Uudessa Tuntematon sotilas -elokuvassa arvuutellaan jälleen, kuinka konjakkia leikataan

Alun perin jatkosodan aikana rintamamiesten rajoitettuun juhlallisuuskäyttöön luodut Puolustuslaitos Leikattua konjakkia ja Puolustuslaitos Viinaa ovat väkevässä roolissa paitsi Väinö Linnan Tuntematon sotilas -kirjassa, myös kaikissa kolmessa siihen perustuvassa elokuvaversiossa. Aku Louhimiehen ohjaamassa uudessa Tuntematon sotilas -elokuvassa leirinuotiolla arvuutellaan, kuinka konjakkia leikataan. Nykypäivän versiossa Puolustuslaitos Leikattua on aidon ranskalaisen konjakin ja kotimaisen vodkan sekoite ja se valmistetaan Kuopiossa Lignell & Piispasen toimesta.

Suomen marsalkan 75-vuotispäiväjuhlat LinnRP 254 järjestäminä:
Juhlan kunniaksi jaetaan miehille konjakkia. Pisi 04.06 1942. Kuva: SA-kuva
Suomen marsalkan 75-vuotispäiväjuhlat LinnRP 254 järjestäminä: Juhlan kunniaksi jaetaan miehille konjakkia. Pisi 04.06 1942. Kuva: SA-kuva

Konjakin leikkaamisella tarkoitetaan konjakin ja neutraalin kirkkaan viinan sekoittamista keskenään niin, että lopputuotteessa säilyy konjakin aromi.

”Yleensä leikkaaminen on jonkin vähentämistä, mutta tässä tuotteessa on kyse myös jatkamisesta. Emme varmuudella tiedä, kumpaan tarpeeseen Puolustuslaitos Leikattua aikoinaan syntyi: kallisarvoisen konjakin jatkamiseen ja siten jalojuoman riittämiseen mahdollisimman monelle rintamamiehelle Mannerheimin 75-vuotispäivänä tarjottavaksi, vai yksinkertaisesti heikkolaatuisemman kirkkaan viinan maun parantamiseen”, kertoo Lignell&Piispasen toimitusjohtaja Harri Nylund ja jatkaa: ”Haluamme uusien tuotteiden kanssa kunnioittaa Puolustuslaitos Leikatun alkuperäistä juhlallista käyttötarkoitusta, mutta laadun osalta päivitettynä. Siksi käytämme uudessa Puolustuslaitos Leikattua konjakkia -sekoitteessa aitoa ranskalaista konjakkia ja korkealaatuista kotimaista Puolustuslaitos Viinaa, eli viljapohjaista vodkaa.”

Uudessa Tuntematon sotilas -elokuvassa alkuperäinen Puolustuslaitos Leikattua ja Puolustuslaitos Viinaa -juomat esiintyvät sekä sotamiesten leirinuotiolla, että kuuluisassa korsukohtauksessa osana Mannerheimin syntymäpäivän juhlistamista.

”Puolustuslaitos-alkoholituotteet luotiin juhlistamaan ylipäällikkö C.G.E Mannerheimin 75-vuotissyntymäpäiviä vuonna 1942. Mannerheim oli asettanut merkkipäivänsä kunnioittamisen yhdeksi ohjeeksi, että jokaiselle täysi-ikäiselle rintamamiehelle oli tarjottava arkipäivän ruokailua parempi ateria ja virallisen annoksen kokoinen syntymäpäiväryyppy. Puolustuslaitos Leikattua Konjakkia oli yksi pitkin rintamalinjaa tarjotuista alkoholijuomista, mutta vaihtelevissa ja puutteellisissa oloissa juhlaryyppy saattoi olla myös mitä tahansa pienistä eristä yhdistelemällä käsille saatua alkoholia, kuten Pöytäviinaa, Vaakunaviinaa tai Rommiviina”, taustoittaa Puolustuslaitos Beveragesin osakas, tietokirjailija Mika Wist.

Suomalainen tuote

Uusille, vuonna 2015 ja 2017 esitellyille Puolustuslaitos Viina- ja Puolustuslaitos Leikattua -tuotteille on myönnetty Avainlippu-tunnus. Avainlippu voidaan myöntää Suomessa valmistetulle tuotteelle tai Suomessa tuotetulle palvelulle. Lisäksi tuotteen tai palvelun kotimaisuusasteen on oltava vähintään 50 prosenttia. Puolustuslaitos -tuotemerkin omistaa Mother’s Milk Beverages Oy ja sitä hallinnoi sen tytäryhtiö Puolustuslaitos Beverages.

