Uudessa Tuntematon sotilas -elokuvassa arvuutellaan jälleen, kuinka konjakkia leikataan

Alun perin jatkosodan aikana rintamamiesten rajoitettuun juhlallisuuskäyttöön luodut Puolustuslaitos Leikattua konjakkia ja Puolustuslaitos Viinaa ovat väkevässä roolissa paitsi Väinö Linnan Tuntematon sotilas -kirjassa, myös kaikissa kolmessa siihen perustuvassa elokuvaversiossa. Aku Louhimiehen ohjaamassa uudessa Tuntematon sotilas -elokuvassa leirinuotiolla arvuutellaan, kuinka konjakkia leikataan. Nykypäivän versiossa Puolustuslaitos Leikattua on aidon ranskalaisen konjakin ja kotimaisen vodkan sekoite ja se valmistetaan Kuopiossa Lignell & Piispasen toimesta.

Suomen marsalkan 75-vuotispäiväjuhlat LinnRP 254 järjestäminä:
Juhlan kunniaksi jaetaan miehille konjakkia. Pisi 04.06 1942. Kuva: SA-kuva
Suomen marsalkan 75-vuotispäiväjuhlat LinnRP 254 järjestäminä: Juhlan kunniaksi jaetaan miehille konjakkia. Pisi 04.06 1942. Kuva: SA-kuva

Konjakin leikkaamisella tarkoitetaan konjakin ja neutraalin kirkkaan viinan sekoittamista keskenään niin, että lopputuotteessa säilyy konjakin aromi.

”Yleensä leikkaaminen on jonkin vähentämistä, mutta tässä tuotteessa on kyse myös jatkamisesta. Emme varmuudella tiedä, kumpaan tarpeeseen Puolustuslaitos Leikattua aikoinaan syntyi: kallisarvoisen konjakin jatkamiseen ja siten jalojuoman riittämiseen mahdollisimman monelle rintamamiehelle Mannerheimin 75-vuotispäivänä tarjottavaksi, vai yksinkertaisesti heikkolaatuisemman kirkkaan viinan maun parantamiseen”, kertoo Lignell&Piispasen toimitusjohtaja Harri Nylund ja jatkaa: ”Haluamme uusien tuotteiden kanssa kunnioittaa Puolustuslaitos Leikatun alkuperäistä juhlallista käyttötarkoitusta, mutta laadun osalta päivitettynä. Siksi käytämme uudessa Puolustuslaitos Leikattua konjakkia -sekoitteessa aitoa ranskalaista konjakkia ja korkealaatuista kotimaista Puolustuslaitos Viinaa, eli viljapohjaista vodkaa.”

Uudessa Tuntematon sotilas -elokuvassa alkuperäinen Puolustuslaitos Leikattua ja Puolustuslaitos Viinaa -juomat esiintyvät sekä sotamiesten leirinuotiolla, että kuuluisassa korsukohtauksessa osana Mannerheimin syntymäpäivän juhlistamista.

”Puolustuslaitos-alkoholituotteet luotiin juhlistamaan ylipäällikkö C.G.E Mannerheimin 75-vuotissyntymäpäiviä vuonna 1942. Mannerheim oli asettanut merkkipäivänsä kunnioittamisen yhdeksi ohjeeksi, että jokaiselle täysi-ikäiselle rintamamiehelle oli tarjottava arkipäivän ruokailua parempi ateria ja virallisen annoksen kokoinen syntymäpäiväryyppy. Puolustuslaitos Leikattua Konjakkia oli yksi pitkin rintamalinjaa tarjotuista alkoholijuomista, mutta vaihtelevissa ja puutteellisissa oloissa juhlaryyppy saattoi olla myös mitä tahansa pienistä eristä yhdistelemällä käsille saatua alkoholia, kuten Pöytäviinaa, Vaakunaviinaa tai Rommiviina”, taustoittaa Puolustuslaitos Beveragesin osakas, tietokirjailija Mika Wist.

Suomalainen tuote

Uusille, vuonna 2015 ja 2017 esitellyille Puolustuslaitos Viina- ja Puolustuslaitos Leikattua -tuotteille on myönnetty Avainlippu-tunnus. Avainlippu voidaan myöntää Suomessa valmistetulle tuotteelle tai Suomessa tuotetulle palvelulle. Lisäksi tuotteen tai palvelun kotimaisuusasteen on oltava vähintään 50 prosenttia. Puolustuslaitos -tuotemerkin omistaa Mother’s Milk Beverages Oy ja sitä hallinnoi sen tytäryhtiö Puolustuslaitos Beverages.

Uudet Puolustuslaitos-tuotteet kunnioittavat alkuperäistä ulkoasuaan, mutta juomien tuoksu, maku ja puhtaus ovat huomattavasti kehittyneet sodanaikana totutusta.

