Uudenmaan yritysten yhä vaikeampaa löytää osaavaa työvoimaa

Joka kolmas Uudellamaalla toimivasta yrityksestä kuvaa tämänhetkistä suhdannetilannettaan normaalia paremmaksi. Samoin joka kolmas yritys kertoo kärsivänsä työvoimapulasta. Rekrytointivaikeudet ovat vaikeutuneet vuoden alusta selvästi.

Osaavan ammattityövoiman palkkaaminen on yhä useamman uusmaalaisen yrityksen kasvua rajoittava ongelma. Vuoden alussa teollisuuden ja rakentamisen yrityksistä joka viides ja palvelualojen yrityksistä joka neljäs kertoi rekrytointivaikeuksistaan. Nyt määrä on jo 31 prosenttia, selviää Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n tuoreesta Suhdannebarometristä.

-Uudellamaalla yritykset suunnittelevat syksylläkin uusien työpaikkojen perustamista, mutta rekrytointivaikeudet ovat tänä vuonna lisääntyneet selvästi. Lähes kolmannes uusmaalaisista yrityksistä kärsii ammattityövoiman pulasta. Erityisen vaikea tilanne on rakennusalalla, kertoo Helsingin seudun kauppakamarin toimitusjohtaja Heikki J. Perälä.

Hänen mukaansa tilanteen korjaamiseksi tarvitaan nopeita toimenpiteitä.

-Työvoiman liikkuvuutta on lisättävä, ja ulkomailta tulevan työvoiman käyttöä helpotettava. Myös yritysten olemassa olevan henkilöstön osaamisen päivittämiseen tarvitaan lisää resursseja. Täydennyskoulutusta onkin vahvistettava, Perälä sanoo.

Suhdannetilanne suosii Uudenmaan yrityksiä

Uudenmaan yritykset arvioivat suhdannetilanteensa kohentuneen kevään ja alkukesän aikana. Tämänhetkistä tilannetta kuvaava saldoluku oli heinäkuussa 24 (huhtikuussa

18). Saldoluku kertoo, kuinka monta prosenttia suhdanteiden paranemiseen uskovia yrityksiä on enemmän kuin niitä, jotka ennustavat tuotantonsa supistuvan.

Heinäkuussa tehdyssä tiedustelussa 32 prosenttia vastaajista arvioi tilanteensa normaalia paremmaksi, kahdeksan prosenttia kuvasi suhdannetilannettaan tavanomaista heikommaksi.

Sen sijaan suhdanneodotukset ovat hieman keväistä tiedustelua varovaisemmat, mutta tilanteen uskotaan edelleen kohenevan. Suhdannenäkymien heinäkuun saldoluku oli 6, kun vastaava lukema oli huhtikuussa 19. Uudenmaan yritysten arviot tulevaisuudesta ovat lähellä koko maan keskiarvoa.

Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n kyselyyn vastasi yli 350 uusmaalaista teollisuuden ja rakentamisen sekä palvelualan yritystä, jotka työllistävät yhteensä 111 400 henkeä.

Lisätietoja:

Heikki J. Perälä

toimitusjohtaja, Helsingin seudun kauppakamari

heikki.perala@chamber.fi

Essi Lindqvist
viestintäpäällikkö, Helsingin seudun kauppakamari
essi.lindqvist(at)chamber.fi

Kaupan sijaintia säädellään liian tiukasti maakuntakaavassa5.12.2018 08:00Tiedote

Uudellamaalla valmistelussa oleva maakuntakaava säätelee liian tiukasti vähittäiskauppaa. Hallitusohjelman keskeisiä tavoitteita on sääntelyn purkaminen, minkä osana on muun muassa vapautettu kauppojen aukiolo. Lainsäädäntöä muutettiin siten, että kaavoituksessa luovuttiin myytävän tavaran laatuun perustuvasta kaupan sijainnin ohjauksesta. Tavoitteena oli edistää kaupan kilpailua ja mahdollistaa uusien liiketoimintamallien kehittäminen.

MENESTY DIGIMARKKINOINNILLA20.11.2018 07:00Tiedote

Tiedätkö, miten tavoitat asiakkaan verkossa, tunnistat nousevia trendejä tai kuinka rakennat menestyksellisen digistrategian? Haluaisitko vahvistaa osaamistasi hakukoneoptimoinnin tai monikanavaisen digimarkkinoinnin parissa? Menesty digimarkkinoinnilla -kirjan opit maksavat itsensä takaisin. Kirjan avulla opit tekemään erilaisia monikanavaisia kampanjoita, olipa budjettisi muutama kymppi, satalappunen tai tonni. Voit tehdä kirjan avulla yli 1 000 euron arvoisen hakukoneanalyysin ja laittaa somekanavasi tulokselliseen myyntikuntoon. Ota markkinoinnin digityövälineet hyötykäyttöön!