Uudessa hankkeessa kehitetään verkkopalveluita metsää omistaville kuolinpesille, yhtymille ja yhteismetsille

Tapio, Suomen metsäkeskus ja Maanmittauslaitos ovat käynnistäneet Sujuvaan metsänomistukseen 2025 -hankkeen, jossa edistetään yhteismetsien sekä metsää omistavien kuolinpesien ja yhtymien sujuvaa hallintoa ja päätöksentekoa. Hankkeessa tuotetaan uusia verkkopalveluita, jotka tuovat konkreettista ja helposti käyttöönotettavaa apua metsänomistusjärjestelyihin, kannattavan metsätalouden harjoittamiseen ja yhteismetsien laajenemiseen.

Suomessa metsänomistus jakautuu pieniin ja hajanaisiin metsätiloihin. Tällainen metsien omistus- ja kiinteistörakenne haittaa kannattavan metsätalouden harjoittamista. Kansallisen metsästrategian tavoitteena on kehittää metsien omistusrakennetta, kasvattaa metsänomistusyksikön keskikokoa ja lisätä yksityismetsien aktiivisuutta puukauppa- ja metsäpalvelumarkkinoilla. Sujuvaan metsänomistukseen 2025 -hanke tukee näitä tavoitteita tuottamalla uusia verkkopalveluita helpottamaan metsää omistavien kuolinpesien ja yhtymien sekä yhteismetsien toimintaa.

Hankkeessa selvitetään puhelinhaastatteluin, millaiset palvelut auttaisivat yhteismetsiä laajenemisessa ja yhteisomistustilojen osakkaita omistusjärjestelyissä ja päätöksenteossa. Haastattelujen tuloksien perusteella kehitetään olemassa olevaa yhteismetsat.fi-portaalia sekä tuotetaan uusi verkkopalvelu kuolinpesille ja yhtymille. Samalla uudistetaan Metsäkeskuksen verkkosivuilla käytössä oleva metsälahjavähennyslaskuri sekä valmistellaan uusi, metsäkiinteistökaupan luovutusvoiton ja sen veroseuraamusten ennakkoarviointia avustava laskuri.

Metsätilojen rakenteen eheytymistä edistetään lisäämällä tietoisuutta metsäkiinteistöjen kaupasta, metsistä luopumisen vaihtoehdoista, metsätilusjärjestelyistä sekä mahdollisuudesta liittää metsät yhteismetsään.

Sujuvaan metsänomistukseen 2025 -hanke toteutetaan vuosina 2021–2023 ja sen rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö. Kaikki hankkeen tulokset, työkalut ja tukimateriaali tulevat niin metsänomistajien kuin metsäammattilaisten ja muiden asiasta kiinnostuneiden vapaaseen käyttöön.

Lisätietoa:

Ari Nieminen, Tapio, puh. 040 718 2595
Jukka Matilainen, Suomen metsäkeskus, puh. 0400 497 574
Heikki Ala-aho, Maanmittauslaitos, puh. 050 301 4795

Tapio on metsän, luonnon ja paikkatiedon asiantuntija. Tarjoamme käytännön kokemukseen ja tutkimustietoon perustuvia asiantuntijapalveluita: luotettavaa tietoa, tehokkaita ratkaisuja sekä työvälineitä metsien kestävään hyödyntämiseen. Tapio jalkauttaa metsään ja luontoon liittyvää riippumatonta tietoa sekä toimintavaihtoehtoja metsänomistajien ja metsäammattilaisten käyttöön. Tapio-konserniin kuuluvat emoyhtiö Tapio Oy sekä tytäryhtiö Tapio Palvelut Oy.

Kirjauutuus: Tuore metsänomistaja Minna Kurttila kertoo tarinansa ja paljastaa vinkkinsä muille uusille metsänomistajille13.10.2021 07:55:47 EEST | Tiedote

Metsänomistajuus tuo mukanaan paljon uutta. Minna Kurttila kertoo kirjassaan Minun metsäni – Vinkkejä uudelle metsänomistajalle hauskasti ja asiantuntevasti, millaisia vaikeuksia hän kohtasi uutena metsänomistajana. Samalla hän avaa metsäalan käsitteitä ja listaa tahoja, joiden kanssa muiden tuoreiden metsänomistajien kannattaa asioida.

Uusia ratkaisuja hirvieläinten metsille aiheuttamien haittojen vähentämiseksi – ilmastokestävyyden ja metsien sekapuustoisuuden lisääminen keskeistä13.9.2021 07:23:00 EEST | Tiedote

Ilmastonmuutoksen hillinnässä ja siihen sopeutumisessa hyvinvoivilla metsillä on korvaamattoman suuri merkitys. Metsätuhot ovat kuitenkin suuri uhka ilmastonmuutoksen edetessä ja keskeisin metsätalouden haavoittuvuutta aiheuttava ongelma. Nyt käynnistyneessä hankkeessa vahvistetaan metsien ilmastokestävyyttä kehittämällä uusia ratkaisuja riista- ja metsätalouden yhteensovittamiseen.

Metsien harvennusmallit uudistetaan – taustalla tarve ilmastokestävään metsänhoitoon20.8.2021 07:30:00 EEST | Tiedote

Harvennushakkuu on yleisin metsien hakkuutapa Suomessa. Harvennusten ajoituksen ja voimakkuuden valinnassa hyödynnetään laajasti metsänhoidon suosituksiin sisältyviä harvennusmalleja. Nyt käynnistyneessä Tapion kaksivuotisessa hankkeessa rakennetaan harvennusmallikirjasto, josta voi hakea aiempaa täsmällisemmin metsänomistajan tavoitteisiin ja metsän ominaisuuksiin sopivan harvennusmallin. Uudet mallit auttavat sopeutumisessa muuttuvaan ilmastoon. Hanke on osa maa- ja metsätalousministeriön Hiilestä kiinni -kehittämiskokonaisuutta.