Historiallinen annos

Marsalkka Mannerheim tarjosi 75-vuotissyntymäpäivänään pullon alkoholia jaettavaksi viiteen mieheen, eli virallinen annos oli 10 cl jokaiselle täysi-ikäiselle rintamamiehelle. Sotapäiväkirjat todistavat tapahtunutta:

5./JR 2 (Jalkaväkirykmentti 2:n 5. komppania)

”Aloitti tykistömme kaikilla pattereilla kiivaan tulen ryssän puolella. Sotamarsalkkamme 75v. päivän johdosta. Päivä kuluikin rauhallisesti juhlapäivän merkeissä, vaikka saimmekin 100 gr. konjakkia mieheen.”

35.Tal.K (35. Talouskomppania)

”Klo 17-20 oli juhlapäivällinen Mannerheimin 75-vuotispäivän kunniaksi. Päivällisellä tarjoiltiin riisipuuroa, hedelmäkeittoa, 10 senttilitraa konjakkia, korviketta keksien kera ja savukkeita. Juhlatunnelma oli korkealla. Komppanianpäällikön kehotuksesta noustiin ruokailun välillä ylös ja otimme ”napsut” Mannerheimin kunniaksi ja jatkuvalle menestykselle.”

3./VP 35 (Viestipataljoona 36:n 3. komppania)

”Käskynjako ja lähtö sotamarsalkan 75-vuotisjuhla jumalanpalvelukseen, satoi – ja paistoi, lämmintä. Ups. ”Metsälässä” juhlapäivän johdosta saatiin ylimääräinen juhla-annos konjakkia.”

Ylimääräisen juhla-annoksen koostumus kokonaisuudessaan:

• 60 grammaa voileipäkeksejä
  • 870 grammaa riisiryynejä
  • 20 grammaa maitojauhetta
  • 40 grammaa rusinoita
  • 15 grammaa puurokastikejauhetta
  • 15 grammaa kahvinkorviketta
  • 20 grammaa palasokeria
  • 5 savuketta
  • 10 senttiä väkijuomia.

Annoksia jaettiin yhteensä 476 486 kappaletta ja ne maksoivat yli 6,5 miljoonaa markkaa.

Harri Nylund, Lignell Piispanen Oy, harri.nylund@lignellpiispanen.fi, +358 44 585 2561
Juuso Syrjä, Puolustuslaitos Beverages Ltd, juuso@mothersmilkbeverages.com, +358 40 518 8155

Suomen marsalkan 75-vuotispäiväjuhlat LinnRP 254 järjestäminä:
Juhlan kunniaksi jaetaan miehille konjakkia. Pisi 04.06 1942. Kuva: SA-kuva
- Otetaanko Mannerheiminviinat alle?
- Leikattua konjakkia, khihihi. Kuinkas konjakkia leikataan?
Väinö Linna, Tuntematon Sotilas (1954)
- Otetaanko Mannerheiminviinat alle? - Leikattua konjakkia, khihihi. Kuinkas konjakkia leikataan? Hietanen jakoi viinan kunkin kenttämukiin, ja kun jokaisen mukissa sitä oli, otettiin yhtäaikaa ryyppy. Väinö Linna, Tuntematon Sotilas (1954)
- Otetaanko Mannerheiminviinat alle?
- Leikattua konjakkia, khihihi. Kuinkas konjakkia leikataan?
Väinö Linna, Tuntematon Sotilas (1954)
Juhlat Marskin kunniaksi. Helsinki 04.06.1942. Kuva: SA-kuva
Sotamarsalkka Mannerheimin 75-vuotispäiviä vietetään Uusimaalla.
Vanhankylänmaa (Haapasaari) 04.06.1942. Kuva: SA-kuva
Sotamarsalkka Mannerheimin 75-vuotispäiviä vietetään Uusimaalla. Vanhankylänmaa (Haapasaari) 04.06.1942. Kuva: SA-kuva
Sotapäiväkirja, 3./VP 35, viestipataljoona 36:n 3. komppania. Kuva: SA-kuva
Sotapäiväkirja, 35. Talouskomppania. Kuva: SA-kuva
Sotapäiväkirja, 5./JR 2, eli jalkaväkirykmentti 2:n 5. komppania. Kuva: SA-kuva

Tomi Einonen nimitetty MTV:n uutistoiminnan johtoon21.6.2018 09:45Tiedote

Lähes 20-vuotisen uran MTV:n uutistoiminnassa tehnyt Tomi Einonen, 48, on nimitetty MTV Uutisten vastaavaksi päätoimittajaksi ja Mediahub Oy:n toimitusjohtajaksi. Einonen on hoitanut tehtävää virkaatekevänä sen jälkeen, kun Merja Ylä-Anttilan kerrottiin huhtikuussa siirtyvän syksyllä Ylen uudeksi toimitusjohtajaksi. Tomi Einosen visioissa on kehittää uutispalvelu vastaamaan yhä nopeammin digitalisoituvan uutiskulutuksen tarpeita ja samalla huolehtia Suomen arvostetuimpiin kuuluvan uutisbrändin suosion ja laadun jatkuvuudesta.