Uudet Puolustuslaitos-tuotteet kunnioittavat alkuperäistä ulkoasuaan, mutta juomien tuoksu, maku ja puhtaus ovat huomattavasti kehittyneet sodanaikana totutusta.

Historiallinen annos

Marsalkka Mannerheim tarjosi 75-vuotissyntymäpäivänään pullon alkoholia jaettavaksi viiteen mieheen, eli virallinen annos oli 10 cl jokaiselle täysi-ikäiselle rintamamiehelle. Sotapäiväkirjat todistavat tapahtunutta:

5./JR 2 (Jalkaväkirykmentti 2:n 5. komppania)

”Aloitti tykistömme kaikilla pattereilla kiivaan tulen ryssän puolella. Sotamarsalkkamme 75v. päivän johdosta. Päivä kuluikin rauhallisesti juhlapäivän merkeissä, vaikka saimmekin 100 gr. konjakkia mieheen.”

35.Tal.K (35. Talouskomppania)

”Klo 17-20 oli juhlapäivällinen Mannerheimin 75-vuotispäivän kunniaksi. Päivällisellä tarjoiltiin riisipuuroa, hedelmäkeittoa, 10 senttilitraa konjakkia, korviketta keksien kera ja savukkeita. Juhlatunnelma oli korkealla. Komppanianpäällikön kehotuksesta noustiin ruokailun välillä ylös ja otimme ”napsut” Mannerheimin kunniaksi ja jatkuvalle menestykselle.”

3./VP 35 (Viestipataljoona 36:n 3. komppania)

”Käskynjako ja lähtö sotamarsalkan 75-vuotisjuhla jumalanpalvelukseen, satoi – ja paistoi, lämmintä. Ups. ”Metsälässä” juhlapäivän johdosta saatiin ylimääräinen juhla-annos konjakkia.”

Ylimääräisen juhla-annoksen koostumus kokonaisuudessaan:

• 60 grammaa voileipäkeksejä
  • 870 grammaa riisiryynejä
  • 20 grammaa maitojauhetta
  • 40 grammaa rusinoita
  • 15 grammaa puurokastikejauhetta
  • 15 grammaa kahvinkorviketta
  • 20 grammaa palasokeria
  • 5 savuketta
  • 10 senttiä väkijuomia.

Annoksia jaettiin yhteensä 476 486 kappaletta ja ne maksoivat yli 6,5 miljoonaa markkaa.

Harri Nylund, Lignell Piispanen Oy, harri.nylund@lignellpiispanen.fi, +358 44 585 2561
Juuso Syrjä, Puolustuslaitos Beverages Ltd, juuso@mothersmilkbeverages.com, +358 40 518 8155

Suomen marsalkan 75-vuotispäiväjuhlat LinnRP 254 järjestäminä:
Juhlan kunniaksi jaetaan miehille konjakkia. Pisi 04.06 1942. Kuva: SA-kuva
- Otetaanko Mannerheiminviinat alle?
- Leikattua konjakkia, khihihi. Kuinkas konjakkia leikataan?
Väinö Linna, Tuntematon Sotilas (1954)
- Otetaanko Mannerheiminviinat alle? - Leikattua konjakkia, khihihi. Kuinkas konjakkia leikataan? Hietanen jakoi viinan kunkin kenttämukiin, ja kun jokaisen mukissa sitä oli, otettiin yhtäaikaa ryyppy. Väinö Linna, Tuntematon Sotilas (1954)
- Otetaanko Mannerheiminviinat alle?
- Leikattua konjakkia, khihihi. Kuinkas konjakkia leikataan?
Väinö Linna, Tuntematon Sotilas (1954)
Juhlat Marskin kunniaksi. Helsinki 04.06.1942. Kuva: SA-kuva
Sotamarsalkka Mannerheimin 75-vuotispäiviä vietetään Uusimaalla.
Vanhankylänmaa (Haapasaari) 04.06.1942. Kuva: SA-kuva
Sotamarsalkka Mannerheimin 75-vuotispäiviä vietetään Uusimaalla. Vanhankylänmaa (Haapasaari) 04.06.1942. Kuva: SA-kuva
Sotapäiväkirja, 3./VP 35, viestipataljoona 36:n 3. komppania. Kuva: SA-kuva
Sotapäiväkirja, 35. Talouskomppania. Kuva: SA-kuva
Sotapäiväkirja, 5./JR 2, eli jalkaväkirykmentti 2:n 5. komppania. Kuva: SA-kuva

