaansa tilanteen korjaamiseksi tarvitaan nopeita toimenpiteitä.

-Työvoiman liikkuvuutta on lisättävä, ja ulkomailta tulevan työvoiman käyttöä helpotettava. Myös yritysten olemassa olevan henkilöstön osaamisen päivittämiseen tarvitaan lisää resursseja. Täydennyskoulutusta onkin vahvistettava, Perälä sanoo.

Suhdannetilanne suosii Uudenmaan yrityksiä

Uudenmaan yritykset arvioivat suhdannetilanteensa kohentuneen kevään ja alkukesän aikana. Tämänhetkistä tilannetta kuvaava saldoluku oli heinäkuussa 24 (huhtikuussa

18). Saldoluku kertoo, kuinka monta prosenttia suhdanteiden paranemiseen uskovia yrityksiä on enemmän kuin niitä, jotka ennustavat tuotantonsa supistuvan.

Heinäkuussa tehdyssä tiedustelussa 32 prosenttia vastaajista arvioi tilanteensa normaalia paremmaksi, kahdeksan prosenttia kuvasi suhdannetilannettaan tavanomaista heikommaksi.

Sen sijaan suhdanneodotukset ovat hieman keväistä tiedustelua varovaisemmat, mutta tilanteen uskotaan edelleen kohenevan. Suhdannenäkymien heinäkuun saldoluku oli 6, kun vastaava lukema oli huhtikuussa 19. Uudenmaan yritysten arviot tulevaisuudesta ovat lähellä koko maan keskiarvoa.

Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n kyselyyn vastasi yli 350 uusmaalaista teollisuuden ja rakentamisen sekä palvelualan yritystä, jotka työllistävät yhteensä 111 400 henkeä.

Lisätietoja:

Heikki J. Perälä

toimitusjohtaja, Helsingin seudun kauppakamari

heikki.perala@chamber.fi

Essi Lindqvist
viestintäpäällikkö, Helsingin seudun kauppakamari
essi.lindqvist(at)chamber.fi

Helsingin seudun MAL-sopimusneuvottelut saatava pikaisesti maaliin – valtion rahoitettava pääosa Espoon kaupunkiradasta28.5.2020 16:13:13 EESTTiedote

Valtion ja Helsingin seudun kuntien väliset MAL-sopimusneuvottelut ovat vielä kesken, vaikka edellinen sopimuskausi päättyi jo viime vuoden lopussa. Sopimukseton tila on myrkkyä seudun asuntotuotannolle, jonka hyytyminen olisi vakava lisäisku koronakriisistä laajasti kärsivälle metropolialueelle. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan sopimukseen pääsemistä viivästyttää erimielisyys valtion rahoitusosuudesta Espoon kaupunkiradan rakentamisessa. Valtion tulee rahoittaa pääosa merkittävistä raskaan raideliikenteen investoinneista, kuten Espoon kaupunkiradasta.

Kysely: Yrityspäättäjät odottavat viranomaisilta johdonmukaisempaa koronaviestintää27.5.2020 10:39:59 EESTTiedote

Yrityspäättäjät seuraavat koronakriisiin liittyen eniten pääministeri Sanna Marinin, presidentti Sauli Niinistön ja Osmo Soininvaaran näkemyksiä. Organisaatioina seurataan eniten THL:n ja HUS:n asiantuntijalausuntoja. Kotimaiset sanomalehdet digijulkaisuineen sekä TV ovat Googlen ohella suosituimpia tiedonhakuareenoita. Pääministeri Marin saa kiitosta selkeästä viestinnästään, muiden ministereiden viestintään suhtaudutaan kriittisemmin. Yritysjohto odottaa median välttävän skuuppijournalismia ja luovan vähemmän paniikkimielialaa. Yli 600 yrityspäättäjää kertoivat mielipiteensä koronaviestinnästä.

Kauppakamarin koronakysely: paljon puhetta yritystuista, liian vähän tekoja20.5.2020 00:01:00 EESTTiedote

Kymmenesosalla yrityksistä liikevaihto on tippunut 75-100 %. Suhteellisesti eniten tähän joukkoon kuuluvia yrityksiä on rahoitus-, vakuutus-, kiinteistö- sekä informaatio- ja viestintäaloilla. Näkymät ovat heikkenemässä seuraavan kahden kuukauden aikana, ainoastaan enää 15 % uskoo liikevaihtonsa säilyvän ennallaan. Poliittisen päätöksenteon hitaus turhauttaa yrityksiä, selviää Helsingin seudun kauppakamarin koronakyselystä.

Helsingin seudun MAL-sopimuksessa varmistettava raskaan liikenteen taukopaikkojen toteuttaminen7.5.2020 09:26:11 EESTTiedote

Helsingin seudun kuntien ja valtion välisissä maankäyttöä, asumista ja liikennettä koskevissa MAL-neuvotteluissa tarvitaan ministeriöiden vahvaa ohjausta, jotta tulevalla sopimuskaudella saadaan pääkaupunkiseudulle viimein toteutettua raskaan liikenteen taukopaikka-alueita. MAL-sopimuksessa tulee sopia sitovasti taukopaikkojen toteuttamisesta, määritellä niiden sijainti ja kytkeä toteuttaminen valtion MAL-sitoumusten toteuttamiseen. Lisäksi tulee velvoittaa kunnat varautumaan omassa kaavoituksessaan tuleviin taukopaikkatarpeisiin.

Helsingin seudun kauppakamari: Yritysten tilanne vaikeutuu – suorat yritystuet nopeasti käyttöön6.5.2020 00:01:00 EESTTiedote

Yli puolet Uudenmaan yrityksistä odottaa koronan vähentävän liikevaihtoa paljon seuraavan kahden kuukauden aikana. 54 % yrityksistä on pystynyt pitämään tai jopa lisäämään henkilöstönsä määrää, mutta työllisyysnäkymien odotetaan heikkenevän tulevina kuukausina. Hallituksen toimia talouskriisin hoitamisessa peräti yli puolet vastaajista pitää huonona tai erittäin huonona. Kriittisimpiä ovat yritykset, joiden liikevaihto on alle 10 miljoonaa euroa, selviää kauppakamareiden kyselystä.

Helsingin seudun kauppakamari: Hallituksen elvytystoimille Uudenmaan yrityksissä suuria odotuksia21.4.2020 00:01:00 EESTTiedote

Kuudesosa Uudenmaan yritysvastaajista ilmoittaa, että liikevaihto on vähentynyt 75-100 prosenttia. Neljäsosa vastaajista ilmoittaa, että korona ei ole toistaiseksi vaikuttanut yritystoimintaan merkittävästi. Yritykset toivovat hallitukselta ja viranomaisilta nykyistä yksiselitteisempää viestintää ja selkeää suunnitelmaa rajoitusten purkamiseksi, selviää kauppakamareiden yhteisestä koronakyselystä.