Simon Fullerin kokoama uusi superyhtye Now United Suomeen - mukana myös suomalainen Joalin Loukamaa13.6.2018 13:21Tiedote

Lukuisten kansainvälisten supertähtien ja suosikkiohjelmien kehittäjän, mediamoguli Simon Fullerin perustama uusi popsensaatio Now United saapuu Suomeen tapaamaan fanejaan ja mediaa 18.-20. kesäkuuta. Näyttävässä tanssi- ja lauluyhtyeessä on mukana myös suomalainen 16-vuotias Joalin Loukamaa. Fullerin visiona on, että eri maista ja mantereilta tulevista tytöistä ja pojista koostuva Now United tulee ennennäkemättömällä tavalla yhdistämään koko popmusiikkia kuuntelevan maailman.

Suomalainen deittiapplikaatio Klip yhdistyy kansainvälisen eCiftin kanssa12.6.2018 08:00Tiedote

Kotimainen videodeittisovellus Klip yhdistyy etupäässä Turkin ja Saksan markkinoilla toimivan suositun deittipalvelu eCiftin kanssa. Yrityskaupan myötä Suomeen perustetaan teknologiayhtiö Discotec Oy, jonka pääomistaja on eCiftin omistanut sijoitusyhtiö 3TS Capital Partners. Discotec keskittyy hallinnoimaan ja kehittämään jo olemassa olevia Klip ja eCift -palveluitaan, sekä lanseeraamaan uusia social discovery -kategorian mobiilipalveluita globaaleille markkinoille. Klipin perustajat Niko Porkka ja Juho Oranen jatkavat uuden teknologiayhtiön palveluksessa Discotecin osakkaina.

Autourheilutähdet Kalle Rovanperä ja Valtteri Bottas läpäisivät hävittäjälentoon valmistavan lääkärintarkastuksensa7.6.2018 14:03Tiedote

Red Bullin rallitähti Kalle Rovanperä ja F1-tähti Valtteri Bottas osallistuivat Puolustusvoimien Ilmailulääketieteen keskuksessa Helsingissä ilmailulääkärin kokeisiin saadakseen ilmavoimien 100-vuotislentonäytöksessä 16.6. tapahtuvaa Flying Finn -hävittäjälentoaan varten lääketieteellisen kelpoisuustodistuksen. Laboratoriokokeiden lisäksi testissä mitattiin paitsi autourheilutähtien näkö, kuulo ja tasapainoaistit, tehtiin myös maksimaalinen suorituskyvyn mittaava ergometritesti. Suoritus- ja kestävyystestejä vaaditaan, sillä hävittäjälennon aikana kiihtyvyysvoimat voivat nousta jopa 9-12 G:n tasolle, kun F1-autossa kuljettajaan kohdistuu enimmillään 5-6 G:n painovoima.

Burgerimies Herlevin neljäs Naughty BRGR avautui Jyväskylään1.6.2018 14:18Tiedote

Suomen ensimmäinen Top Chef ja Burgerimies-TV-sarjan tähti, keittiömestari Akseli Herlevi avasi Naughty BRGR -hampurilaisravintolaketjun neljännen ravintolan Jyväskylään. Kaupungin kävelykeskustan paraatipaikalle Kolmikulmaan avautuneella ravintolalla on myös suuri, sadan asiakaspaikan anniskeluoikeuksin varustettu terassi. Ravintolan sisustuksessa kunnioitetaan jyväskyläläisten rakkautta urheiluun ja menestykseen.

FREDMAN GROUP UUDISTAA YHTIÖRAKENNETTAAN JA JOHTOAAN29.5.2018 10:59Tiedote

Suomalainen ruokateknologia-alan perheyhtiö Fredman Group Oy yhtiöittää älykkään keittiön kehittämiseen erikoistuneen Food Tech -palveluliiketoimintansa Fredman Perfect Kitchen Oy:ksi. Uutta yksikköä ryhtyy vetämään Fredman Groupin hallituksen puheenjohtaja Peter Fredman. Yhtiörakenteen uudistuksessa Horeca-alan tuotteiden myyntiin keskittyneen Fredman Professional Kitchen Oy:n toimitusjohtajaksi on nimitetty Markku Lukkari. Konsernin tuotannosta, logistiikasta ja kuluttajatuotteista vastaavan Fredman Operations Oy:n uudeksi toimitusjohtajaksi siirtyy Fiskars Iittalan tehtaanjohtaja Per-Henrik Hagberg.