Naughty BRGR automatisoi ravintoloidensa omavalvonnan20.9.2018 14:17Tiedote

Suomen parhaita hampurilaisia tarjoava Naughty BRGR -ravintolaketju on valinnut kotimaisen Fredman Groupin toimittamat digitaaliset omavalvonta- ja johtamispalvelut varmistamaan ravintoloidensa ruokaturvallisuutta ja vähentämään hävikkiä. Fredmanin älykkäät keittiönjohtamispalvelut automatisoivat ravintoloiden arkirutiineja ja helpottavat keittiöhenkilökunnan työtä minimoimalla ruoanlaittoon ja asiakaspalveluun kuulumattomia toimenpiteitä.

MTV laajentaa uutistoimintaansa kaikilla jakelualustoilla12.9.2018 10:45Tiedote

Suomen suurin kaupallinen uutismedia MTV tekee uutistarjonnalleen suurimman uudistuksen sitten 1990-luvun taitteen, jolloin aamu-uutiset aloittivat Huomenta Suomessa ja Kymmenen Uutiset sai rinnalleen Seitsemän Uutiset. Nyt MTV laajentaa uutistarjontansa digitaalisissa kanavissa ympärivuorokautiseksi ja päivittää uutisstudionsa ilmeen, teknologian ja toiminnallisuuden vastaamaan myös tulevaisuuden kuluttajien tarpeita.

Muutos Tanskan kuninkaalliseen vierailuun: Hänen kuninkaallinen korkeutensa kruununprinsessa saapuu vierailulle Suomeen 13.-14. syyskuuta.4.9.2018 15:33Tiedote

Hänen kuninkaallinen korkeutensa Tanskan kruununprinssi joutuu kirurgisen operaation vuoksi perumaan viralliset tehtävänsä kahden viikon ajalta. Tämän johdosta Hänen kuninkaallinen korkeutensa Tanskan kruununprinsessa saapuu aiemmin julkistetun ohjelman mukaisesti viralliselle vierailulle Helsinkiin ja Turkuun 13.-14. syyskuuta.

Kutsu medialle: Elements of AI verkkokurssin suorittaneiden valmistujaisseremonia Helsingin yliopistolla, juhlapuhujana Sauli Niinistö3.9.2018 09:48Tiedote

Helsingin yliopisto ja Reaktor esittelivät keväällä avoimen koulutusohjelman tekoäly-osaamisen laajentamiseksi. Verkkokurssille on tällä hetkellä ilmoittautunut noin 90 000 ihmistä ympäri maailmaa ja se on noussut Suomen suosituimpien kurssien joukkoon neljässä kuukaudessa. Reaktor ja Helsingin yliopisto järjestävät ensimmäisille valmistuneille valmistujaisjuhlan Helsingin yliopiston juhlasalissa torstaina 6.9.2018. Tilaisuudessa julkistetaan lisäksi kurssin suomenkielinen versio. Juhlapuheen kurssilaisille pitää tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Tanskan kruununprinssi saapuu syyskuussa Suomeen, vierailee Helsingissä ja Turussa 13.-14.9.31.8.2018 11:02Tiedote

Tanska ja Suomi juhlistavat diplomaattisten suhteidensa 100. vuotta, minkä kunniaksi Hänen kuninkaallinen korkeutensa Tanskan kruununprinssi saapuu vierailulle Suomeen 13.-14. syyskuuta. Vierailun aikana kruununprinssi osallistuu Helsingin kaupungintalolla järjestettävään kestävään kaupunkisuunnittelun asiantuntijaseminaariin ja maiden lämpimiä suhteita juhlistavaan illallistilaisuuteen Finlandia-talolla, esittelee medialle tanskalaisen ruokatuotannon parhaita paloja, ja vierailee Turun telakalla.